Już 6 kwietnia 2021 roku, z portów morskich do województwa kujawsko-pomorskiego, po raz pierwszy w historii, popłynie transport kontenerów z ładunkiem dla firm produkcyjnych z regionu.
Przeładunek towarów nastąpi na nabrzeżu na wysokości Chełmna, skąd ciężarówki odbiorą kontenery. Jednocześnie załadowany zostanie kolejny transport i barka wróci na Wybrzeże. Cała operacja, podczas której przewiezionych zostanie min. 24 TEU (odpowiednik kontenera 20 stopowego), zajmie około 5 dni.
Pilotażowy rejs możliwy jest dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Partnerzy projektu z Niemiec, Szwecji, Finlandii, Litwy i Polski chcą zwrócić uwagę na korzyści i zalety transportu wodnego oraz zmobilizować instytucje zarządzające do działań przywracających żeglugę śródlądową do grona kluczowych środków transportu. Jest to trend zgodny z polityką rozwoju konkurencyjnego i zrównoważonego systemu transportu, nakreśloną w „Białej Księdze” Komisji Europejskiej. Dlatego głównymi celami przedsięwzięcia są m.in.:
- promocja śródlądowego transportu wodnego w Polsce jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego oraz przyjaznego środowisku,
- zwiększenie wiedzy na temat wykorzystania usług żeglugi śródlądowej i infrastruktury, wśród właścicieli ładunków i firm spedycyjnych, oraz
- promocja działań związanych z planowaną budową Węzła logistycznego Bydgoszcz, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.
Miejsce realizacji pilotażu nie jest bez znaczenia. Problematyka rewitalizacji dróg wodnych i gospodarczego wykorzystania potencjału rzek jest jednym z ważnych elementów polityki terytorialnej Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W regionie krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne E40 i E70 oraz funkcjonuje jedyny na dolnej Wiśle stopień wodny we Włocławku. Szczególne położenie geograficzne, dające duże możliwości do rozwoju oraz zaplanowane w tym obszarze inwestycje powodują, że jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani wszelkimi działaniami zmierzającymi do rewitalizacji dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego przy poszanowaniu środowiska naturalnego.
Poza promocją żeglugi śródlądowej, rejs ma jeszcze jeden ważny cel, a mianowicie praktyczne sprawdzenie możliwości transportu drogą wodną oraz przeładunku towarów, które podążają z portów morskich w głąb kraju, jako alternatywy dla transportu drogowego czy kolejowego. W tym przypadku transport wodny zostanie włączony do łańcucha dostaw, który w przyszłości mógłby przebiegać przez centrum logistyczne w sercu regionu – Węzeł logistyczny Bydgoszcz. Dzięki opracowaniom przygotowanym przez Samorząd Województwa, w tym m.in. Studium lokalizacyjnemu dla platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski oraz Koncepcji ostatniej mili dla Węzła logistycznego Bydgoszcz, określono parametry przyszłego portu oraz zidentyfikowano potrzeby podmiotów gospodarczych z regionu, pod kątem optymalizacji operacji logistycznych i wykorzystania żeglugi śródlądowej.
Organizacja rejsów doskonale wpisuje się krajową politykę transportową oraz prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury działania propagujące wykorzystanie alternatywnych gałęzi transportu i przerzuceniu części ładunków z transportu drogowego na kolei i transport wodny, jak również budowę nowoczesnych terminali inter- i multimodalnych, które usprawnią istniejące łańcuchy dostaw. Problematyka ta będzie również istotna w kontekście zaplanowanej rewizji Sieci TEN-T i możliwości włączenia do niej międzynarodowych dróg wodnych oraz Węzła logistycznego Bydgoszcz, a promocja transportu wodnego uzasadni także pośrednio konieczność i zasadność opracowania programów strategicznych dla Wisły i Odry.
Aktualne dane dotyczące rejsu można śledzić na Facebooku oraz pozostałych środkach przekazu medialnego:
https://www.facebook.com/Kujawsko-Pomorskie-Forum-Wodne-400765119963525/
https://www.youtube.com/watch?v=xaTeoWBfoD0
https://www.kujawsko-pomorskie.pl/aktualnosci-wspolpraca/36878-wisla-poplyna-pelne-kontenery
Podstawowe dane
- trasa: Port Gdańsk – Chełmno – Port Gdańsk,
- dystans: 152 km w jedną stronę,
- ładunek: min. 24 TEU (lub ekwiwalent – 12 kontenerów 40 stopowych),
- waga pełnego kontenera 40’: 27 ton,
- jednostka: barka 350 ton oraz pchacz,
- przeładunek na ciężarówki oraz załadunek kontenerów eksportowych: nabrzeże Chełmno.
RED.
Fot. Sławomir Lewandowski/ PORTALMORSKI.PL
Należy bezwzględnie użeglowić całą Odre oraz dolną i górną Wisłę.
Należy w końcu uruchomić inwestycje p.t. Kanał Śląski.
W końcu trzeba zarabiać na tranzycie rzecznym z Czech, z Ukrainy przez Białoruś.
Koszt budowy 1 km drogi głównej ruchu przyspieszonego w 2020 roku ~57 milionów złotych.
Do przewiezienia 24 kontenerów wymagane są 24 kursy, co zajmie 240 godzin (10 dni) i wymagać będzie zużycia ~3000 litrów paliwa.
2. Pchacz typu TUr, moc silników ~320 KM, spalanie ~40 litrów na motogodzinę pracy, 3 - 7 osoby załogi.
Droga wodna darmowa.
Wzmiankowany rejs zużyje 600 litrów paliwa.
Wnioski proszę wyciągnąć samodzielnie
Ad 2. W PL produkuje się zarówno pchacze, jak i barki. Jedynym podzespołem importowanym jest silnik. Kiedyś takowe produkowały zakłady PZL WOLA na licencji Henschel. Ale w 2011 roku zakłady zostały "zaorane". Kto był wtedy premierem?
Link: opuszczone.net/pzl-wola
Ale ogolnie jestem za rozbudowa transportu rzecznego, im mniej tirow na ulicach tym lepiej dla wszystkich, kto jezdzi rowerem, spaceruje poboczami, mieszka na trasie przelotowej to wie. Straszne dziadostwo te TIRy, straszne.
Wspominasz o kosztach eksploatacji transportu rzecznego, a nie piszesz ani słowa o utrzymaniu dróg lądowych. Gdzie dźwigi w terminalach kontenerowych, obsługa tychże terminali, koszty utrzymania dróg, mostów i całej infrastruktury, odśnieżanie zimą, wykaszanie poboczy latem, koszty stacji paliw.
Weź przestań
Stocznie rzeczne są do rewitalizacji,
Coś tym Kędzierzynem Koźle trzeba coś zrobić.
Wisła tylko od Włocławka albo Płocka jest żeglowna.
Generalnie to to wyrzut sumienia dla wszystkich rządów RP a
i to żeglowna tylko okresowo.
Realnie to ostatnia dzika rzeka Europy...
portalmorski.pl/stocznie-statki/29290-barki-ze-stal-complex-dla-kanadyjskiego-fish-farmingu
gospodarkamorska.pl/osiemdziesiata-barka-zwodowana-w-stal-complex-56076
money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ot-logistics,32,0,2412320.html
P.S. Nie krzycz.
2. W mojej ocenie pchacz spali wiecej na h
3. Dzisiejsze ciężarówki pala ok 30l/100km
4. Towar jedzie do Torunia z Chełmna trzeba je dowieść i tak na ciężarówkach.
5. Płynie tylko 6 kontenerow o jakiejkolwiek opłacalności możemy mówić przy 20 kontenerach
6. Utrzymanie szlaków żeglugowych jest droższe niż budowa dróg. Do Warszawy trzeba wybudować tylko około 6 stopni wodnych. Miliardy
Jakie? Czy możesz podać twarde, weryfikowalne dane, najlepiej za pomocą linku? No offence
Natomiast porównywanie czasu dostawy z ciężarówkami nie ma żadnego sensu, ponieważ transport rzeczny bazuje na efekcie skali oraz przewozie tzw. "ciężkich" kontenerów, których w świetle prawa drogowego nie wolno zabierać ciężarówkom.
Dzis spalanie auta to 30 l na tej trasie nawet mniej. Czas jazdy rowniez 0 pojęcia. Co do Pchacza magiczne słowo motogodzina o ktorej pewnie nie masz pojęcia niby skad wyszlo ci 600l? Pomysł jest ok natomiast 5 dni na pokonanie 130 km w dzisiejszych czasach jest niestety nie do przyjęcia nie wspomne ze dalej kontener i tak musi trafic na twgo znienawidzonego Tira.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.