Władze Sri Lanki twierdzą, że substancja ropopochodna, jaka dostała się do wody, najprawdopodobnie pochodzi z uszkodzonej siłowni lub zbiorników paliwowych tankowca VLCC, a nie z jego zbiorników ładunkowych załadowanych 270 tysiącami ton ropy naftowej.
Po prawie tygodniu dryfowania z ogniem na pokładzie, należący do greckiego armatora zbiornikowiec VLCC stał się źródłem rozlewu pewnej ilości paliwa na Oceanie Indyjskim, poinformowały we wtorek władze Sri Lanki.
"Zaobserwowano wąską plamę oleju napędowego rozciągającą się na odległości jednego kilometra od statku" - poinformowała marynarka wojenna Sri Lanki. Samolot indyjskiej straży przybrzeżnej zrzucił w tym rejonie dyspersant oleju, by zminimalizować wpływ rozlewu na ocean.
Pożar statku New Diamond o nośności 300 000 ton (zbudowanego w 2000 r.) wybuchł 3 września po tym, jak w maszynowni statku eksplodował kocioł, powodując śmierć jednego filipińskiego członka załogi.
"Przedział ładunkowy z ropą naftową na zagrożonym statku jest nadal bezpieczny - niezagrożony pożarem i nie ma w tej chwili niebezpieczeństwa, że ładunek statku wycieknie w tej chwili do morza. W ostatnich kilku dniach, ekipy ratunkowe kontynuowały gaszenie ognia na pokładzie statku i schładzanie za pomocą dużych ilości wody morskiej. W rezultacie maszynownia statku została zalana, co spowodowało przegłębienie statku na rufę" - stwierdziła lankijska marynarka wojenna w swoim oświadczeniu 8 września.
W międzyczasie ugaszono całkowicie pożar, a następnie płomienie znowu się pojawiły, dlatego kontynuowano wysiłki na rzecz ugaszenia płomieni i schładzenia rejonu siłowni i nadbudówki statku, które zakończyły się sukcesem.
"Na razie nie ma żadnych zauważalnych płomieni ani dymu, a zagrożony statek prowadzony jest dalej przez holownik w kierunku bezpiecznych wód" - stwierdziła marynarka wojenna Sri Lanki w swoim ostatnim, środowym oświadczeniu.
W regionie pozostaje wielonarodowa flotylla licząca do 17 statków i samolotów, wspomagana przez zagranicznych ratowników i specjalistów ds. zarządzania kryzysowego z Wielkiej Brytanii i Holandii. Właściciele statku, New Shipping z siedzibą w Atenach, wyznaczyli Smit Singapur na ekspertów ds. ratownictwa w akcji ratowniczej New Diamond.
PBS, z mediów