Po 10 miesiącach wyposażania, 11 lutego br. niemiecka Meyer Werft zwodowała nowy statek wycieczkowy o tonażu pojemnościowym brutto 144 tys. jednostek, budowany dla Disney Cruise Line. To trzeci wycieczkowiec, który stocznia Meyera buduje dla największego koncernu rozrywkowego na świecie. Budowa opóźniła się z powodu pandemii koronawirusa.
Wycieczkowiec o nazwie Disney Wish, o długości 341 m jest pierwszym nowym statkiem tego typu, zbudowanym dla Disney Cruise Lines w ciągu ostatniej dekady i jednocześnie pierwszym z trzech, zamówionych w Papenburgu w 2016 roku.
Są one większe, niż cztery wcześniejsze statki wycieczkowe Disneya, należą również do coraz większej grupy wycieczkowców, wyposażonych w niskoemisyjne napędy zasilane skroplonym gazem ziemnym. Disney stanie się wiec drugą firmą, która będzie eksploatować duże statki wycieczkowe napędzane błękitnym paliwem, po Carnival Corporation, która obecnie posiada dwa takie statki eksploatowane pod czterema swoimi markami. Z kolei MSC Cruises jak i Royal Caribbean Group mają duże wycieczkowce na LNG w budowie.
Najnowszy nabytek floty Disney Cruise Line, w ub. piątek został wyholowany z doku budowlanego II, do basenu stoczniowego. Operację obserwowali członkowie zespołu projektowego stoczni oraz przedstawiciele armatora. Na miejscu byli dwaj kierownicy projektu - Philip Gennotte z Disney Cruise Line oraz Henning Stellermann z Meyer Werft jak również… kapitan Myszka Minnie, która wsparła kapitana i holowniki, uczestnicząc w manewrach i witając Disney Wish, gdy ten opuszczał stoczniowy hangar.
- Cieszymy się, że wraz z wydokowaniem udało nam się osiągnąć kolejny krok na drodze do ukończenia budowy statku - powiedział Jan Meyer, dyrektor zarządzający Meyer Werft. - To będzie już piąty statek, który nasza stocznia dostarczy armatorowi w czasie trwania pandemii Covid-19. Jesteśmy przekonani, że Disney Wish zaskoczy branżę rejsów wycieczkowych i fanów Disneya szeregiem specjalnych funkcji.
Założona w 1998 roku firma Disney Cruise Line odebrała swoje pierwsze dwa wycieczkowce, Disney Magic i Disney Wonder w latach 1998 i 1999 z włoskiej stoczni Fincantieri. Kolejne dwa, zamówione już w Meyer Werft - Disney Dream i Disney Fantasy – odebrała w latach 2010 i 2012.
Scalanie kadłuba Disney Wish rozpoczęło się w kwietniu 2021 roku, kiedy to pierwszy blok został umieszczony w suchym doku hali produkcyjnej w Papenburgu. Do lipca 2021 r. prace posunęły się już do etapu umieszczenia kominów na szczycie statku, a w sierpniu został dołączony do kadłuba ostatni blok. Stocznia Meyera wykorzystuje przy budowie własną technologię szybkiego montażu dostarczanych do niej gotowych, w części wyposażonych bloków dużych statków wycieczkowych.
Oprócz napędu głównego zasilanego LNG, trzy nowe wycieczkowce będą się wyróżniać unikalnymi rozwiązaniami w zakresie wyposażenia wnętrz. Już na wcześniejszych statkach Disney wprowadził np. wodną kolejkę, czy "wirtualne bulaje", które wyświetlają obrazy morza wraz z postaciami filmów Disneya. Disney Wish wyznacza nowe standardy w wycieczkowym przemyśle rozrywkowym w zakresie np. cyfrowych multimediów oraz technologii scenicznej.
Każdy ze statków będzie wyposażony 1250 kabin. Na pokład zabierze około 4 tys. pasażerów oraz 1555 członków załogi, co odzwierciedla koncentrację firmy na rynku rejsów rodzinnych. Wśród wyróżniających go rozwiązań jest m.in. dwupoziomowy apartament typu penthouse o powierzchni około 610 m kw., który pomieści do ośmiu pasażerów, zlokalizowany w rejonie przedniego komina.
Wiele wrażeń dostarczy z pewnością także przejażdżka wodna, reklamowana jako pierwsza w historii atrakcja Disneya na morzu. Motywy przewodnie wystroju wnętrza przywołują najbardziej znane postacie z filmów Disneya, takich jak "Kopciuszek", "Skarb Oceanu", "Śpiąca Królewna", czy „Kraina Lodu”, oraz superbohaterów z komiksów Marvela.
Armator Disney Cruise Line niedawno ogłosił przesunięcie daty dziewiczego rejsu Disney Wish o sześć tygodni, z powodu opóźnień w jego budowie, spowodowanych pandemią koronawirusa. Po wodowaniu będzie trwało wykończenie - doposażanie wycieczkowca Disney Wish w stoczni Meyera przed jego przepłynięciem rzeką Ems do Zatoki Dolart, położonej pomiędzy Niemcami i Niderlandami, u ujścia rzeki do Morza Północnego.
Dziewiczy rejs statku zaplanowany jest na 14 lipca 2022 roku. Disney Wish będzie obsługiwał trzy- i czteronocne rejsy z Port Canaveral na Florydzie do Nassau oraz na prywatną wyspę Disneya Castaway Cay na Bahamach.
GL, z mediów
Zdjęcia: Meyer Werft