Żegluga

Sprawa dostaw węgla wobec zbliżającego się sezonu grzewczego i światowych niedoborów surowców energetycznych w sytuacji związanej z agresją Rosji na Ukrainę rozgrzewa debatę publiczną i często gości na łamach mediów. Pojawiają się też głosy, że "żaden węgiel do Polski nie płynie" między innymi dlatego, że "brakuje statków" lub twiedzenia, iż "nie zdąży się dostarczyć statkami potrzebnej ilości węgla".

Nie odnosząc się do różnych spekulacji i możliwości realizacji zapowiedzi przedstawicieli rządu dotyczących sprowadzenia na czas odpowiednich ilości węgla drogą morską, zdecydowaliśmy się sprawdzić, jak wygląda sytuacja ze statkami z węglem zmierzającymi do Polski w tej chwili. Trzeba pamiętać, że sytuacja w tym zakresie jest dynamiczna i praktycznie codziennie mogą się pojawiać kolejne statki, które wyruszają z węglem do Polski z różnych portów świata.

W chwili obecnej (według stanu wiedzy z 17 lipca) spodziewanych / anonsowanych jest w portach polskich przybycie lub wejście 12 statków z węglem z różnych stron świata. Część z nich już oczekuje na redzie, na kotwicy.

W tym miesiącu rozładowywano dotychczas lub znajdują się w drodze i są oczekiwane w portach polskich statki z węglem pochodzącym z następujących krajów: Australi, Indonezji, RPA, Mozambiku, USA, Kanady, Kolumbii i z Holandii (terminal 'hubowy', pochodzenie faktyczne węgla nie znane nam - przypadek jednej partii ładunku / jednego statku w lipcu dotychczas).

Poniżej prezentujemy listę statków przywożących węgiel, które zawijały do polskich portów od początku lipca oraz, oddzielnie, zestawienie statków z węglem obecnie znajdujących się w drodze do Polski.

Należy podkreślić, że zasadniczo nie uwzględniamy w naszym zestawieniu statków mniejszych, poniżej 30 000 ton. Jednak zarówno ich relatywnie nieduża jednostkowa ładowność, jak i ograniczona liczba sprawiają, że nie mają znaczącego wpływu na łączną ilość węgla docierającego do Polski.

Konieczne jest też podkreślenie, że niektóre partie ładunków, o których tu mowa (nie wiemy, jaka część), mogą stanowić w polskich portach ładunki tranzytowe - mogą być przeznaczone przykładowo dla odbiorców na Słowacji czy w Czechach, nie w naszym kraju.

Dodatkowo, nie wskazujemy tutaj, które statki dostarczają węgiel energetyczny, a które metalurgiczny.

Zestawienie nie uwzględnia też statków, które mogły wejść do polskiego portu ostatniego dnia poprzedniego miesiąca, ale cały lub większość rozładunku przeprowadzono na nich już w lipcu.

Poniżej dla każdego statku podajemy nazwę (nr IMO), rok budowy, tonaż pojemnościowy brutto (GT), nośność, informację o armatorze i operatorze, miejsce załadunku węgla i termin, w którym go dokonano oraz port docelowy w Polsce i ewentualnie porty pośrednie, w których odładowano część ładunku; ETA to spodziewany / szacowany termin przybycia statku do portu lub na jego redę (wejście do portu może nastąpić później - po oczekiwaniu na kotwicowisku); ATA, to faktyczny czas dotarcia statku / wejścia do portu lub na kotwicowisko. Informacja o wejściu statku z datami przyszłymi mówi o spodziewanym, deklarowanym czasie wejścia statku do portu, który może ulec zmianie. I rzeczywiście w ostatnich kilkunastu dniach mieliśmy do czynienia z kilkoma przypadkami przesunięcia wejścia statków do portu i z ich przedłużonym, w stosunku do wcześniejszych szacunków, oczekiwaniem na kotwicowiskach. Można powiedzieć, że w Gdańsku mamy do czynienia z umiarkowaną / nieznaczną kongestią. 

Dotychczas w lipcu do polskich portów zawinęły następujące statki z węglem:

Bright Falcon (IMO 9839052); 2019; GT 35 835; nośność 63 487 t
armator / operator: Soki Kisen KK, Japonia
Tanjung Sabau (Indonezja) 22-28.05 > rozładunek Gdańsk 09-13.07 + Szczecin ATA 15.07-…

Cape Magnolia (IMO 9573787); 2011; GT 92 752; nośność 181 461 t
armator / operator: Kawasaki Kisen Kaisha Ltd, Japonia
Hay Point Coal Terminal (Australia) 10-12.04 > Rotterdam EMO Terminal (Holandia) 19-25.06 > rozładunek Gdańsk 6-9.07

Capricorn Sigma (IMO 9747962); 2015; GT 92 730; nośność 181 305 t
armator / operator: Mitsui & Co Ltd, Japonia / OMC Shipping Pte Ltd, Singapur
Abbot Point (Australia) 07-09.05 > Gijon (Hiszpania) 23-27.07 + Dunkierka (Francja) 02-06.07 > rozładunek Gdańsk 13-14.07

