W sobotę, 3 września 2022 roku przy nabrzeżu Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła pani wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
Pływaj po Bałtyku, łącząc Gdynię z Karlskroną, Polskę ze Szwecją. Bądź radością dla załogi i pasażerów w każdym rejsie. Przynoś chwałę tym, którzy cię zbudowali! Nadaję ci nazwę Stena Estelle - powiedziała wiceprezydent, a następnie, jak każe tradycja, rozbiła szampana o burtę statku.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych i centralnych a także Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz wielu firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki. Wśród gości był minister Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityk Regionalnych, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych oraz Magdalena Pramfelt Honorowy Konsul Generalny Szwecji w Gdańsku.
Ze strony Stena Line obecni byli między inni: Dan Sten Olsson, prezes grupy Stena AB oraz właściciel Stena Line, Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line oraz Marek Kiersnowski, dyrektor Stena Line Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor linii Gdynia-Karlskrona. Łączenie około 250 przyjaciół i współpracowników Stena Line było świadkami oficjalnego nadania nazwy statkowi.
Czytaj także:
Pierwszy prom E-Flexer Stena Line na połączenie Gdynia-Karlskrona już w Polsce
Stena Estelle po raz pierwszy w Gdyni
Pierwszy z nowych promów Stena Line na linię Gdynia-Karlskrona przekazany armatorowi
Stena Estelle to jeden z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Ma długość 240 metrów, oferuje miejsce dla 1200 osób oraz pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Nie tylko jego rozmiar jest wyjątkowy, ale także budowa. Jest wydajny energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Może być przystosowany do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów może korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Natomiast pasażerom spodobają się przestronne, po skandynawsku wykończone wnętrza, z widokami morza przez panoramiczne okna. Jeszcze do końca tego roku na linię zostanie wprowadzona bliźniacza jednostka, Stena Ebba.
Wdrożenie dwóch dużych E-Flexerów jest najnowszą inwestycją w ramach bałtyckiej ekspansji Stena Line, która do tej pory obejmuje modernizację floty na trasach Nynäshamn-Ventspils i Travemünde-Liepaja, a także uruchomienie nowej trasy z Nynäshamn (Szwecja) do Hanko w Finlandii.
Morze Bałtyckie to obszar gospodarczy, który wciąż charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Zapotrzebowanie klientów rośnie codziennie, a my jesteśmy w szczęśliwej sytuacji, że możemy zaspokoić to zapotrzebowanie nie tylko dzięki odpowiedniemu nastawieniu do usług i ciężkiej pracy, ale także dzięki nowoczesnej i wydajnej flocie. A kiedy możemy dodać piękny nowy statek, taki jak Stena Estelle w dniu takim jak ten, jesteśmy jeszcze bardziej przekonani, że sukces ostatnich lat w tym regionie to jest tylko początek – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku, które umożliwiają dalszy wzrost przewozów na linii Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska. – Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Przez ten czas przewieźliśmy 11 milionów osób, blisko 2 miliony samochodów osobowych i ponad 2 miliony jednostek frachtowych, niemal każdego roku osiągając kolejne rekordy. Mamy nadzieję, że nasze nowe promy pozwolą na dalszy dynamiczny rozwój współpracujących z nami przedsiębiorstw.
Oficjalnie Stena Estelle wchodzi na linię Gdynia-Karlskrona pierwszym rejsem w niedzielę, 4 września br. o godzinie 21:00.
Stena Estelle:
rok budowy: 2022
uroczyste nadanie nazwy: Gdynia, 03.09.2022
matka chrzestna: wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała
rozpoczęcie operacji – 04.09.2022 rejsem z Gdyni o 21:00
długość: 240 m
zanurzenie: 6,4 m
szerokość: 28 m
pojemność frachtowa: 3600 m
liczba osób: 1200 osób
liczba kabin: 263
rel (Stena Line)