Z gdańskiego portu wypłynie we wtorek pierwszy w historii komercyjny rejs Wisłą z ładunkiem kontenerów - poinformowała w piątek rzecznik prasowy Portu Gdańsk Anna Drozd. Towary dla kujawsko-pomorskich firm produkcyjnych dotrą do Chełmna w czwartek.
"To pilotażowe przedsięwzięcie, które ma na celu sprawdzenie funkcjonalności transportu śródlądowego w łańcuchu dostaw oraz podkreślenie korzyści wynikających z przewozów, wciąż unikalnym w Polsce środkiem transportu" - wyjaśniła rzeczniczka gdańskiego portu.
Organizatorem rejsu po Wiśle jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
"Położenie geograficzne naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości do rozwoju, dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomieniu jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Mam nadzieję, że ten pierwszy komercyjny rejs, będzie dowodem na to, jak sprawnie i efektywnie można wykorzystać alternatywne gałęzi transportu" - powiedział w komunikacie prasowym marszałek kujawsko-pomorski Piotr Całbecki.
Zestaw rzeczny złożony z pchacza i barki wypłynie we wtorek ok. południa po załadowaniu sześciu 40-stopowych kontenerów na terminalu kontenerowym na Nabrzeżu Szczecińskim w Porcie Gdańsk. Nocna przerwa techniczna jest planowana w okolicach Tczewa.
"Pierwszą firmą z regionu, która zainteresowała się możliwością przewiezienia swoich towarów drogą wodną i do której trafi pierwszy transport są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Kalkulacje kosztów przewozu wskazały na jego wysoką konkurencyjność.
TZMO zadeklarowały udział w pilotażowym rejsie także w relacji eksportowej (do Gdańska). Swoje towary wyśle także firma IKEA" - podała rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu Beata Krzemińska.
Do punktu przeładunkowego w Chełmnie (Kujawsko-Pomorskie), pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, transport dotrze w czwartek 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Planowany powrót do Gdańska nastąpi w piątek 9 kwietnia.
Podczas całej operacji przewiezionych zostanie ponad 300 ton towarów.
Operatorem rejsu, wybranym przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, jest firma VAN cargo S.A. z siedzibą w Warszawie.
Wyprawa ma również aspekt badawczy. Rejsowi towarzyszyć będzie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na pokładzie z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem kierunku rewitalizacja dróg wodnych. Prowadzić oni będą badania szlaku wodnego. Sprawdzane będzie oznakowanie nawigacyjne, przepustowość drogi wodnej oraz lokalizacja trudnych i uciążliwych dla żeglugi miejsc na tym odcinku Wisły.
Pilotażowy rejs odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. W ramach pierwszej części projektu samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zorganizował rejs promocyjno-badawczy w 2017 r. oraz opracował studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.(PAP)
Robert Pietrzak
Czyli robimy akcję która zajmuje w te i nazad 3 doby, zamiast przewieźć toto sześcioma torami w 2 godziny w jedną stronę.
Ma to sens.
Trzeba podkreślić, że rozwój żeglugi śródlądowej przyczyni się do wypełnienia zobowiązań unijnej strategii transportowej - z tzw. „Białej Księgi Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.
Przyjęcie w styczniu 2017 r. unijnej konwencji AGN – Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu. Akt ten zobowiązuje nas do poprawy żeglowności na rzekach (dostosowania dróg wodnych do międzynarodowych warunków co najmniej czwartej klasy oraz poprawy ich jakości i umożliwienia wzrostu przewozów).
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.