Polski statek rzeczno-morski wszedł 19 listopada na mieliznę lub miał nieznaczny kontakt z dnem akwenu po wyjściu z Faxe Ladeplads. Statek załadowany wapnem kierował się do portu Aabenraa, położonego również w Danii. Załoga statku ani środowisko morskie nie są według władz duńskich zagrożone.
Dni złej pogody z silnymi wiatrami spowodowały wypchnięcie w tym rejonie wody i obniżenie jej poziomu, w wyniku czego statek utknął przy opuszczaniu portu, mimo, iż duńska administracja morska szacowała / zapewniała, że przejście do Aabenraa będzie dla statku bezpieczne. W porcie docelowym miałaby się odbyć inspekcja statku pod kątem ewentualnych uszkodzeń dna.
Raba rzuciła kotwicę w zatoce Faxe Bay na pozycji 55° 12.55' N 012° 9.95' E w miejscu utknięcia (wejścia na mieliznę) w małej odległości od plaży.
Inne źródła duńskie przedstawiają to tak, że statek rzucił kotwicę, gdyż - według relacji kapitana - jednostka doznała nieznacznego kontaktu z dnem akwenu, a także podjęto decyzję o nie kontynuowaniu podróży ze względu na złą pogodę w rejonie.
Odpowiedzialne za ochronę i usuwanie skutków rozlewów zanieczyszczeń w morzu odpowiednie jednostki duńskich sił zbrojnych nie stwierdziły ryzyka zanieczyszczenia środowiska morskiego i ograniczyły się do oczekiwania na plan ratownictwa technicznego (salvage plan).
Według doniesień mediów duńskich statek pozostawał, stabilny, na kotwicowisku na wspomnianej wcześniej pozycji. Wygląda na to, że nadal tak było w niedzielę rano (25 listopada).
Tymczasem wcześnie rano, 25 listopada, do burty Raby podeszła mała pogłębiarka ssąca (ze smokiem wleczonym) i z koparką podsiębierną Henriette Sand. Prawdopodobnie w celu odlichtowania części ładunku Raby lub pogłębienia dna akwenu w rejonie postoju statku. Według lokalnych mediów duńskich chodzi o odlichtunek, który może zająć kilka dni.
Raba należy do Baltramp Ship Sp. z o.o. S.K. ze Szczecina, zaś jego czarterującym lub armatorem zarządzającym jest Wind Shipping ApS. Statek żeglugi bliskiego zasięgu, zbudowany w Niemczech w 1984 roku ma 80,50 m długości całkowitej, 12,60 m szerokości konstrukcyjnej, 4,16 m zanurzenia i 5,31 m wysokości bocznej oraz 1843 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 2325 t nośności.
PBS
Fot.: witryna Baltramp