Od sobotniego rana trwała akcja ratownicza chemikaliowca Blue Star, który w nocy osiadł na mieliźnie u brzegów Galicji, w północno-zachodniej Hiszpanii. Do zejścia jednostki właściwego kursu doszło w efekcie pożaru, który wybuchł na statku.
Jak poinformowały służby ratownictwa morskiego Hiszpanii Salvamento Maritimo, płynąca pod maltańską banderą jednostka odbywała kurs z kotwicowiska portu Bilbao do La Coruna. Statek osiadł u brzegów miejscowości Ares, niedaleko na północ od La Coruna.
Brak informacji o ryzyku wynikającym ze zdarzenia dla środowiska naturalnego. Wprawdzie kapitan statku deklarował, że statek nie przewoził chemikaliów, ale w komunikatach służb ratowniczych pojawiała się informacja o "możliwości wycieku" paliwa statku.
Według hiszpańskich służb, które w miejsce wypadku wysłały cztery holowniki i śmigłowiec, zejścia z kursu i dryfowanie statku do brzegów nastąpiło w efekcie nocnego pożaru, który wybuchł w maszynowni. Wczesnym rankiem ogień został ugaszony.
Kapitan jednostki tłumaczył, że po wyłączeniu silników, niezbędnym podczas akcji gaszenia pożaru, statek został zepchnięty ku brzegowi przez wysokie podczas nocnego sztormu fale.
Wprawdzie nikt z 16 członków załogi nie ucierpiał w wypadku, ale - według PAP - służby ratownicze nie zgodziły się, aby opuścili oni pokład do czasu zakończenia akcji wyciągania statku z mielizny.
Jak poinformował burmistrz Ares Julio Iglesias, pierwsza podjęta próba wyciągnięcia Blue Star nie powiodła się z powodu pęknięcia lin holowniczych. Dodał, że wskutek utknięcia jednostki między skałami konieczne będzie oczekiwanie na przypływ. Spodziewany on był po godz. 2 w niedzielę.
W listopadzie 2002 r. u brzegów Galicji doszło do największego w historii Hiszpanii skażenia wód przybrzeżnych w wyniku awarii zbiornikowca Prestige, płynącego pod banderą Bahamów. W rezultacie wybuchu w jednym ze zbiorników ładunkowych z tankowca wyciekło ponad 5 tys. ton ropy naftowej, prowadząc do poważnego skażenia środowiska.
Chemikaliowiec Blue Star o długości ok. 128 m i szerokości 19,5 m ma wyporność 13 854 t, nośność 9438 t i tonaż pojemnościowy brutto 7386 oraz pojemność ładunkową (98%) 10 645 m³.
Chemikaliowiec należy do armatora zarejestrowanego (bezpośredniego właściciela formalnego) Cappadocia Shipping Ltd z Turcji, nieznany jest armator ostateczny (beneficiary owner). Statek jest w zarządzie i w czarterze na czas u Team Tankers International Ltd. z siedzibą na Bermudach (powiązanego prawdopodobnie z kapitałem amerykańskim). Operatorem statku jest Chemship BV z Holandii. Zarządem technicznym i załogowym statku zajmujes się MTM Ship Management Pte Ltd. z Singapuru.
Według najnowszych dostępnych danych (z czerwca br.) załoga statku składała się z obywateli Birmy (13), Rosji, Turcji i Ukrainy (po jednym).
PAP, PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: CC / Marcos Sanluis
@GxDRadioGalega pic.twitter.com/Cp5lHx5rAH
— JAVIER LUDEÑA (@MADRID1960) November 23, 2019
Fracasa el primer intento de desencallar el quimiquero 'Blue Star' en la costa de Ares (A Coruña) después de que se hayan roto las cuerdas con las que los remolcadores intentaban realizar las maniobras de arrastre https://t.co/SiRtJg4Aa6 pic.twitter.com/dJd9obzBq2
— Europa Press (@europapress) November 23, 2019
Salvamento Marítimo actuando en la zona de Ares tras encallar el petrolero "Blue Star" cuando navegaba hacia el puerto de La Coruña esta pasada noche. pic.twitter.com/AwAN4B9JLt
— Foro Naval (@FORONAVAL) November 23, 2019
Intre do descenso do primeiro mergullador...#bluestar @ConcellodeAres pic.twitter.com/DUaEp4Jx9k
— Carlos Treco (@CarlosTreco) November 23, 2019
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.