Irańskie media donoszą, że jedna osoba zaginęła po tym, jak w czwartek, 17 marca, w Zatoce Perskiej u wybrzeży prowincji Buszehr w południowo-zachodniej części kraju zatonął statek towarowy. Gdy doszło do wypadku, statek był w drodze ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do portu Umm Qasr w Iraku.
Był to Al Salmy 6 (nr IMO 7728596; rok budowy 1983; klasyfikacja - RINA (Registro Italiano Navale); GT 16 021, nośność 6017 t, wyporność 12 580 t; długość linii ładunkowej - 2600 m; długość całkowita 141,18 m, szerokość konstrukcyjna 21,51 m, zanurzenie 6,701 m) - uniwersalny statek typu ro-ro (drobnicowiec ro-ro) zbudowany w Hiszpanii i eksploatowany pierwotnie przez armatora hiszpańskiego.
Statek znajdował się ok. 50 km od portu Asalouyeh, gdy - 17 marca - napotkał wzburzone morze i silny wiatr o prędkości 37 węzłów. Przed zatonięciem statek utrzymywał się na wodzie w dużym przechyle.
Irański urzędnik poinformował, że na pomoc wysłano trzy statki ratownicze. Jednak pogarszające się warunki pogodowe i morskie sprawiły, że statek zatonął, zanim któraś z jednostek ratowniczych miała możliwość manewrować obok niego, by ewakuować osoby znajdujące się na pokładzie.
Na pewnym etapie informowano, że z 30 członków załogi służby SAR uratowały 16 osób, a 11 pozostawało jeszcze w tratwach ratunkowych, jedna została uratowana (podjęta na pokład) przez statek handlowy, a dwie kolejne pozostawały w wodzie.
Później lokalny dziennik irański podał, że cała 30-osobowa załoga statku, z wyjątkiem jednej, została bezpiecznie ewakuowana. Ratownicy kontynuowali jeszcze poszukiwania zaginionego marynarza na wodach w rejonie wypadku.
Przedstawiciel armatora statku, dubajskiej firmy Salem Al Makrani Cargo Company, powiedział agencji Reuters, że firma pozostaje w kontakcie z władzami portu w Asalouyeh.
Według niektórych źródeł zatonięcie statku nie jest pewne. Twierdzą, że nie ma pewnych wiadomości na ten temat i równie prawdopodobne jest, że pojazdowiec nadal utrzymuje się na wodzie. Ostatnie sygnały AIS ze statku podchodzą z godz.: 6:00 wg czasu UTC z 17 marca.
Jednak np. według IHS Markit, statek został już uznany za total loss (całkowicie utracony).
Dodatkowe niebezpieczeństwo stanowił fakt, że przechylony statek dryfował w pobliżu naftowo-gazowych instalacji (platform) offshore.
Najbardziej prawdopodobny przebieg wypadku to, najpierw, przesunięcie się ładunku na pokładzie lub pokładach ro-ro, a następnie zalanie pokładu ładunkowego. Wszystko mogło się zacząć od utraty (awarii) napędu i/lub sterowności, w wyniku czego doszło do ustawienia się statku bokiem do fali.
Na podstawie analizy zapisu pozycji statku i jego ruchu można przypuszczać z dużą dozą pewności, że kontrolę nad statkiem utracono (w wyniku czego zaczął on dryfować) już wieczorem, 16 marca.
PBS; z mediów; rel (Porty i Administracja Morska Iranu)
Fot.: Porty i Administracja Morska Iranu
Maritime and Shipping Updates@rastasack
— Captain Singh, FICArb, 73K (@captsingh) March 17, 2022
⚡️UAE-owned commercial ship sinking 30 miles southwest of Iran in the Arabian Gulf Iran's navy and coast guard have launched a rescue operation to find the 30 crew members. (Reuters citing local media) pic.twitter.com/OSW4VYanHD
Maritime and Shipping Updates The last moments before the shipwreck of the
— Captain Singh, FICArb, 73K (@captsingh) March 17, 2022
UAE ship AL SALMY 6 near the Iranian coast today pic.twitter.com/MiWv4ivU4j