W czwartek, 19 grudnia, w chińskiej stoczni Jiangsu Jinling w Nanjing rozpoczęto budowę nowoczesnego promu TT-Line w ramach projektu "Green Ships". Tym samym - jak podano w oficjalnym komunikacie niemieckiego operatora promowego - TT-Line inwestuje w przyszłość poprzez projekt ''Green Ships''.
Jako pionier na południowym Bałtyku, statek będzie napędzany gazem ziemnym, przechowywanym w postaci LNG (skroplonej), będącym obecnie najczystszym, upowszechniającym się w dość szybkim tempie, paliwem morskim.
"Cieszymy się, że z tym pierwszym cięciem stali osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w naszym projekcie budowy promu "Green Ship". W trakcie długiego procesu projektowania, najwyższy priorytet został nadany ekonomicznej oraz ekologicznej eksploatacji promu. To pozwoliło nam na dalszą optymalizację projektu statku" - mówi Bernhard J. Termühlen, dyrektor zarządzający TT-Line. Przykładano też dużą wagę do elastyczności i szybkiego przeładynku (skracania czasu postoju w portach).
Dzięki zastosowaniu na "Green Ship" bezsiarkowego LNG jako paliwa, TT-Line zredukuje emisję cząsteczek stałych o 93 % oraz emisję tlenków siarki o 98 % w stosunku do konwencjonalnego paliwa MGO. Emisja tlenku azotu będzie również zmniejszona - o 82 %, a emisja CO₂ - nawet o 60 % w przeliczeniu na jednostkę frachtową.
TT-Line Green Ship dąży do osiągnięcia maksymalnego wyniku pięciu gwiazdek według "Clean Shipping Index".
Faza budowy Green Ship, w którym statek jest montowany z poszczególnych sekcji, oficjalnie rozpoczyna się od cięcia blach. Podczas, gdy wnętrze statku jest dalej projektowane, kadłub będzie już konstruowany.
Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnego promu nastąpi po zakończeniu prac wewnątrz statku. Przekazanie statku armatorowi przez chińską stocznię spodziewane jest w 2022 roku.
Prom typu ro-pax będzie miał miejsca dla 800 pasażerów i ponad 200 zestawów drogowych.
Projekt statku został opracowany przez kopenhaskie biuro projektowo-konsultingowe OSK-Shiptech, armatora i stocznię.
MAN Energy Solutions zapewni zakres dostawy systemu napędowego statku wspólnie z firmą Aspin Kemp & Associates (AKA), w której ma 40 % udziałów. AKA specjalizuje się w systemach dystrybucji mocy i zarządzania energią, a także napędach w zastosowaniach morskich i przemysłowych.
Z kolei inna firma z grupy MAN Energy Solutions - MAN Cryo – dostarczy system zasilania paliwem gazowym. MAN Cryo oferuje systemy magazynowania, dystrybucji i dostatwy / podawania skroplonych gazów.
MAN Energy Solutions’ dostarczy na prom "Green Ship":
- silniki napędu głównego - 2 × 8L51/60DF + 2 × 6L51/60DF MAN, czterosuwowe, dual-fuel, o łącznej mocy 29 400 kW
- śruby napędowe - 2 × MAN Alpha, nastawne
- przekładnie redukcyjne - 2 × [2 wejścia / 1 wyjście]
- system składowania i podawania paliwa gazowego - MAN Cryo FGSS, w tym zbiorniki paliwowe 2 × 500 m³, typu C, izolowane płaszczem próżniowym
- system przekształtnikowy, zarządzania mocą i dystrybucją energii - AKA HyProp ECO system
- napędy, zespoły prądotwórcze i silniki dla PTO (prądnicy wałowej) i dziobowych sterów strumieniowych (AKA)
TT-Line oferuje sieć połączeń promowych do południowej Szwecji. Linie promowe są obsługiwane przez sześć nowoczesnych promów, oferujących do 17 rejsów dziennie, łącząc port w Świnoujściu (od 2014 r.), porty niemieckie w Travemünde i Rostocku oraz litewskie miasto Kłajpeda z południowym szwedzkim węzłem komunikacyjnym Trelleborg. Promy TT-Line przewożą rocznie ok. 900 000 pasażerów, 180 000 samochodów i ponad 400 000 jednostek ładunkowych.
rel (TT-Line), PBS
"Green Ship" TT-Line - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9865685
stocznia - Jiangsu Jinling, Chiny
stoczniowy symbol budowy - JLZ8180222
operator, armator zarządzający - TT-Line GmbH & Co KG
armator (właściciel) - Aug Bolten Wm Miller's
długość całkowita - 229,40 m
długość między pionami - 217,78 m
szerokość maksymalna - 31,60 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 6,70 m
nośność - 8000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 45 000
skompensowana pojemność brutto - 40 254 CGT
długość pasa ładunkowego ro-ro - 4600 m
łączna moc napędu głównego - MCR 28 600 kW (38 884 KM), CSR 24 310 kW (33 052 KM)
prędkość eksploatacyjna - 21,00 węzłów
liczba miejsc dla pasażerów - 866
Gwoli ścisłosci w tzw międzyczasie chinska stocznia GSI dostarczyła dwa promy zasilane LNG dla szwedzkiego armatora Gotland.
Niedoszły krajowy projekt dla PŻB też był GREEN SHIP zasilany LNG. Gdyby nie destrukcyjna działalność menadżerów niektórych firm państwowych i lobbystów to krajowy projekt mógłby być już w produkcji
Ciekawe co PŻM będzie robiło z czterema silnikami na trasie do Trelleborga ?
A przy okazji wypowiedz się coś na temat sztandarowego projektu , fabryki st³ która miała być koniem pociągowym przemysłu stoczniowego dla województwa i wsadzono w nią pół miliona złotówek z tym że większość pochodziła z dotacji unijnych dla Polski a według ostatnich danych przekroczyła krawędź upadku
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.