Żegluga

W dniu 30 maja br., po wielomiesięcznych, trudnych negocjacjach, Grupa Euroafrica sfinalizowała zakup promu typu ro-pax o nazwie Epsilon od włoskiego armatora Caronte & Tourist SPA.

Euroafrica, to od dłuższego czasu już armator cypryjski, choć z historią kapitałową i korzeniami związanymi z Polską, którego flota nadal zarządzana jest technicznie i eksploatacyjnie z Polski - przez tutejszy oddział firmy.

Informacje o spodziewanym zakupie przez cypryjsko-polskiego armatora statku Epsilon - wtedy jeszcze oficjalnie nie potwierdzone - podawaliśmy już w marcu br. W tamtej publikacji znalazło się też nieco informacji o historii statku. Obecnie zatrudniony jest on na linii Holyhead - Dublin (Wielka Brytania - Irlandia), na której odbywa, w zależności od dnia tygodnia, dwa lub jeden rejs powrotny na dobę.

Teraz to już oficjalne. Jak poinformował nas Jacek Wiśniewski, CEO, Hass Holding Limited - statek został zakupiony wraz z zawartym (czarterem bez załogi) w toku i w związku z tym na razie będzie pływał poza Polską, w serwisie armatora Irish Ferries.

Ostateczna opcja umowy czarteru wygasa z końcem 2023 r., jednak irlandzki operator może również odstąpić od niej wcześniej, w zależności od wykorzystania opcji obecnej umowy czarterowej dotyczącej statku Epsilon. Prowadzone są już rozmowy w tym zakresie.

Epsilon ma ponad 186 m długości, prawie 26 m szerokości oraz linię ładunkową o długości prawie 3000 m. Na pokład może zabrać również 500 pasażerów. Powstał w 2011 r., w znanej z budowy promów włoskiej stoczni Visentini.

Docelowo, po zakończeniu bareboat charteru, statek trafić ma do serwisu Unity Line i operować ze Świnoujścia do Szwecji.

Euroafrica dysponuje jeszcze trzema promami ro-pax: Jan Śniadecki, Galileusz i Copernicus, które również pływają w ramach serwisów Unity Line ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga. W najbliższych latach Euroafrica planuje nabycie kolejnego promu.

Euroafrica należy do Grupy Hass Holding z Cypru.

rel; PBS

Fot.: Irish Ferries 

Prom typu ro-pax Epsilon - charakterystyka podstawowa
nr IMO 9539054
państwo bandery - Cypr
obecny operator - Irish Ferries Ltd, Irlandia
dotychczasowy armator - Caronte & Tourist SpA, Włochy
rok budowy - 2011
stocznia - Cantiere Navale Visentini Srl, Porto Viro, Włochy
stoczniowy nr budowy - 228
zbudowany jako - Cartour Epsilon
długość całkowita - 186,44 m
długość między pionami - 177,40 m
szerokość konstrukcyjna - 25,60 m
zanurzenie - 6,84 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 9,16 m
nośność - 8615 t
tonaż pojemnościowy brutto - 26 375
tonaż pojemnościowy netto - 8138
pojemność zbiorników balastowych - 5183 m³
długość linii ładunkowej - 2800 m
ładowność samochodów osobowych - 150
liczba miejsc w kabinach - 272
całkowita liczba miejsc pasażerskich - 500 (według innego źródła - 950)
zewnętrzna przeładunkowa rampa ro-ro - 17,00 x 13,80 m; 80 ton DOR
napęd główny - 2 śruby nastawne napędzane przez przekładnie redukcyjne przez dwa silniki wysokoprężne
łączna moc napędu głównego - MCR 21 600 kW (29 368 KM), CSR 18 360 kW (24 962 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MAN-B&W 9L48/60B; rzędowe, 9-cylindrowe, 480 × 600 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 10 800 kW (14 684 KM) przy 500 obr./min. (produkcji MAN B&W Diesel AG, Augsburg)
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 900 kW (1224 KM)
prędkość maksymalna - 24,50 węzła
prędkość eksploatacyjna - 23,50 węzła
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1470 m³
klasyfikacja - Registro Italiano Navale (RINA)
notacja klasy - C+ Ro-ro passenger ship, equipped for carriage of containers (+) AUT-PORT (+) AUT-UMS STAR-HULL-NB Service Restriction: unrestricted navigation

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter