Żegluga

Na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zaplanowano w budżecie 2021 r. 700 mln zł - poinformował we wtorek w Sejmie Jerzy Materna, przewodniczący sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Na program Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zaplanowano na rok 2021 kwotę w wysokości 700 mln zł - powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów Jerzy Materna, przedstawiając opinię o projekcie przyszłorocznego budżetu państwa.

W czerwcu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk mówił, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.

autor: Łukasz Pawłowski

Fot.: Materiały prasowe NDI/BESIX

-4 respirator
a może te pieniądze na respiratory i na pracowników medycznych a nie na fanaberie
04 listopad 2020 : 13:29 Kaszub | Zgłoś
-12 kanał dla psychicznych
Na psychiatrę dla ciebie
04 listopad 2020 : 14:11 abc1 | Zgłoś
-3 Kanał Suski
Wielki Rów Poprzeczny na Mierzei Wiślanej czyli Kanał Suski musi być zbudowany. Tak jednoosobowo zdecydował Prezes jedynej słusznej partii. Nie jest ważne, że to bardzo kosztowna, pozbawiona sensu budowla, że szaleje pandemia, że każdy grosz rząd powinien wydawać w sposób rozważny. W dzisiejszych czasach zachcianki Naczelnika powinny ulec przynajmniej zastopowaniu w oczekiwaniu na lepsze czasy, gdy marnotrawienie publicznych pieniędzy nie będzie tak kłuło w oczy. Ja rozumiem, że Prezes chce , by po nim pozostało coś wielkiego, ale czy musi to być koniecznie rów za 2 miliardy złotych?
04 listopad 2020 : 15:59 Andy | Zgłoś
+2 Przekop
Nie daruje konusowi, ze zatrzymal budowe portu srodladowego w Kozlu, nie za inwestycje warta 360 mil zlotych, ale za 50 mil zlotych juz zainwestowanych i zmarnowanych, a rzad mowi o Kanale Odra-Dunaj, o. odbudowie drog srodladowych, oplacalnosci transportu rzecznego!? To wszystko jest kpina z narodu polskiego!!
04 listopad 2020 : 17:35 Chopek roztropek | Zgłoś
-1 Titanic płynie
Orkiestra na Pisowskim Titanicu gra głośno. Sternika (Gróbarczyka) zmienili ale płyną.
Za dwa miliardy na propagandę trochę jeszcze pograją
Opozycję wykończyli chyba tym, że nint nie będzie się palił do sprzatania tego bagna....
04 listopad 2020 : 20:02 Polak mały | Zgłoś
+6 Można się nie zgadzać, ale
Można się nie zgadzać, ale... Gdy planowano tę inwestycję i gdy ją już z rozmachem rozpoczęto, to nikt na świecie jeszcze nie wiedział co to covid-19. Zwolennicy zatrzymania budowy chyba nie mają pojęcia, że rząd musiał by zapłacić wykonawcom wielomilionowe odszkodowania - gdzie ty sens, gdzie logika? Ja sam nie jestem zwolennikiem PiS, ale...
05 listopad 2020 : 09:33 Pies na buraki | Zgłoś
0 Kanał Suski
Gdy tylko projekt Wielkiego Rowu Poprzecznego ujrzał światło dzienne kilkudziesięciu fachowców z branży morskiej natychmiast skrytykowało ten pomysł. Było sporo czasu, by zastanowić się nad sensem tej budowli. Nie jest dla państwa problemem zbudowanie czegoś za 2 mld złotych, ale dla Elbląga zbudowanie w miejskim porcie nowych nabrzeży z odpowiednią głębokością techniczną to wyzwanie ponad siły. Rząd zignorował wszelkie głosy nawołujące do przeprowadzenia konsultacji z fachowcami opierając się na opiniach suto opłacanych ekspertów.
Zwracałem uwagę na projekt modernizacji toru wodnego do Szczecina realizowany już 20 lat. Koszt taki sam 2 mld złotych za 70 kilometrów trasy. Problem jest taki, że pogłębienie o 2m i poszerzenie o 100 m w dnie toru wodnego przekłada się na jedynie trzy nabrzeża jakie zarząd portów ma zbudować w Szczecinie. Czy było sens zaczynać ten projekt? 20 lat temu nie słuchano tych, którzy przypominali że port głębokowodny jest w Świnoujściu.
05 listopad 2020 : 12:49 Andy | Zgłoś
+9 Amen
Chciało by się skomentować te wyjątkowo wredne wpisy, ale jak mawiał pewien Wieszcz "szkoda Atrament". To się nazywa "Przekop Mierzei Wiślanej, a nie "Rów poprzeczny", "zachcianki Naczelnika", "Pisowski Titanic", Kanał Suski" itd. Wyjątkowo inteligentna grupa musi wymyślać te bzdury, a druga cytuje je bezmyślnie. W ten sposób to kopalnia złota nie będzie się opłacać, a na pustyni jak za komuny zabraknie piasku. Najlepiej było by tą kasę oddać pewnemu ministrowi z Bydgoszczu twierdzącemu, że "piniendzy nie ma i nie będzie". A tak nawet zakładając kompletą bezfunkcjonalność tej inwestycji, to będzie i tak po stokroć bardziej opłacalne. Proponuję poczekać dwa trzy lata, a potem na kolana , albo pod stół i przepraszać. Tylko, że wtedy nie będzie bohaterów, bo się pochowają po kątach.
07 listopad 2020 : 18:49 Tadek1 | Zgłoś
-6 Zero
Tadek 1. To piękne co napisałeś. Powinieneś być dumny ze swojej wiary w głos jedynej słusznej partii i Naczelnika, ale kim ty właściwie jesteś, że tym co mają zdanie inne od twojego rzucasz " na kolana". Dla mnie jesteś ZEREM.
07 listopad 2020 : 20:40 Andy | Zgłoś
-1 Przekop
Z wielką uwagą i zainteresowaniem śledzę postęp prac przy realizacji tej inwestycji. Czy może ktoś potrafiłby wytłumaczyć komu i czemu ten przekop ma służyć?
21 styczeń 2021 : 10:33 Flisak | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter