Wszystko wskazuje na to, że w tym sezonie żeglarze będą mogli korzystać w Rucianem-Nidzie z dwóch śluz: Guzianki I, zwanej starą, i z nowej śluzy Guzianka II. Wody Polskie poinformowały PAP, że jej budowa jest na ukończeniu i prawdopodobnie w czerwcu śluza zostanie oddana do użytku.
Rzecznik prasowa białostockiego oddziału Wód Polskich Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz poinformowała PAP, że budowa nowej śluzy Guzianka II jest na końcowym etapie.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nową Guziankę uruchomimy już w czerwcu. Zależy nam, aby odkorkować ruch na jeziorach – zapewniła Giełażyn-Sasimowicz i podkreśliła, że budowana śluza jest pierwszą śluzą wybudowaną przez Polaków na Mazurach. Wszystkie istniejące mazurskie śluzy powstały w czasach Prus Wschodnich.
Śluza Guzianka, łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany, jest najbardziej eksploatowaną śluzą w Polsce.
W ubiegłym roku mieliśmy 15 tys. prześluzowanych jednostek. Z każdym rokiem ta liczba wzrasta. Zdarza się, że mniejsze jednostki na śluzowanie muszą czekać nawet kilka godzin, bo zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, po uzyskaniu pisemnego zezwolenie dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, pierwszeństwo przejścia przez śluzy mają duże statki – poinformowała PAP Giełażyn-Sasimowicz.
Z powodu tłoku na tej śluzie zdecydowano o budowie nowej śluzy Guzianka II. Zabiegali o to od lat żeglarze, lokalni samorządowcy i branża turystyczna. Inwestycję za ponad 30 mln zł od października 2018 r. realizują Wody Polskie.
W zależności od wielkości jednostek w komorze Guzianki II będzie mogło się znajdować od 6 dużych jachtów do kilkunastu małych jednostek – poinformowała rzecznik Wód Polskich.
Wymiary Guzianki II: długość użyteczna komory śluzy – 50 m, szerokość komory śluzy – 7,5 m, minimalna głębokość – 2 m, minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4 m.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz zapewniła, że latem będą działały obie Guzianki. W przyszłości planowany jest remont starej śluzy. Według planów miałby się on rozpocząć pod koniec tego roku.
W przyszłości chcielibyśmy rozdzielić ruch dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Stara Guzianka obsługiwałaby statki żeglugi profesjonalnej, a Guzianka II mniejsze jednostki pływające. Oczywiście w czasie prac remontowych śluzy Guzianka I, nowa śluza przejmie całość ruchu żeglugowego. W najbliższym czasie będą pracowały obie śluzy jednocześnie – zapewniła PAP rzecznik Wód Polskich.
Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska