Żegluga

Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w I kw. 2021 r. - podali w środę w Katowicach przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wyrazili nadzieję, że Kanał Śląski, którego realizację zakłada Program, powstanie w ciągu kilkunastu lat.  

W środę w katowickim Gmachu Sejmu Śląskiego zorganizowano III samorządowe konsultacje w ramach prac nad Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, poświęcone koncepcji Kanału Śląskiego. Ta nowa droga wodna o długości ok. 90 km miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia.

Uczestniczący w spotkaniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że Kanał Śląski będzie "strategiczną inwestycją rządową", łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Bałtykiem drogą wodną - alternatywną wobec transportu kołowego.

Pytając zgromadzonych samorządowców, czy rząd może planować i realizować duże inwestycje wiceminister wskazał, że konsekwencją pozytywnej odpowiedzi na to pytanie jest "odpowiedź, że Kanał Śląski będziemy projektować, będziemy budować i w porozumieniu z samorządem (...) coś takiego możemy wybudować".

Witkowski akcentował, że w założeniach jeszcze sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowana teraz realizacja tych założeń będzie służyła m.in. zwiększeniu wolumenu przeładunku w polskich portach. "Nie ma najmniejszego powodu, dla którego mielibyśmy zrezygnować z tych planów; dla którego Górny Śląsk, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Górna Odra, Górna Wisła miałyby z tego nie skorzystać" - uznał wiceminister.

Zaznaczył, że kwestię planowania Kanału Śląskiego należy "rozpatrywać całościowo", w kontekście planów budowy - przede wszystkim na terenie Czech - kanału Odra-Dunaj-Łaba. Jak dodał, tamtą inwestycję uczyniono jednym z tematów środowych polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych. Wśród innych argumentów za budową Kanału Śląskiego Witkowski wymienił związane z retencją i ograniczeniem zagrożenia powodziowego. Wyraził nadzieję, że Kanał Śląski uda się zrealizować „w perspektywie kilkunastu lat, może nieco szybciej.”

Zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Przemysław Żukowski wyjaśniał, że analizy Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej obejmują nie tylko istniejącą drogę wodną na Odrze, lecz także planowane: Kanał Śląski oraz polski odcinek połączenia Odra-Dunaj-Łaba.

W pracach nad Programem MGMiŻŚ odpowiada za część transportową i analizy ekonomiczne, natomiast zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, w ramach którego działa biuro Odrzańskiej Drogi Wodnej, przygotowuje na potrzeby programu analizy techniczne, m.in. hydrotechniczne, wraz z niektórymi elementami środowiskowymi i transportowymi.

"Ministerstwo jest odpowiedzialne za przygotowanie dokumentu; w tym przygotowujemy się do najtrudniejszego elementu, którego najważniejszy etap będzie miał miejsce w przyszłym roku, to znaczy oceny środowiskowej. Przez cały okres pracy nad Programem konsultujemy się z samorządami, z podmiotami zainteresowanymi Odrzańską Drogą Wodną" - zapewnił wicedyrektor.

Zapowiedział, że za kilka tygodni resort odbierze wyniki analizy kosztów i korzyści pod kątem Programu; będą tam też wyniki regionalne, które będą konsultowane z samorządami na początku przyszłego roku. Trwa nadal konsultowanie analiz technicznych, z których wynika m.in. konieczność realizacji nowych piętrzeń na Odrze, aby osiągnąć głębokości wymagane dla międzynarodowych klas żeglowności.

"Czujemy presję z państwa strony, (…) państwo chcielibyście, żebyśmy już zaczynali inwestycje. Proces planowania tak wielkich inwestycji jest długi, również dlatego, że nigdy do tej pory w Polsce nie powstał tak kompleksowy program, a w wielu miejscach zaczynamy od zera, jeśli chodzi o transport śródlądowy. (…) Idziemy zgodnie z harmonogramem. (…) Naszą ambicją jest, aby w I kw. 2021 r. przedstawić projekt Programu Radzie Ministrów" - sygnalizował Żukowski.

"To będzie takiej samej rangi program, co Program Budowy Dróg Krajowych i Krajowy Program Kolejowy, czyli program przyjęty przez Radę Ministrów, aby on obowiązywał także państwa np. w planowaniu przestrzennym" - wskazał przedstawiciel MGMiŻŚ.

Gabriela Tomik z tego samego resortu przekazała, że na środę zaplanowano podpisanie przez ministra Marka Gróbarczyka memorandum z jego czeskim odpowiednikiem w zakresie rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenia Odra-Dunaj-Łaba.(PAP)

Mateusz Babak 

1 1 1 1

Źródło:

-10 Nierzetelna informacja
Dla rzetelności nie wypadałoby spytać Dyspozytora Portu Gdańsk o przyczynę takiej decyzji? A tak to dziennikarskie byle co...
05 wrzesień 2019 : 05:29 Andrzej Sikorski | Zgłoś
+25 zbyt szybkie wydawanie opinii... / przeciez jest odpowiedz...
jak grinpis wczoraj po poludniu lub wieczorem rozsyłał do mediów, to jak miała być wczesniej odpowiedz drugiej strony?..

pomysl troche zanim zaczniesz ferowac pospieszne opinie. i daj czas na nadejscie odpowiedzi i jej zamieszczenie.
05 wrzesień 2019 : 11:13 arty | Zgłoś
+24 SZPIEDZY NA USLUGACH ROSJI
I BARDZO DOBRZE. NIECH PLYNA DO MSIEBIE DO ST PETERSBURGA
05 wrzesień 2019 : 05:48 Majster | Zgłoś
+27 Greenpeace
Przyplyneli blokowac budowe przekopu,zawiesza sie na drzewach??
05 wrzesień 2019 : 06:00 Stary kolejarz | Zgłoś
-18 gdyby
Gdyby Gdańsk był pozarządowym portem to sprawa była by prosta,pozarządowy statek w pozarządowym porcie ,a tak same kłopoty.Nie tak dawno czytaliśmy,że Hong Kong odmówił przyjęcia amerykańskiego okrętu wojennego składającego tam wizytę. Nie było z tego powodu specjalnej wrzawy na świecie.Zobaczymy czy tak będzie w przypadku Rainbow Warrior i Gdańska.
05 wrzesień 2019 : 06:26 hihi | Zgłoś
+19 Trochę szkoda
W sumie szkoda - mieliby ci "ekolodzy" do wynajęcia okazję powąchać strugi prezentów od Czaskoskiego, które wg nich nie są żadnym problemem.
05 wrzesień 2019 : 07:05 Szczur Lądowy | Zgłoś
+22 Celem ich wizyty
jest bojkot planowanych przez PiS inwestycji morskich takich jak budowa kanału do Elbląga czy budowy portów zewnętrznych , wszystkie te inwestycje są nie na rękę zarówno Rosji jak i Niemcom Belgom i Holendrom bo to ich porty na tym stracą .
05 wrzesień 2019 : 07:54 taka prawda | Zgłoś
-16 prawda ?
"taka prawda", że ręce opadają.
05 wrzesień 2019 : 12:28 maciek2 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.749 3.8248
EUR 4.2431 4.3289
CHF 4.5825 4.6751
GBP 4.959 5.0592