Żegluga

W styczniu grecki armator Minerva Gas, firma siostrzana Minerva Marine, znanej wcześniej głównie z eksploatacji zbiornikowców naftowych, odebrał z południowo-koreańskiej stoczni pierwszy z zamówionych gazowców - Minerva Psara. Statek ten, po przejściu przez Pacyfik i Kanał Panamski, przyjął swój pierwszy komercyjny ładunek w Savannah, w stanie Georgia i wyruszył z nim przez Atlantyk na Bałtyk - do Świnoujścia.

Schłodzenie zbiorników i układu przeładunkowego oraz ich testy przeprowadzono surowcem pobranym w dniach 26-28 listopada oraz 8 grudnia koreańskim w terminalu LNG Gwangyang. O zakończeniu prób morskich i gazowych armator informował 18 grudnia.

Gazowiec o pojemności ładunkowej 173 400 m³ opuścił stocznię DSME Okpo (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) 4 stycznia po formalnym przekazaniu armatorowi dzień wcześniej. Statek przeszedł przez Kanał Panamski 25 stycznia.

Swój pierwszy komercyjny ładunek przyjął w terminalu Elba Island LNG Terminal (znanym także jako Southern LNG) operatora Southern LNG należącego do Kinder Morgan podczas 100 godzin postoju od 30 stycznia, tuż przed północą do 4 lutego.

Statek prosto ze stoczni z pierwszym ładunkiem spodziewany jest w Świnoujściu 16 lutego.

Armator zamówił najpierw dwa gazowce, a potem powiększył zamówienie i obecnie, po wprowadzeniu do eksploatacji Minerva Psara oczekuje jeszcze czterech statków, które ma odebrać w lutym, kwietniu i wrześniu tego roku oraz w marcu 2022.

Statek wyposażony jest w dwupaliwowe, dwusuwowe silniki napędu głównego typu MEGI (silniki z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa gazowego - M-type, Electronically Controlled, Gas Injection), w których może być spalany nadmiar odparowanego ładunku (boil off gas) oraz w system ponownego skraplania ładunku.

Statek od razu po przekazaniu przez stocznię wszedł w czarter u nieujawnionego operatora.

PBS

Fot.: Minerva Gas

Minerva Psara - charakterystyka podstawowa:
typ statku - gazowiec LNG, neopanamax
nr IMO - 9854363
państwo bandery - Malta
armator (właściciel) - Minerva Marine Inc., Grecja
operator - Minerva Gas Inc., Wyspy Marshalla
armator zarządzający - Wilhelmsen Ship Mgmt Sdn Bhd, Malezja
armator zarejestrowany - Wimbledon Shipping SA, Malezja
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - 2481
wartość kontraktowa - 185 000 000 USD
wprowadzenie do eksploatacji - 3 stycznia 2021
wodowanie - 23 maja 2020
położenie stępki - 3 marca 2020
rozpoczęcie budowy - 20 września 2019
zamówienie - 16 marca 2018
długość całkowita - 294,90 m
długość między pionami - 288,50 m
szerokość maksymalna - 46,44 m
szerokość konstrukcyjna - 46,40 m
zanurzenie - 12,50 m
wysokość boczna - 26,50 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 58,40 m
nośność - 94 834 t
wyporność - 131 226 t
masa statku pustego - 36 392 t
tonaż pojemnościowy brutto - 113 817
tonaż pojemnościowy netto - 34 145
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 87 775
ładowność - 173 632 m³
pojemność zbiorników balastowych (SBT) - 60 607 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 5874 m³
zbiorniki ładunkowe - 4 × membranowe, pryzmatyczne, ze stali z 36-procentową domieszką niklu (Invar), z wykładziną z wełny mineralnej, typu GTT96 GW
napęd główny - 2 silniki napędu głównego napędzające dwie śruby nastawne (69 obr./min.)
łączna moc napędu głównego - MCR 25 180 kW (34 234 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MAN-B&W 5G70ME-C10-GI, MCR 12 590 kW (17 117 KM), 69 obr./min., produkcji HSD Engine Co Ltd., Korea Południowa
prędkość eksploatacyjna - 19,50 węzła
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × Wartsila 6L34DF, MCR 2880 kW + 2 × Wartsila 8L34DF, MCR 3840 kW
prądnice (zespołów prądotwórczych) - 2 × 2750 kW 6600 V + 2 × 3670 kW 6600 V
kocioł - Alfa Laval Aalborg
śruba napędowa - Nakashima
pompy ładunkowe - 8 × 1800 m³/hr
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 2465 kW (3352 KM)
załoga w styczniu 2021 r. - 25 osób (oficerowie: Grecy - 8, Ukraińcy - 1, Filipińczycy - 2; załoga szeregowa: Filipińczycy - 14)
klasyfikacja - American Bureau of Shipping (ABS)
notacja klasy - (+) A1, Liquefied Natural Gas Carrier, (E), (+) AMS, (+) ACCU, (+) APS, CPS, FL 40, SH, SHCM, RW, DFD, NIBS, R2, BWE, BWT, ENVIRO, IHM, SH-DLA, TCM, CRC, PMP, RRDA, SC, SFA 40, SLAM-S, UWILD Service Restriction: Unrestricted Service; BWMP (E+T); PSPC; IWS; IHM (Green Passport) Cert

 

Minerva Psara ze swoim pierwszym ładunkiem zmierza do Świnoujścia
Minerva Psara ze swoim pierwszym ładunkiem zmierza do Świnoujścia
Minerva Psara ze swoim pierwszym ładunkiem zmierza do ŚwinoujściaMinerva Psara ze swoim pierwszym ładunkiem zmierza do Świnoujścia
0 Ile to kosztuje
Ciekawe urzędzie pracy tego okrętu?
15 luty 2021 : 18:38 romek | Zgłoś
0 tak mnie zastanawia
Skoro mamy w Polsce taki wielki terminal gazowy, to dlaczego nie mamy własnego statku do przewozu gazu ?
Grecja to ponoś taki mały, biedny kraj, a dysponuje takimi wielkimi ,nowoczesnymi jednostkami, ma też marynarkę Wojenną z prawdziwego zdarzenia.
17 luty 2021 : 09:11 zgr-edo@gazeta.pl | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter