W najbliższych kilku latach Mazury zmienią się od strony wody: zostanie wyremontowana stara śluza Guzianka i zbudowana nowa śluza Guzianka II, wyremontowane będą kanały na szlaku od Mikołajek do Giżycka, zmienią się też nadbrzeża kilku miast.
W poprzedniej perspektywie finansowania środkami europejskimi na Mazurach powstawały hotele, pensjonaty, infrastruktura drogowa, ścieżki rowerowe. W obecnej perspektywie mazurscy samorządowcy chcą wyremontować zbudowaną na przełomie XIX i XX wieku infrastrukturę wodną i przebudować nadbrzeża. Łączące mazurskie jeziora kanały, czy śluzy zostały zbudowane jeszcze w czasach Prus Wschodnich i tylko niektóre z nich w okresie PRL przechodziły drobne naprawy. Z tego powodu w najbliższych latach na poprawę infrastruktury wodnej na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich zostanie wydane w sumie ok. 181, 5 mln zł, z czego ponad 154 mln zł to dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Eksperci podkreślają, że inwestycje te zupełnie zmienią oblicze Mazur.
Najszybciej zmiany te będzie można zobaczyć w Mikołajkach, gdzie już zbudowano nową kładkę dla pieszych nad przesmykiem łączącym jeziora Mikołajskie i Tałty, a od kilku tygodni jest przebudowywane nadbrzeże jeziora Mikołajskiego. Prace rozpoczęły się na wysokości amfiteatru i będą się przesuwały w stronę wioski żeglarskiej (legendarna tawerna zostanie nietknięta), a potem, od wioski w stronę Śniardw. W sumie nad brzegiem jeziora Mikołajskiego ma powstać ponad kilometr promenady. Ma przybyć więcej miejsc do cumowania łodzi, mają być ławki i zacienione miejsca do odpoczynku, a także estetyczne kramy. Na końcu nowej promenady ma być mała plaża.
Po przebudowie nad jeziorem Mikołajskim ma być więcej punktów poboru wody, odprowadzenia ścieków z jachtów oraz poboru prądu dla jednostek pływających. Nabrzeże zostanie także skomunikowane z ulicą Kajki poprzez schody wejściowe o długości około 50 m.
Burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski wielokrotnie podkreślał, że te prace wprowadzą do mikołajskiego portu szereg nowoczesnych rozwiązań dotyczących np. możliwości elektronicznych opłat za postój przy kei.
Do 2020 roku w Rucianem - Nidzie ma być także zbudowana nowa śluza Guzianka II. Obecną śluzę Guzianka zbudowano w 1879 r. i w sezonie śluzuje się tu ok. 20 tys. jednostek - zarówno jachtów, jak i statków pasażerskich. Różnica poziomów wody między jeziorami, które łączy tj. Guzianka Mała i Bełdany wynosi 2 metry. Śluzowanie w komorze śluzy długiej na ponad 40 metrów jest dla każdego, nawet najbardziej obytego żeglarza, sporym przeżyciem.
Eksperci Regionalnego Zarządu Gospodarski Wodnej (RZGW) w Warszawie podają jednak, że śluza Guzianka "jest obecnie w bardzo złym stanie technicznym, jej modernizacja wymaga całkowitego zamknięcia, a co za tym idzie wyłączenia ruchu żeglugowego". Zanim jednak się to stanie zbudowana zostanie nowa śluza Guzianka II, „która obsłuży ruch podczas remontu istniejącej śluzy, a docelowo przejmie część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie".
W związku z planowanymi pracami dojazd do niektórych ośrodków i hoteli w pobliżu śluzy w tym sezonie będzie utrudniony - na swoich stronach obiekty te zamieszczają szczegółowe informacje o utrudnieniach i podpowiadają, jak bez kłopotów trafić do nich innymi dojazdami.
Do 2020 roku ma być także przebudowane ponad 230 metrów nabrzeża jeziora Ryńskiego w Rynie. Będzie ono poszerzone, dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (mają być m.in. zbudowane schody z pochylnią umożliwiające dojazd z miasta do jeziora).
Do 2021 roku będzie też przebudowanych i umocnionych pięć kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Będą to kanały: Szymoński (łączący Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Jest to najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka, obecnie w bardzo złym stanie technicznym; przebudowa obejmie 2,36 km kanału); Giżyckiego/Łuczańskiego (łączy jeziora Niegocin i Kisajno; przebudowa obejmie 2,13 km kanału); Mioduński (łączy jeziora Kotek i Szymon, przebudowa obejmie 1,92 km kanału); Grunwaldzki (łączy jeziora Kotek i Tałtowisko, przebudowa obejmie 0,47 km kanału) oraz Tałcki (łączy jezioro Tałtowisko z Tałty, przebudowa obejmie 1,6 km kanału).
W najbliższych latach spore prace będą prowadzone też na nadbrzeżu jeziora Niegocin w Giżycku, na odcinku od Kanału Giżyckiego do molo. "Przewidywane prace obejmują: przebudowę basenów nadbrzeżnych nad j. Niegocin, przebudowę umocnień brzegowych, przebudowę i wydłużenie pirsu wraz ze slipami, przebudowę nadbrzeżnego placu klubowego do obsługi żeglarzy, budowę nadbrzeżnych ciągów pieszych do obsługi terenów portowych" - czytamy w opisie planowanych prac.
Nad Kanałem Giżyckim trwa budowa nowej kładki dla pieszych - zasadnicza część konstrukcji jest już zamocowana, kładka ma być gotowa do wakacji.
Kolejne inwestycje w infrastrukturze wodnej na Mazurach mają być realizowane w dalszej kolejności - szczegółowy ich plan jest opracowany.
Poniżej na zdjęciu śluza Guzianka