Ultra Bosque (IMO 9880013); 2020; GT 25 163; nośność 40 261 t
armator / operator: Nisshin Shipping Co Ltd, Japonia
Amsterdam Rietlanden Terminal Afrikahaven (Holandia) 07-08.07 > Szczecin 12-….07 (24 000 ton)

SSI Surprise (IMO 9603142); 2013; GT 44 047; nośność 81 631 t
armator / operator: Densay Shipping & Trading DMCC, ZEA
Richards Bay Coal Terminal (RPA) 27-28.05 > EBS Rotterdam (Holandia) 29-30.06 > rozładunek Gdańsk 5-6.07 + Gdynia 6-8.07

Omaha (IMO 9363041); 2008; GT 91 775; nośność 177 805 t
armator / operator: TMS Dry Ltd, Grecja
Newcastle (Australia) 13-15.05 > rozładunek Gdańsk 10-12.07 + Gdynia 14-16.07

W chwili obecnej w drodze do Polski lub na redach w oczekiwaniu na wejście do polskich portów są następujące statki z ładunkiem węgla:

GCL Leader (IMO 9902550); 2021; GT 43 424; nośność 81 946 t
armator Yamamaru Kisen KK, Japonia
Hay Point (Australia) 14-15.05 > Dunkierka (Francja) 06-08.07 > ATA Gdańsk 12.07 (wejście 18.07)

Peter Oldendorff (IMO 9464663); 2012; GT 63 993; nośność 114 840 t
armator / operator: Oldendorff Carriers GmbH & Co, Niemcy
Muara Berau (Indonezja) 15-26.05 + Muara Pantai (Indonezja) 27.05-01.06 > ATA Gdańsk (wejście 18.07)

Robert Oldendorff (IMO 9463645); 2011; GT 65 976; nośność 118 590 t
armator / operator: Oldendorff Carriers GmbH & Co, Niemcy
(North) Vancouver (Kanada) 02-03.06 > ATA Gdańsk 12.07 (wejście 18.07)

Amis Ace (IMO 9552989); 2013; GT 33 937; nośność 60 830 t
armator / operator: Wisdom Marine Lines SA, Taiwan
Richards Bay Coal Terminal (RPA) 16-19.06 > ETA Świnoujście 17.07 (data może ulec zmianie)

Medi Zuoz (IMO 9789910); 2017; GT 34 049; nośność 60 501 t
armator d'Amico Dry DAC, Włochy
Port of South Louisiana 29.06-01.07 > ETA Świnoujście 19-20.07

Orient Cavalier (IMO 9436460); 2010; GT 63 993; nosność 114 751 t
armator / operator: Interorient Marine Serv-CYP / Oldendorff Carriers GmbH & Co
Gladstone (Australia) 21-23.05 > ATA Świnoujście 17.07 (w niedzielę – w trakcie rozładunku)

Joker (IMO 9448578); 2012; GT 32 296; nośność 57 982 t
armator / operator: Diligent Holdings SA, Grecja
Barranquilla - Compas Terminal (Kolumbia) 30.06-08.07 > ETA Gdańsk 28.07

Jal Kalp (IMO 9907835); 2021; GT 43 474; nośność 81 978 t
armator / operator: Kasuga Shipping Co Ltd, Japonia
Nacala a Velha Coal Terminal (Mozambik) 27-28.05 > Rotterdam (Maasvlakte) 10-???.07 > ATA Gdańsk 16.07 (wejście 20.07)

Newport Eagle (IMO 9603063); 2011; GT 32 839; nośność 57 970 t
armator / operator: Eagle Bulk Shipping Inc, USA / Eagle Shipping Intl, USA
Hampton Roads (USA) 18-21.06 > ATA reda Gdańsk 8.07 / ATA port Gdańsk 16.07 (obecnie pod rozładunkiem

Medi Kazahaya (IMO 9764037); 2017; GT 43 043; nośność 81 774 t
armator / operator: Noma Shipping Co Ltd, Japonia / d'Amico Dry DAC, Irlandia / Włochy
Richards Bay Coal Terminal (RPA) 05-07.06 > ATA reda Gdańsk 08.07 (wejście 18.07)

Oceanmaster (IMO 9641340); 2013; GT 33 049; nośność 56 716
armator / operator: Oceanstar Management Inc, Grecja
Hampton Roads (USA) 25-27.06 > ATA reda Gdańsk 12.07 (wejście 18.07)

Egret Bulker (IMO 9441295); 2010; GT 33 064; nośność 57 809 t
armator / operator: Eagle Bulk Shipping Inc, USA
Richards Bay Coal Terminal (RPA) 21-22.06 > ETA Gdańsk 23.07

Zestawienie według stanu wiedzy z niedzieli po południu (17 lipca).
Tekst opublikowano 17 lipca wieczorem.
Nie wykluczamy uzupełnienia / uaktualnienia materiału w poniedziałek, 18 lipca.

PBS / PortalMorski.pl 

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Przeładunek węgla w polskim porcie
Przeładunek węgla w polskim porcie
+1 Źródło?
Jakie jest źródło tych informacji?
17 lipiec 2022 : 18:20 Radosław Hinca | Zgłoś
+12 własne...
źródło własne... najwyraźniej sami obserwowali i przeanalizowali... gdyby mieli to gotowe z innego źródła, to by podali źródło.
18 lipiec 2022 : 11:36 keel | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter