Żegluga

W swój pierwszy rejs do portu we Włocławku ruszyły właśnie lodołamacze: czołowy Orkan i liniowy Sokół. Jednostki wybudowane w Stoczni Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu, w ostatnich dniach przepłynęły przez Słubice, następnie Widuchową i Gozdowice, by na kilka dni zacumować przy siedzibie Nadzoru Wodnego w Szczecinie-Podjuchach.

Rejs jest możliwy dzięki wezbraniu wody – mówi Stefan Iwicki, kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Wód Polskich w Szczecinie.

Duma Wód Polskich pierwszy raz na wodzie. W długim planie rejsu czas na przystań: Szczecin!

Pierwszy rejs nowych lodołamaczy to dla Wód Polskich wydarzenie historyczne. Orkan i Sokół pokonają ponad 1.500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą. Wybudowane lodołamacze to nowoczesne jednostki, które będą służyły do prowadzenia zimowej osłony przeciwpowodziowej na Zbiorniku Włocławek. Wyposażone są w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika, w panele fotowoltaiczne i oświetlenie ledowe, napędzane są silnikami spalinowymi, które spełniają obowiązujące normy środowiskowe. Lodołamacze mają funkcje holowników. Dwa nowe lodołamacze zastąpią dwa dotychczas pracujące. Zgodnie z instrukcją lodołamania w akcji bierze udział sześć jednostek.

Dwa zastąpione przez nowe pozostaną w dyspozycji Wód Polskich. Inwestycja kosztowała ponad 37 milionów złotych. Flota Wód Polskich z roku na rok wzbogaca się o coraz to nowocześniejsze jednostki, które sprawdzają się w czasie akcji lodołamania, ale i służą innym zadaniom wodnym wykonywanym przez nasze jednostki.

Pierwszy rejs nowych lodołamaczy to dla Wód Polskich ważne wydarzenie. Szczecin jest jednym z przystanków na długiej trasie, jaką pokonają Sokół i Orkan.

Szczecin też czeka na swoje lodołamacze! Ocelot i Tarpan coraz bliżej

Nie tylko Włocławek doczeka się niebawem nowych jednostek pływających. Już niebawem flota szczecińska zostanie zasilona przez nowoczesne lodołamacze. Obecnie trwa ich budowa w stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding, i jak mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski, wkracza ona w decydującą fazę.

Zbudowany w hali Wydziału Kadłubowego Remontowa Shipbuilding SA kadłub Ocelota został z niej przetransportowany przy pomocy dwóch suwnic i przyczepy samojezdnej w zasięg dźwigu nabrzeżowego. Równolegle w hali Wydziału Kadłubowego rozpoczęto montaż sekcji dennej lodołamacza Tarpan, która zostanie następnie zespolona z gotową już sekcją dziobową i rufową – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski. - W niedługim czasie zostaną odebrane silniki główne i zespoły prądotwórcze – dodaje kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Stefan Iwicki.

Ocelot i Tarpan to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku. - Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

rel (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie)

 
+2 Lody
Żeby tylko zimą lodu nie zabrakło.
26 czerwiec 2020 : 08:15 Fazy | Zgłoś
0 czolowy i liniowy
Stocznia w Kozlu stanela na wysokosci zadania, tyle ze we Wloclawku mialy byc w polowie listopada 2119 roku !!
26 czerwiec 2020 : 09:45 talboy | Zgłoś
+1 Czołowy i liniowy
To stocznia pobiła wszelkie rekordy, oddając do użytku sto lat przed terminem
26 czerwiec 2020 : 15:46 PAN Wiesio | Zgłoś
+4 Pan
"Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie."

A w tym czasie w Krośnie Odrzańskim lub Gozdowicach jednostki o zanurzeniu 0,9 metra nie są w stanie przepłynąć Odrą. I to nie tylko podczas niżówek. Regularnie. Projekt spełnia może czyjeś założenia, ale jednostki do Wrocławia nie dopłyną... I nici z lodołamania.
26 czerwiec 2020 : 12:10 Zdzich | Zgłoś
+5 2119?
Cytuję talboy:
Stocznia w Kozlu stanela na wysokosci zadania, tyle ze we Wloclawku mialy byc w polowie listopada 2119 roku !!


No to mają jeszcze trochę czasu.
26 czerwiec 2020 : 12:15 Sternik | Zgłoś
+2 korekta
2019 rok
26 czerwiec 2020 : 13:20 talboy | Zgłoś
+1 Czy ktos slyszal..
...o budowie lodolamaczy do obslugi zalewu wislanego ??
26 czerwiec 2020 : 17:10 Z Elblaga | Zgłoś
+2 Jednorazówkq
Szanowny Urzędzie Morski w Szczecinie.Póki dobra pogoda , dajcie szybko jednorazówkę do Zatoki Gdańskiej do 500 mil od lądu.
26 czerwiec 2020 : 21:37 Andrzej STAWSKI | Zgłoś
+1 Sorry
Urzędzie Morski w Szczecinie , oczywiście do 5 mil.
26 czerwiec 2020 : 21:38 Andrzej STAWSKI | Zgłoś
0 dlaczego
Dlaczego te dwie łódki płyną do Włocławka Bałtykiem?Zapomniano o drodze wodnej E70 - Warta-Noteć-Kanał bydgoski-Wisła i sa we Włocławku,bliżej z 500km,bezpieczniej i szybciej,chodzą ta trasa o wiele wieksze jednostki od opisywanych.Coś chyba z mysleniem nie halo w firmie obsługujacej ten transport albo "fachowcy" sie tym zajmuja.pozdro
27 czerwiec 2020 : 17:54 mm | Zgłoś
0 E70 jeszcze nie łączy Odry z Wisłą
Brakuje 2mld na udrożnienie E70 na Wisłę. Czyli gdyby nie przekop.. dobrze, że te jednostki są holownikami to jakaś praca się znajdzie. Głebokość torów jest koszmarem w PL. Przekop zrobią na 6,5m, ale tor 5m nie obsłuży cargo tylko żaglówki.
28 czerwiec 2020 : 09:56 Stan | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter