Stena Ebba, nowy 240-metrowy prom klasy E-Flexer, w poniedziałek wieczorem wypłynie z Gdyni do Karlskrony. Dzięki wprowadzeniu nowej jednostki we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały trzy statki – poinformowała firma.
Stena Ebba jest 240-metrowym promem klasy E-Flexer, czyli jednostką ro-pax nowej generacji. Jak przekonuje Stena Line, E-Flexery wyróżnia m.in. bardziej wydajny załadunek i rozładunek oraz większa energooszczędność. Mogą być one też przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
Rzeczniczka prasowa Stena Line Polska Agnieszka Zembrzycka podkreśliła, że wypłynięcie nowego promu jest kolejnym krokiem do unowocześnienia floty oraz operacji portowych na linii Gdynia-Karlskrona.
W czerwcu tego roku operacje zostały przeniesione do nowego Publicznego Terminala Promowego w Gdyni, a w pierwszych dniach września rozpoczął kursowanie pierwszy nowy E-Flexer na linii, Stena Estelle. Dzięki wprowadzeniu kolejnego E-Flexera, w roku 2023 roku we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona będą pływały trzy statki, w tym dwa 240-metrowe: Stena Estelle i Stena Ebba, oraz lubiany przez pasażerów statek Stena Spirit – przekazała.
Stena Estelle i Stena Ebba to zupełnie nowe, wprowadzone na linię zaraz po przybyciu ze stoczni, statki typu E-flexer o długości 240 m. Każdy z nich oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1,2 tys. pasażerów oraz pojemność ładunkową wynoszącą 3,6 tys. metrów. Nowe statki zapewnią zwiększenie przepustowości trasy Gdynia-Karlskrona, są też wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważone ekologicznie, m.in. dzięki korzystaniu z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Trzeci ze statków, Stena Spirit, jest znany pasażerom linii Gdynia-Karlskrona od ponad 10 lat. Może zabrać 1,2 tys. pasażerów, 480 samochodów osobowych lub 100 ciężarówek - wskazała rzeczniczka.
Cytowany w informacji prasowej spółki dyrektor zarządzający Stena Line Polska Marek Kiersnowski podkreślił, że rok 2022 był dla Stena Line czasem wytężonej pracy.
Wymieniając częściowo naszą flotę na linii Gdynia-Karlskrona na trzy statki, w tym dwa nowe E-Flexery, oferujemy dużo bardziej efektywny transport promowy, większą pojemność frachtową oraz optymalny rozkład wypłynięć – ocenił.
Agnieszka Zembrzycka dodała, że pozostałe dwa statki, które są wykorzystywane na Bałtyku, w dalszym ciągu pozostaną w rodzinie Stena Line.
Stena Vision od wiosny 2023 będzie obsługiwał ważną, dynamicznie rozwijającą się trasę Cherbourg-Rosslare, która łączy kontynent europejski z Irlandią. Prom Stena Nordica pozostanie częścią floty Stena Line i będzie wykorzystywany w miarę potrzeb do wspierania europejskiej sieci połączeń Stena Line - wyjaśniła.
Stena Ebba wypłynie z Gdyni do Karlskrony w poniedziałek o godz. 21.
Warto dodać, że statek do wymogów bałtyckiej trasy, którą będzie obsługiwać, przystosowała Gdańska Stocznia "Remontowa" S.A.. Na statku w minionym miesiącu m.in. zamontowano oznakowanie układu komunikacyjnego oraz informacyjnego dla pasażerów i załogi, zgodnie ze standardami obowiązującymi na promach Stena Line. Stoczniowcy zainstalowali dodatkowy układ wentylacji silników głównych oraz dodatkowe osłony wałów, zmodyfikowali wentylację w kilku pomieszczeniach, wykonali także prace konserwacyjno-malarskie. Bardzo podobny zakres wykonano wcześniej na promie Stena Estelle.
autor: Dariusz Sokolnik; AL / PortalMorski.pl
Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl