Przeniesienie operacji Stena Line na Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, które będzie miało miejsce w czerwcu 2022, pozwoli na wprowadzenie największych na Bałtyku promów Stena Line. Nowe jednostki Stena Line są już po kolejnych, udanych próbach cumowania przy terminalu przy ulicy Polskiej.
Stena Line wprowadza dwa promy ro-pax klasy E-Flexer na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego. Dwie nowe jednostki, rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.
Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.
Na Nowym Publicznym Terminalu Promowym zakończyły się prace budowlane i obecnie trwają odbiory techniczne, po których terminal zostanie oddany do użytku. Ponadto, na życzenie armatorów, prowadzone są jeszcze dodatkowe prace związane z wyposażeniem terminala, zgodnie z przekazanymi przez armatorów wymaganiami.
Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m – o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu. Nowy, większy Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych, dzięki czemu Port Gdynia staje się coraz bardziej konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego.
Sprzyjająca lokalizacja, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów o długości 240 metrów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut.
Przy realizacji inwestycji w ramach zrównoważonego rozwoju i idei #greenport, możliwe będzie zasilanie statków w czasie postoju z lądu, co spowoduje całkowitą redukcję spalin.
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.
rel (Port Gdynia SA)