W styczniu grecki armator Minerva Gas, firma siostrzana Minerva Marine, znanej wcześniej głównie z eksploatacji zbiornikowców naftowych, odebrał z południowo-koreańskiej stoczni pierwszy z zamówionych gazowców - Minerva Psara. Statek ten, po przejściu przez Pacyfik i Kanał Panamski, przyjął swój pierwszy komercyjny ładunek w Savannah, w stanie Georgia i wyruszył z nim przez Atlantyk na Bałtyk - do Świnoujścia.
Schłodzenie zbiorników i układu przeładunkowego oraz ich testy przeprowadzono surowcem pobranym w dniach 26-28 listopada oraz 8 grudnia koreańskim w terminalu LNG Gwangyang. O zakończeniu prób morskich i gazowych armator informował 18 grudnia.
Gazowiec o pojemności ładunkowej 173 400 m³ opuścił stocznię DSME Okpo (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) 4 stycznia po formalnym przekazaniu armatorowi dzień wcześniej. Statek przeszedł przez Kanał Panamski 25 stycznia.
Swój pierwszy komercyjny ładunek przyjął w terminalu Elba Island LNG Terminal (znanym także jako Southern LNG) operatora Southern LNG należącego do Kinder Morgan podczas 100 godzin postoju od 30 stycznia, tuż przed północą do 4 lutego.
Statek prosto ze stoczni z pierwszym ładunkiem spodziewany jest w Świnoujściu 16 lutego.
Armator zamówił najpierw dwa gazowce, a potem powiększył zamówienie i obecnie, po wprowadzeniu do eksploatacji Minerva Psara oczekuje jeszcze czterech statków, które ma odebrać w lutym, kwietniu i wrześniu tego roku oraz w marcu 2022.
Statek wyposażony jest w dwupaliwowe, dwusuwowe silniki napędu głównego typu MEGI (silniki z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa gazowego - M-type, Electronically Controlled, Gas Injection), w których może być spalany nadmiar odparowanego ładunku (boil off gas) oraz w system ponownego skraplania ładunku.
Statek od razu po przekazaniu przez stocznię wszedł w czarter u nieujawnionego operatora.
PBS
Fot.: Minerva Gas
Minerva Psara - charakterystyka podstawowa:
typ statku - gazowiec LNG, neopanamax
nr IMO - 9854363
państwo bandery - Malta
armator (właściciel) - Minerva Marine Inc., Grecja
operator - Minerva Gas Inc., Wyspy Marshalla
armator zarządzający - Wilhelmsen Ship Mgmt Sdn Bhd, Malezja
armator zarejestrowany - Wimbledon Shipping SA, Malezja
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - 2481
wartość kontraktowa - 185 000 000 USD
wprowadzenie do eksploatacji - 3 stycznia 2021
wodowanie - 23 maja 2020
położenie stępki - 3 marca 2020
rozpoczęcie budowy - 20 września 2019
zamówienie - 16 marca 2018
długość całkowita - 294,90 m
długość między pionami - 288,50 m
szerokość maksymalna - 46,44 m
szerokość konstrukcyjna - 46,40 m
zanurzenie - 12,50 m
wysokość boczna - 26,50 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 58,40 m
nośność - 94 834 t
wyporność - 131 226 t
masa statku pustego - 36 392 t
tonaż pojemnościowy brutto - 113 817
tonaż pojemnościowy netto - 34 145
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 87 775
ładowność - 173 632 m³
pojemność zbiorników balastowych (SBT) - 60 607 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 5874 m³
zbiorniki ładunkowe - 4 × membranowe, pryzmatyczne, ze stali z 36-procentową domieszką niklu (Invar), z wykładziną z wełny mineralnej, typu GTT96 GW
napęd główny - 2 silniki napędu głównego napędzające dwie śruby nastawne (69 obr./min.)
łączna moc napędu głównego - MCR 25 180 kW (34 234 KM)
silniki napędu głównego - 2 × MAN-B&W 5G70ME-C10-GI, MCR 12 590 kW (17 117 KM), 69 obr./min., produkcji HSD Engine Co Ltd., Korea Południowa
prędkość eksploatacyjna - 19,50 węzła
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 2 × Wartsila 6L34DF, MCR 2880 kW + 2 × Wartsila 8L34DF, MCR 3840 kW
prądnice (zespołów prądotwórczych) - 2 × 2750 kW 6600 V + 2 × 3670 kW 6600 V
kocioł - Alfa Laval Aalborg
śruba napędowa - Nakashima
pompy ładunkowe - 8 × 1800 m³/hr
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 2465 kW (3352 KM)
załoga w styczniu 2021 r. - 25 osób (oficerowie: Grecy - 8, Ukraińcy - 1, Filipińczycy - 2; załoga szeregowa: Filipińczycy - 14)
klasyfikacja - American Bureau of Shipping (ABS)
notacja klasy - (+) A1, Liquefied Natural Gas Carrier, (E), (+) AMS, (+) ACCU, (+) APS, CPS, FL 40, SH, SHCM, RW, DFD, NIBS, R2, BWE, BWT, ENVIRO, IHM, SH-DLA, TCM, CRC, PMP, RRDA, SC, SFA 40, SLAM-S, UWILD Service Restriction: Unrestricted Service; BWMP (E+T); PSPC; IWS; IHM (Green Passport) Cert
Grecja to ponoś taki mały, biedny kraj, a dysponuje takimi wielkimi ,nowoczesnymi jednostkami, ma też marynarkę Wojenną z prawdziwego zdarzenia.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.