W stoczi Chengxi Shipyard w Jiangyin nad rzeką Jangcy, 6 grudnia br. miała miejsce ceremonia nadania imienia Tai Xing pierwszemu z nowej serii statków zamówionych przez Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA (Chipolbrok) i przekazania armatorowi.
Chodzi o serię nowoczesnych udźwigowionych statków wielozadaniowych przystosowanych do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności 62 000 ton, określanych w mediach chińskich jako największe w świecie w swojej klasie. Przewyższają one także znacznie, pod względem nośności, dotychczas największe statki chińsko-polskiego przedsiębiorstwa żeglugowego.
Budowa statku Tai Xing rozpoczęła się formalnie w listopadzie zeszłego roku, a zakończone pomyślnie próby morskie przeprowadzono w listopadzie roku bieżącego.
Matką chrzestną statku została Lin Li z rady nadzorczej Chipolbroku.
W ceremonii udział wzięli m.in. Fang Xiuzhi, dyrektor ds. sektora żeglugowego w banku leasingowym Bocomm Leasing, Zhu Dezhang, dyrektor generalny w biurze głównym Chipolbroku, Lu Ziyou, prezes stoczni Chengxi, Qin Ling, członek rady nadzorczej Chipolbroku Maciej Łępicki, dyrektor generalny w biurze głównym Chipolbroku oraz inni przedstawiciele stoczni, armatora, a także towarzystwa klasyfikacyjnego i innych firm i instytucji.
Po ceremonii, jej uczestnicy udali się na pokład statku. Na zaproszenie kapitana matka chrzestna uruchomiła syrenę okrętową na znak gotowości statku do pierwszego rejsu.
Zobacz VIDEO z uroczystości.
Tło dla uroczystości, w której głównym bohaterem był Tai Xing - pierwszy statek, stanowił kolejny z serii - Herbert, przechodzący ostatnie prace wyposażeniowe i wykończeniowe (pozostało m.in. malowanie pokładu głównego i luków). O planowanym nadaniu tej jednostce imienia upamiętniającego postać wielkiego polskiego poety, jako pierwszy informował PortalMorski.pl już na początku sierpnia bieżącego roku.
Czytaj także:
Zbigniew Herbert będzie miał swój statek - drugi w serii dla Chipolbroku; pierwszy właśnie zwodowano
Początek budowy nowego statku Chipolbroku, największego dotychczas
Również dzisiaj mamy możliwość jako pierwsi w mediach poinformować o nazwie wybranej dla kolejnego "polskiego" statku Chipolbroku.
Statki z serii zapoczątkowanej przez Tai Xing mierzą 199,90 m długości, 32,26 m szerokości i mają kadłuby wysokie na 19,30 m, a w pełni załadowane zanurzają się do 13,50 m. Każdy posiada pięć obszernych ładowni i wyposażony jest w, umieszczone na prawej burcie, cztery żurawie pokładowe o unosie do 300 ton.
Przedział ładunkowy pozwala na elastyczny załadunek zróżnicowanej wielkości obiektów ciężkich i ładunków inwestycyjnych. Jednocześnie podobny jest do spotykanego na masowcach otwartych (szerokolukowych) czy też masowcach-pakietowcach.
Wszelkie pokładówki i inne konstrukcje na pokładzie głównym statku nie wystają ponad poziom pokryw lukowych, na których dzięki temu spoczywać może bardzo dużych rozmiarów ładunek rozciągający się nawet na całą łączną długość wszystkich luków. Ta niezakłócona powierzchnia ładunkowa na pokładzie ma rozmiar 166 × 30 m.
Każdy ze statków z budowanej właśnie dla Chipolbroku serii może także przewozić kontenery składające się łącznie na 2000 jednostek TEU.
Wyjście statku w pierwszy rejs planowane jest (według różnych źródeł) między 8 i 10 grudnia. Tai Xing ma się udać do portu Penglai w prowincji Shandong, gdzie załaduje prawie 90 000 m³ elementów elektrowni wiatrowych w 18 zestawach przeznaczonych dla Ekwadoru, co oznacza niemal podwojenie ładowności w porównaniu do najczęściej spotykanych dużych statków wielozadaniowych przystosowanych do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (MPP HL).
Chipolbrok, jako pierwsza chińska spółka z partnerem zagranicznym, otwierała Chiny na świat. Posiadając 70-letnie doświadczenie w przewozach drobnicy, ładunków pół-masowych (break bulk), ciężkich i wielkogabarytowych, w tym inwestycyjnych, państwowe przedsiębiorstwo z siedzibą główną w Szanghaju i oddziałem w Gdyni, należące do Chin i Polski, dysponuje obecnie flotą prawie 30 ciężarowców konwencjonalnych, czyli statków wielozadaniowych przystosowanych do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, o łącznej nośności ok. miliona ton.
PBS, z mediów
Fot.: stocznia, armator, media chińskie
Tai Xing - charakterystyka podstawowa:
rodzaj (typ) statku - wielozadaniowy, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (MPP HL)
określenie typu wg klasyfikatora - general cargo / container ship
nr IMO - 9930909
państwo bandery - Hong Kong, Chiny
formalny właściciel - Bank of Communications
armator zarządzający, operator - Chinese-Polish Joint Stock Shipping Co. - Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA (Chipolbrok), Chiny / Polska
armator zarejestrowany - Xiang B36 HK International Ship Lease Co., Limited
stocznia - Chengxi Shipyard Co Ltd, Jiangyin JS Yard
stoczniowy nr budowy - Chengxi CX0696
zamówienie - 15.04.2020 (wg innego źródła - 24.04.2020)
początek budowy - 23.11.2020
położenie stępki -21.05.2021
wodowanie - 29.07.2021
przekazanie - 06.12.2021
długość całkowita - 199,90 m
długość między pionami - 196,50 m
szerokość maksymalna - 32,30 m
szerokość konstrukcyjna - 32,26 m
zanurzenie - 13,50 m
wysokość boczna - 19,30 m
nośność - 61 250 t (wg innego źródła - 62 000 t)
wyporność - 75 241 t
masa statku pustego - 13 241 t
tonaż pojemnościowy brutto - 39 433 (wg innego źródła - 40 300)
tonaż pojemnościowy netto - 19 469 (wg innego źródła - 19 500)
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 23 920
pojemność ładunkowa (ziarno) - 74 829 m³
łączna pojemność zbiorników balastowych - 23 412 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych
2168 m³
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzła
moc napędu głównego - MCR 8000 kW (10 877 KM)
napęd główny - jednośrubowy, śruba o stałym skoku, typu monoblock
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 6G50ME-C9-HPSCR, 2-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy; 500 × 2500 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 8000 kW (10 877 KM), produkcji Hudong Heavy Machinery Co Ltd, Chiny
silniki pomocnicze (silniki zespołów prądotwórczych) - 3 × 6L23/30H MAN Energy Solutions SE, 4-suwowe, 6-cylindrowe; 225 × 300 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 852 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 3 × 820 kW, prąd zmienny
awaryjny zespół prądotwórczy - 1 × AD/L 136 Hyundai, prod. Doosan Infracore Co., Ltd.
kocioł pomocniczy - Aalorg i OC, prod. Alfa Laval Aalborg A/S
długość łańcucha kotwicznego - 687,5 m
średnica ogniwa łańcucha kotwicznego - 81 mm
klasyfikacja - Det Norske Veritas (prawdopodobnie dual class - także China Classification Society)
notacja klasy - 1A General dry cargo ship BIS BWM(T) COAT-PSPC(B) Container DBC DG(B, P) E0 Grab(3-20 t) HC(A) Holds(2,4)may be empty LCS Recyclable SAFELASH Strengthened(IB) TMON(oil lubricated) ER(SCR, TIER III)