W trudnych warunkach pogodowych wycieczkowiec greckiego armatora 6 listopada zerwał cumy i został zniesiony na piaszczystą mieliznę w porcie Korynt. W podobnych okolicznościach inny statek pasażerski trafił "na plażę" w Meksyku.
Aegean Majesty, to były wycieczkowiec kompanii żeglugowej Holland America Line (HAL), która w sierpniu sprzedała go greckiemu operatorowi Seajets.
Nie odnotowano żadnych rannych, ani poważnych uszkodzeń statku po jego wejściu na mieliznę. Po inspekcji podwodnej części kadłuba, statek został ściągnięty z mielizny i zakotwiczony w awanporcie.
Zbudowany w stoczni Fincantieri w 1996 roku 219-metrowej długości statek, do sprzedaży Grekom nosił nazwę Veendam i charakteryzuje się pojemnością brutto 57 092, nośnością 6604 t, miejscami dla 1709 pasażerów w 633 kabinach oraz 618 miejscami dla załogi.
Jedną z ostatnich podróży ex Veendam była ta służąca repatriacji do Azji członków załóg wycieczkowców HAL unieruchomionych przez pandemię koronawirusa.
[youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=_TZh332OvLw"]Z kolei na początku listopada wycieczkowiec Enchanted Capri (były rosyjski prpm / wycieczkowiec Azerbaydzhan, nr IMO 7359474) dryfował i w końcu wszedł na mieliznę w pobliżu meksykańskiego portu Alvarado.
Enchanted Capri pozostawał ostatnio bez zatrudnienia, a wcześniej służył jako pływający hotel. Statek wszedł na mieliznę po tym, jak w ciężkiej pogodzie dryfował i wlókł kotwicę.
W chwili zaistnienia wypadku statekl był nieaktywny i bez kontraktu, a w połowie października został sprowadzony na holu do Coatzacoalcos w celu rozbiórki.
Jednak plany wobec niego się zmieniły i 25 października opuścił redę Coatzacoalcos, kierując się - holowany - do Tampico.
Zespół holowniczy zboczył jednak do Alvarado, a 2 listopada wycieczkowiec zakotwiczono w rejonie portu. Wtedy bardzo pogorszyła się pogoda. Chłodny front przyniósł wiatry do 50 węzłów. Enchanted Capri zaczął dryfować wlokąc kotwice i został zniesiony na piaszczystą mieliznę przy brzegu w pobliżu portu.
Na pokładzie statku znajdowało się czterech członków załogi, którzy zostali bezpiecznie podjęci ze statku wkrótce po wejściu na mieliźnie.
Wraz z firmą zajmującą się recyklingiem statków w Alvarado, lokalne władze rozpoczęły prace nad planem ściągnięcia statku z mielizny, odholowania go z rejony plaży i sprowadzenia do portu w celu planowanego wcześniej demontażu.
Statek został zbudowany w 1975 roku w fińskiej stoczni Wartsila Ab w Turku dla armatora ze Związku Radzieckiego. Ma 15 410 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 3000 ton nośności. 156-metrowy statek oferował w 248 kabinach miejsce dla 937 pasażerów przy 155-osobowej załodze.
PBS, z mediów
Fot.: zdjęcia od czytelników z mediów meksykańskich; G. Synas