Jak podał Suez Canal Authority (SCA), państwowa agenda zarządzająca Kanałem Sueskim - osiągnął on w 2021 roku rekordowe przychody na poziomie 6,3 mld dolarów, czyli o 12,8 proc. więcej niż w roku poprzednim, a zarazem najwięcej w historii tej, istniejącej od 1869 roku, newralgicznej drogi wodnej łączącej Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym.
Przez Kanał Sueski przeszło w minionym roku 20 649 jednostek (przeciętnie 56 dziennie), przewożących łącznie 1,27 mld ton ładunków. Oznacza to wzrost liczby obsłużonych jednostek pływających o 10 proc. rok do roku.Dla porównania w roku 2019, nie dotkniętym jeszcze w znaczącym stopniu skutkami pandemii, przez kanał przeszło 18 880 statków z 1,2 mld ton ładunków. Przychody kanału wyniosły wtedy 5,8 mld USD.
Jak widać - Kanałowi Sueskiemu nie zaszkodziła w znaczącym stopniu sześciodniowa blokada z marca 2021 r., której sprawcą był jeden z większych kontenerowców w światowej flocie - Ever Given. Statek obrócł się, prawdopodobnie z powodu błędu nawigacyjnego / w manerach i osiadł na mieliźnie "klinując się" w pozycji niemal w poprzek kanału.
Czytaj także:
Agencja morska w Egipcie: Kontenerowiec Ever Given został ściągnięty z mielizny
Ever Given odblokował Kanał Sueski
Bliski koniec remontu Ever Given - (nie)sławny kontenerowiec wkrótce wraca na linię
Media: marcowa blokada Kanału Sueskiego wciąż wpływa na światową żeglugę
Drogą wodną o długości niemal 200 km, kluczową m.in. dla przeowzu surowców energetycznych, jak ropa czy gaz, jednym z "wąskich gardeł" światowego handlu morskiego, przepływa około 10 proc. światowego handlu, łącznie z 7 proc. ropy naftowej.
PBS, rel (SCA)
Fot.: SCA