W najbliższych dniach, w czasie zbliżającego się Kongresu Morskiego, przy nab. Zbożowym w Szczecinie, czyli przy elewatorze "Ewa" najprawdopodobniej stanie rzadko spotykanej tam wielkości jednostka - reprezentujący serię największych obecnie statków w polskiej flocie masowiec .
Masowce panamax, czy kamsarmax (jak Karpaty), oczywiście nie w pełni załadowane, pojawiają się czasami w Szczecinie, ale obsługiwane są przy nabrzeżu Słowackim. Bardzo rzadko się zdarza, by tak duże statki cumowały przy nab. Zbożowym, czyli pod elewatorem "Ewa". W tym miejscu cumowania statki widoczne są z nabrzeża i traktu spacerowego przy ul. Jana z Kolna przy Wałach Chrobrego.
Przy "Ewie" były w ciągu ostatnich 10 lat (czyli zapewne w ogóle w historii) w zasadzie tylko trzy panamaxy, wszystkie trzy klasyfikowane także jako kamsarmaxy.
Przy elewatorze "Ewa" cumowały: Oceanis o nośności 75 211 t i GT 40 570 (w lutym 2017 r.), Boneville o nośności 79 403 t i pojemności brutto 43 717 (w lipcu 2018 r.) jednostek oraz największy dotąd w tym miejscu- "rasowy" kamsarmax Athina Carras o nośności 82 057 t i tonażu pojemnościowym brutto 44 190 jedn. (w listopadzie minionego roku).
Największe statki poza podium wśród obsługiwanych przy nab. Zbożowym osiągały nośność ok. 60 000 ton i pojemność brutto na poziomie nieco ponad 34 tys.
Największe zanurzenia, jakie osiągały statki cumujące przy elewatorze "Ewa" sięgały najczęściej 8 do 9 m, ale ale kilka razy zdarzyło się nieco ponad 9 m.
Masowiec Karpaty należy do grupy tonażowej określanej jako kamsarmax (największy, jaki może wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei, znanego z eksportu boksytów) lub panamax (największy, jaki może zmieścić się w śluzach Kanału Panamskiego). Można powiedzieć, że kamsarmax to zoptymailzowany, "wyśrubowany" pod względem ładowności panamax. Dawniej te ostatnie kojarzono z nośnością do ok. 75 tys. ton. Kamsarmaxy zaś charakteryzują się nośnością do ok. 82-83 tys. tom.
Długość Karpat to ok. 222 m, szerokość 32,26 m, wysokość boczna 20,05 m, a zanurzenie 14,4 m. Jednorazowo statek może przewieźć ok. 82 100 ton ładunku (węgla, rudy żelaza, zboża, itp.). Tonaż pojemnościowy brutto statku to ok. 43 500 t, a pojemność ładowni - ok. 97 tys. m³.
PBS