Żegluga

Nowy statek Venta Maersk, z klasą lodową i o ładowności 3600 TEU, należący do duńskiej firmy Maersk Line, w ciągu kilku najbliższych dni opuści Władywostok i uda się do Petersburga. Będzie to pierwszy rejs Północną Drogą Morską największego potentata żeglugi kontenerowej.

Północna Droga Morska obejmująca akweny Morza Karskiego, Morza Łaptiewów, Morza Wschodniosyberyjskiego oraz Morza Czukockiego, została uznana za potencjalnego i długotrwałego rywala Kanału Sueskiego w handlu z Azją i Europą. Trasa ta może skrócić czas podróży między wspomnianymi kontynentami od jednego do dwóch tygodni w zależności od miejsca przeznaczenia. Szlak jest jednak wciąż droższy, bo mimo że lód w Arktyce nadal topnieje (latem tego roku temperatury w rejonie koła podbiegunowego były niezwykle wysokie i w niektórych miejscach przekroczyły 30 stopni Celsjusza), to statkom w tym rejonie muszą towarzyszyć lodołamacze jądrowe.

Maersk Line potwierdził w oświadczeniu dla brytyjskiego dziennika Financial Times, że próbny rejs statku pozwoli zbadać zdolność operacyjną żeglugi kontenerowej szlakiem północnym i zebrać dane. Duński przewoźnik początkowo starał się utrzymać podróż, w której będą przewożone mrożone ryby i drobnica, w tajemnicy, aby uniknąć dezorientacji klientów.

- Istnieje wiele ograniczeń dla wielkoskalowej żeglugi kontenerowej przez Arktykę, m.in. nie można z niej korzystać przez cały rok, a także istnieją ograniczenia wielkości statków, co ma kluczowe znaczenie dla ekonomii – przyznał na łamach Financial Times Arild Moe, starszy pracownik naukowy Instytutu Fridtjofa Nansena w Oslo.

Północną Drogę Morską, jako strategiczny atut ze względów handlowych i geopolitycznych postrzega Rosja zwiększając wydatki na obronę Arktyki, aby ponownie otworzyć czasowo zamknięte bazy lub zreorganizować inne.

Novatek, jeden z największych rosyjskich koncernów gazowych, w zeszłym miesiącu wysłał swój pierwszy w historii ładunek ciekłego gazu ziemnego na specjalnym gazowcu LNG przez NSR do Chin, co, jak powiedział jego właściciel Leonid Mikhelson, zapoczątkuje "nową erę" szlaków handlowych. Novatek wierzy, że już wkrótce możliwy będzie kompleksowy transport przez NSR przy użyciu nowej floty jądrowych zbiornikowców LNG, które nie będą wymagały konwoju lodołamaczy.

Północnym szlakiem morskim pływały już statki należące do państwowej chińskiej firmy logistycznej COSCO.

AL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter