Jeden z wiodących operatorów samochodowców, Wallenius Wilhelmsen, zapowiedział reaktywację dziewięciu do szesnastu swoich statków, wyłączonych obecnie z eksploatacji z "odstawioną" elektrownią okrętową (w tzw. cold lay up).
Reaktywacja ma się odbyć w I kwartale 2021 roku, a uwolnione "ze sznurka" statki zastąpią zdolność przewozową pozyskiwaną ostatnio przez krótkookresowe czartery.
Gdy wybuchła pandemia Covid-19, Wallenius Wilhelmsen podjął natychmiastowe działanie by sprostać wymagającym warunkom rynkowym przez obcięcie dywidend, a także złomowanie statków i wyłączenie części floty z eksploatacji statków by redukować koszty i zachować płynność.
"Elastyczność floty była kluczowym, strategicznym założeniem przy powstaniu Wallenius Wilhelmsen, dającym możliwość dostosowania floty do naszych potrzeb i zmieniających się wymogów rynkowych" - tłumaczy dyrektor naczelny Craig Jasienski z Wallenius Wilhelmsen.
Przewoźnik ro-ro wysłał 16 statków "na sznurek", na "zimny" lay up. Większość z nich zakotwiczono w norweskich fiordach, gdzie były dooglądane przez przedstawicieli lokalnych społeczności.
Był to pierwszy przypadek w 12-letniej historii Wallenius Wilhelmsen, w którym firma została zmuszona do wyłączenia statków z eksploatacji.
Operator (zatrudniający flotę statków należącą w części do armatora Wallenius ze Szwecji i w części do armatora norweskiego Wilhelmsen) zachowuje swoje ostrożne prognozy co do przyszłego popytu na zdolność przewozową samochodowców, ale ostatnie niedobory zdolności przewozowej i rosnące stawki na rynku czarterów na czas uczyniły reaktywację statków "odstawionych na sznurek" konkurencyjną kosztowo i sensowną ekonomicznie.
Poza reaktywacją statków, operator dodaje do swojej floty również nowe. W IV kwartale 2020 roku Wallenius Wilhelmsen wprowadził do eksploatacji samochodowiec PC/TC Tannhauser (nr IMO 9731640, stoczniowy nr budowy NB005-3; pojemność brutto 73 358; nośność 24 155 t, wyporność 46 400 t, masa statku pustego 22 245 t; długość całkowita 199.90 m, szerokośc konstrukcyjna 36,50 m, zanurzenie 11,00 m, wysokość boczna 38,17 m, wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu 52,00 m; 13 pokładów, w tym 5 podnoszonych; ładowność - 8000 standarsowych samochodów osobowych; rampa zewnętrzna (skośna, rufowa) - DOR 320 t; prędkość eksploatacyjna 19,70 węzłów, moc napędu głównego (MCR) 14 100 kW / 19 170 KM, zużycie paliwa - ok. 55 t / dobę przy prędkości 20 węzłów).
Jest to trzeci statek klasy "Hero", z chińskiej stoczni Tianjin Xingang Shipbuilding Industry Co Ltd w Tianjin, zaprojektowany - jak zapewnia operator - do osiągania maksymalnej efektywności eksploatacyjnej i w zakresie ochrony środowiska.
Czwarty i ostatni statek serii "Hero", który ma otrzymać imię Nabucco, jest w trakcie budowy i ma być przekazany przez stocznię w II kwartale 2021 roku.
rel (WW); PBS
Fot.: Wallenius Wilhelmsen