Żegluga

W Kanale Sueskim, po utracie napędu i sterowności lub poddając się nagłym porywom silnego wiatru, bardzo duży kontenerowiec (ULCV) Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskigo.

Agencja żeglugowa GAC, posiadająca sieć placówek na całym świecie, poinformowała, że do utknięcia Ever Given na mieliźnie doszło ok. godz. 7:40 rano lokalnego czasu we wtorek, 23 marca, na 151 kilometrze słynnej drogi wodnej, po tym, jak na statku doszło do awaryjnej utraty zasilania i napędu.
Niedługo wcześniej Ever Given rozpoczął przeprawę przez kanał w grupie statków zmierzających na północ, w której był piąty od czoła konwoju.

Początkowo praktycznie wszystkie źródła mówiły - możliwe, że w ramach spekulacji - o utracie zasilania (black out), jako przyczynie utraty sterowności, niekontrolowanego skrętu / zejścia z toru wodnego i wejścia statku na mieliznę.
Później w mediach, w ślad za agencjami prasowymi, pojawiło się oświadczenie Evergreen Marine Corp, według którego do wypadku doszło "prawdopodobnie przez uderzenie nagłego silnego porywu wiatru".
Oczywiście, teoretycznie możliwe jest zaistnienie jednocześnie obu okoliczności. Jeśli doszło tylko do jednej z nich - raczej bardziej prawdopodobny zdaje się black out.
 
Evergreen, czarterujący statek od japońskiego armatora, stwierdził w oficjalnym oświadczeniu, że armator poinformował go, iż "podejrzewa się, że statek doznał nagłego uderzenia silnego wiatru, co spowodowało odchylenie kadłuba od osi drogi wodnej i przypadkowe uderzenie w dno oraz wejście na mieliznę".
"Firma [operator, czyli Evergeeen - red.] wezwałała armatora do zgłoszenia przyczyny wypadku i wypracowania planu działania z zaangażowanymi jednostkami, takimi jak administracja kanału, aby pomóc statkowi w jak najszybszym wyjściu z kłopotów" - stwierdzono w oświadczeniu Evergreen, jak podają agencje prasowe.
 
Żaden ze statków przed kontenerowcem nie ucierpiał w wyniku zdarzenia, natomiast 15 jednostek płynących za nim utknęło na kotwicowiskach oczekując na udrożnienie kanału. Zablokowany został również konwój zmierzający na południe.

W chwili zaistnienia wypadku Ever Given był w podróży z malezyjskiego portu Tanjung Pelepas (wcześniej zawijał do portu Yantian w Chinach) do Rotterdamu.

W nocy z wtorku na środę, statek nadał blokował kanał. Przy jego obu burtach było kilka holowników. Próbowały one ściągnąć statek z mielizny - jak mówią relacje w mediach - już od przed południa.

Nie ma dotąd żadnych doniesień o zaistnieniu jakichkolwiek rozlewów substancji olejowych czy też o uszkodzeniach i przeciekach na statku.

Ever Given (nr IMO 9811000), zbudowany w 2018 r. w japońskiej stoczni Imabari Shipbuilding w Marugame, pływający pod banderą Panamy, klasyfikowany przez American Bureau of Shipping, jest jedym z największych tzw. mega-kontenerowców (Ultra Large Container Vessels - ULCV), charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 219 079, nośnością 199 489 t, ładownością 20 388 TEU (w 23 rzędach po szerokości pokładu).
Armatorem (właścicielem) statku jest Shoei Kisen KK z Japonii, armatorem zarządzającym - japońska spółka Higaki Sangyo Kaisha Ltd, a operatorem - Evergreen Marine Corporation z Tajwanu. Za zarząd techniczny i załogowy statku odpowiada Bernhard Schulte HKG LP z Hongkongu. Według najnowszych dostępnych danych - 23-osobowa załoga statku składała się w całości z Hindusów.
Statek ma 399,944 m długości całkowitej, 386,952 m długości między pionami, 58,80 m szerokości konstrukcyjnej, 16,00 m zanurzenia i 32,90 m wysokości bocznej. Wyporność statku, to 265 876 t, a pusta jednostka waży 66 387 t.
Prędkość eksploatacyjną 22,80 węzła zapewnia napęd o mocy 59 300 kW (80 624 KM).

Po obu stronach Kanału nabudowują się grupy przybywających statków oczekujących na możliwość przejścia.

Media, powołując się na lokalne źródła w Egipcie, podają, że przy niesprzyjających okolicznościach uwalnianie statku i udrożnienie Kanału może potwrać nawet dwa dni lub (wg innych źródeł) "kilka dni".

W roku 2019 przez Kanał Sueski przeszło 18 880 statków z 1 031 192 000 ton ładunków. Uśredniając można przyjąć, że pół doby przestoju kanału wstrzymuje przejście niemal 26 "statystycznych" statków i ok. 1,412 mln ton ładunków.

PBS 

Fot.: fallenhearts17 / Instagram

Ever Given w Kanale Sueskim
Ever Given w Kanale Sueskim
Ever Given w Kanale Sueskim
Ever Given w Kanale SueskimEver Given w Kanale SueskimEver Given w Kanale Sueskim
 
+1 Gigantomania
Niech klepią jeszcze większe krowy. Teraz Gibraltar czeka na zaklinowanie. I tu jest pole do popisu.
24 marzec 2021 : 08:14 Kapeć | Zgłoś
+18 W
Ale darmowe przesyłki z Chin to lubimy, co? :)
24 marzec 2021 : 16:37 M | Zgłoś
+2 Tragedia
No rzeczywiście. Jak teraz żyć bez chińszczyzny?
25 marzec 2021 : 08:20 Kapeć | Zgłoś
+2 Lepszy byłby dwu-śrubowy
I dlatego te giganty powinny być dwu-śrubowe z redundancją elektryki i automatyki. Koszty większa ale bezpieczniej. Nie zawsze księgowy musi mieć rację. Dobrze, że tylko kanał się zablokował i nikomu nic się nie stało.
24 marzec 2021 : 08:22 Krzysiek-1972 | Zgłoś
+7 Co by dały dwie linie wałów ??
Nic by nie dały dwie linie wału jeżeli zanik zasilania elektrycznego czyli blackaut. Statek przecież posiada bowthuster(y) i sternthruster(y). Brak zasilania też uniemożliwił użycie thrusterów. To jest żagiel tak jak mega wycieczkowce - potężna ściana podatna na wiatr. Możliwe, że coś spowodowało zasłonięcie kingstonów i automatyka wrzuciła blackaut.
24 marzec 2021 : 13:00 Andrzej STAWSKI | Zgłoś
+9 Tata
Statek należy ostreczować i odkulać na bok. Tak myślę.
24 marzec 2021 : 09:05 Andy | Zgłoś
+10 Tymoteusz
Folią od oBajtka.
24 marzec 2021 : 09:32 Wat | Zgłoś
+2 Kto jest kapitanem?
Jak sprawdzić, czy Marwa Elselehdar rzeczywiście dowodziła tym statkiem? Jest jakiś rejestr publiczny?
24 marzec 2021 : 12:00 Jan Furmanek | Zgłoś
-1 raczej nie...
załoga prawie na pewno cała z Indii.

a ta pani jest Egipcjanką.

poza tym - ona pływała, ale czy została pilotem kanałowym?...
24 marzec 2021 : 21:38 aruś | Zgłoś
-20 Chef Enineer
Napisali: ładownością 20 388 TEU
To pomyłka, taki kolos to chyba o jedno zero za mało.
Przyczyna: obstawiam black out.
24 marzec 2021 : 12:23 Zibi Now | Zgłoś
+16 A
Nie ma pomyłki. 20 tys. TEU - mowa o ilości kontenerów. (A nie o nośności DWT).
24 marzec 2021 : 12:52 A | Zgłoś
+3 popieram
Popieram ta opinię.
24 marzec 2021 : 13:02 Andrzej STAWSKI | Zgłoś
-1 A może to sabotaż?
Jak tam konkurencyjny, chiński kanał?
24 marzec 2021 : 14:40 Grzegorz z Gdyni | Zgłoś
+6 Marlboro Canal
No to stary będzie musiał sprezentować z 2 kontenery fajek , jak nic. W dziękczynnym geście oczywiście.
24 marzec 2021 : 14:51 co | Zgłoś
+8 TAK SZYBKO GO NIE ŚCIĄGNĄ....
MASA JEDNAK ROBI SWOJE. NA ZDJĘCIACH WIDAĆ ŻE DZIUB MOCNO SIĘ PODNIÓSŁ. ŻE BY GO ŚCIĄGNĄ PEWNIE BĘDĄ MUSIELI TONY PIASKU USUNĄĆ. KOPARKAMI TO RACZEJ RADY NIE DADZĄ. PODEJRZEWAM ŻE BĘDZIE POTRZEBNA POGŁĘBIARKA CO ODESSIE PIASEK Z POD STATKU. Same holowniki tu nic nie pomogą!!!Za ciężki ten stateczek by go holowniki ruszyły z takiej mielizny. Ten kontenerowiec szedł z zanurzeniem 15.6metra a tu praktycznie stępka wystaje z wody. Coś czuję że może ta operacja trwać kilkanaście dni a może i dłużej...
24 marzec 2021 : 15:35 Marek Pi | Zgłoś
+6 To jest dziwne
Jak to wiatr zniósł to powinien płynąć wolno, a jak płynął szybka to pęd wody na sterach to stabilizowal, tak jak rowerzystę, hmm dziwne
24 marzec 2021 : 19:42 romek | Zgłoś
-1 Dziób
[quote name="Marek Pi"]MASA JEDNAK ROBI SWOJE. NA ZDJĘCIACH WIDAĆ ŻE DZIUB MOCNO SIĘ PODNIÓSŁ.
Dziób ... i jak już odessie spod statku.Uśmiałem się z Pana officera.
24 marzec 2021 : 20:16 Miodek | Zgłoś
+5 Alternatywa
No cóż,trzeba pokajać się przed Putinem i Północna Droga Morska stanie otworem...
24 marzec 2021 : 18:15 tupturi | Zgłoś
+5 Wyciongnom
obstawiam, że do Majówki postoi, trzeba odkopać, a mają tylko jedną koparkę w Egipcie :))
24 marzec 2021 : 19:33 Michał Szczeciński | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter