Według International Chamber of Shipping (ICS - Międzynarodowej Izby Żeglugi), statki korzystające z Kanału Panamskiego mogą być narażone na ponad 30-procentowy wzrost kosztów związanych z korzystaniem z niego za sprawą nowego posunięcia Panama Canal Authority (Zarządu Kanału Panamskiego).
Zarząd Kanału Panamskiego zapowiedział, że od 15 lutego nałoży na statki przez niego przepływające "opłatę za korzystanie z wody słodkiej" (fresh water surcharge). Opłatę ustalono na poziomie 10 000 USD dla każdego statku o długości ponad 125 stóp. Wprowadzona zostanie również zmienna opłata uzależniona od poziomu jeziora Gatun w momencie przepływania przez kanał.
ICS obliczyła, że ten ruch spowoduje wzrost kosztów dla statków przepływających przez Kanał Panamski nawet o 15 %.
Nowa "opłata za korzystanie ze słodkiej wody" poprzedza znaczące zmiany stawek określane jako Panama Canal Authority 2020 Tolls Modification, mające wejść w życie 1 kwietnia 2020 roku. Ta zmiana opłat może spowodować dodatkowy wzrost kosztów o nawet 17 % dla statków przepływających przez kanał.
Jeśli połączy się wspomniane dwa rodzaje opłat, okaże się, że niektóre statki przepływające przez Kanał Panamski mogą być narażone na wzrost opłat nawet o ponad 30 % od 1 kwietnia.
Okres pomiędzy ogłoszeniem nowych "opłat za korzystanie ze słodkiej wody", a datą ich wprowadzenia, to tylko miesiąc, co daje niewiele czasu na rozważenie decyzji i jej potencjalnych skutków. Wszystkie zainteresowane strony były zaangażowane w proces decyzyjny dotyczący zmiany opłat (Toll Modification) w zeszłym roku, a Urząd Kanału Panamskiego zgodził się wtedy na odroczenie podwyżek, aby umożliwić właścicielom statków uwzględnienie ich wzrostu. Natomiast opłaty "za wodę" wprowadzono bez podobnych konsultacji.
Guy Platten, sekretarz generalny ICS powiedział: "O ile współpracowaliśmy z Panama Canal Authority w celu poradzenia sobie z nadchodzącym wdrożeniem podwyżki opłat 1 kwietnia, to wprowadzenie "opłat za korzystanie ze słodkiej wody" zaskoczyło branżę żeglugową".
"Branża ta boryka się obecnie ze zwiększoną presją cenową na całym świecie, ponieważ popyt został mocno zaburzony przez koronawirus, a rynki dostosowują się do nowych przepisów dotyczących poziomu siarki" [wymagających kosztownych inwestycji lub korzystania z droższego paliwa - red].
W związku z tym jest wysoce niewskazane, aby Urząd Kanału Panamskiego dodatkowo zwiększał w tym czasie obciążenie dla branży żeglugowej i - w konsekwencji - całej gospodarki światowej. Żegluga już teraz działa na najszczuplejszych marżach. Podwyżki kosztów w tym zakresie, bez wystarczającego ostrzeżenia, wywierają nadmierną presję na przemysł w delikatnym momencie, kiedy jesteśmy proszeni o inwestowanie w przyszłość o niskiej emisji. Zachęcamy Zarząd Kanału Panamskiego, aby rozważył odroczenie wprowadzenia "opłaty za słodką wodę", by dać branży szansę na lepsze przygotowanie - konkluduje Platten.
PBS, z mediów
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.