Z oczywistych względów surowce energetyczne są teraz bardzo w cenie - w przenośni, jako dobro poszukiwane w niedoborze (małe zapasy w wielu krajach, zwłaszcza w Europie) i dosłownie - za sprawą rosnących cen rynkowych. Dlatego dostawy węgla, ropy naftowej czy gazu wzbudzają duże zainteresowanie.
Sprawdziliśmy - jakie statki z surowcami energetycznymi są obecnie w drodze do Polski. Zestawienie zawiera głównie statki deklarujące Gdynię, Gdańsk, Szczecin lub Świnoujście jako obecną destynację (port docelowy).
Lista nie zawiera np. statków, które część ładunku pozostawią w innym porcie (np. węgiel z Australii w porcie regionu ARA) albo już go tam rozładowują i dopiero wyruszą do Polski. Jednak jeżeli nawet rzeczywista, pełna i aktualna lista statków z surowcami energetycznymi przeznaczonymi do rozładunku w polskich portach, różni się od naszego zestawienia, to w niewielkim stopniu.
Trzeba także pamiętać, że nie każdy statek rozładowywany w polskim porcie wiezie ładunek dla polskiego odbiorcy - przykładowo: nawet całostakowe partie węgla mogą być przeznaczone dla odbiorcy w Czechach, czy na Słowacji. W naszym zestawieniu pomijamy ewentualne mniejsze partie paliw płynnych (dostarczane mniejszymi statkami - są to zazwyczaj produkty ropopochodne, nie ropa surowa), nie uwzględniamy także mniejszych partii węgla.
Dodajmy jeszcze, że kolejna partia ładunku tego samego pochodzenia jest w drodze, ale bardzo niedawno w gdańskim terminalu paliwowym również odebrano dostawę rosyjskiej ropy dostarczonej z portu Ust-Ługa, gdzie załadowano ją w dniach 24-25 lutego. Rozładowano tę partię ładunku, ze zbiornikowca aframax Gagarin Prospekt w terminalu Naftoportu w dniach 27-28 lutego.
LNG
- Al Huwaila (nr IMO 9360879; rok budowy 2008; GT 135 848, nośność 109 503 t; ładowność 213 110 m³)
Ras Laffan, Katar - 08.02.2022 > Świnoujście - ETA 03.03.2022 - GasLog Gladstone (nr IMO 9744025; rok budowy 2019; GT 115 024; nośność 87 955 t; ładowność 170 618 m³)
Bonny Inshore Terminal, Nigeria - 21.02.2022 > Świnoujście - ETA 09.03.2022 - Marvel Kite (nr IMO 9760782; rok budowy 2019; GT 114 084; nośność 89 266 t; ładowność 171 010 m³)
Cameron LNG Terminal, USA - 28.02.2022 > Świnoujście - ETA 15.03.2022
Ropa naftowa
- Aegean Harmony (nr IMO 9338917; rok budowy 2007; GT 61 473; nośność 115 824 t)
Noworosyjsk (CPC-R Offshore Marine Terminal), Rosja - 04.02.2022 > Gdańsk ETA 03.03.2022 - Alkinoos (nr IMO 9792864; rok budowy 2019; GT 62 508; nośność 109 900 t)
Sidi Kerir Terminal, Egipt - 18.02.2022 > Gdańsk ETA 04.03.2022 - Delta Victory (nr IMO 9288708; rok budowy 2005; GT 62 320; nośność 111 006 t)
Ust-Luga, Rosja - 28.02.2022 > Gdańsk ETA 02.03.2022 - Front Jaguar (nr IMO 9703332; rok budowy 2016; GT 62 700; nośność 109 900 t)
Sidi Kerir Terminal, Egipt - 22.02.2022 > Gdańsk ETA 09.03.2022
Węgiel
- Navios Beaufiks (nr IMO 9311816; rok budowy 2004; GT 90 085; nośność 180 310 t)
Newcastle, Australia - 10.02.2022 > Gdańsk ETA 02.04.2022 - True Courage (nr IMO 9750830; rok budowy 2016; GT 93 564; nośność 182 644 t)
Finucane Island, Australia 18.01.2022 (+ odlichtunek w Konstancy - do 27.02.2022) > Gdańsk ETA 16.03.2022
Wcześniejsze podobne zestawienia, sprzed tygodnia i sprzed kilkunastu dni, przedstawialiśmy na naszym profilu w serwisie społecznościowym Twitter - tutaj.
PBS
I trzeba pamiętać o bardzo dużym imporcie oleju napędowego, przecież rekordowe przeładunki terminala Dębogórze w Gdyni i Baltchemu w Świnoujściu to praktycznie wyłącznie przeładunki importowanego z Rosji oleju napędowego! Aktualnie z Primorska do Świnoujścia płyną: SEYCHELLES PRELUDE i STI HACKNEY, a do Gdyni: AEGEA.
A z nie-energetycznych to kluczowy dla polskiej gospodarki jest jeszcze import wyrobów stalowych (regularne dostawy do polskich portów, nawet statkami 30-40 tys ton).
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.