Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy będzie zajmował się całą wiślaną drogą wodną, w tym inwestycjami o szczególnym znaczeniu transportowym - poinformował w poniedziałek w Bydgoszczy wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
"Tak, jak Wrocław jest stolicą odrzańskiej drogi wodnej, tak Bydgoszcz jest kluczowym miejscem jeśli chodzi o wiślaną drogę wodną i międzynarodową drogę wodną E70. Ratyfikowane przez prezydenta Andrzeja Dudę w marcu zeszłego roku porozumienie AGN o międzynarodowych drogach wodnych o znaczeniu transportowym nakłada na Polskę obowiązek zachowania przynajmniej trzeciej klasy żeglowności, czyli parametrów nawigacyjnych, żeglugowych dla Wisły, Odry i drogi E70" - powiedział Witkowski.
Wiceszef MGMiŻŚ w Bydgoszczy wziął udział w spotkaniu zespołu ds. zrównoważonego rozwoju Regionu Dolnej Wisły, m.in. rozmawiano o planowanej budowie stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie.
Witkowski podkreślił, że poprzedni rząd nie był zainteresowany rozwojem żeglugi śródlądowej.
"Nowe prawo wodne, które zostało uchwalone w zeszłym roku nakłada na MGMiŻŚ nowe obowiązki, wyznacza nowe kompetencje. Budżet Wód Polskich będzie skierowany nie tylko na gospodarowanie wodami czy zabezpieczenie przeciwpowodziowe, ale również na inwestycje, tak aby nowe przedsiębiorstwo włączyć w strategię rządową, którą przyjęliśmy dwa lata temu" - mówił wiceminister.
Witkowski zwrócił uwagę, że w regionie kujawsko-pomorskim, w Nakle n. Notecią funkcjonuje Technikum Żeglugi Śródlądowej.
Wiceminister poinformował też, że we wtorek Rada Ministrów przyjmie projekt nowelizacji Ustawy o żegludze śródlądowej. Zaznaczył, że Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy zostanie wzmocniony kadrowo i finansowo, rozszerzą się jego kompetencje, będzie miał delegatury.
Obecnie w kraju funkcjonuje osiem urzędów żeglugi śródlądowej z siedzibami w: Gdańsku, Bydgoszczy, Giżycku, Warszawie, Szczecinie, Wrocławiu, Kędzierzynie-Koźlu i Krakowie. Planowane zmiany organizacyjne przewidują wzmocnienie urzędów w Bydgoszczy, Wrocławiu i Szczecinie, a pozostałe urzędy mają zostać przekształcone w delegatury.
Urzędy w Bydgoszczy i Wrocławiu będą m.in. realizować zadania związane z planowymi inwestycjami - odpowiednio na Wiśle i Odrze. W wyłącznej kompetencji urzędu w Szczecinie będą niektóre zadania o charakterze centralnym, w tym w zakresie obsługi systemu usług informacji rzecznej (RIS), centralnej komisji egzaminacyjnej, rozpatrywania skarg pasażerów, prowadzenia bazy informacji o statkach.
autor: Jerzy Rausz
rau/ dym/
Jeżeli jakaś instytucja wylądowała w Bydgoszczy to już już na Wiśle nic nie będzie, ale będą za to potężne i wieczne żądania!!
Przykłady nieudacznictwa:
! zniszczyli Żeglugę Bydgoską (podobno resztki uciekły do Niemiec), a przecież w 1946r znacjonalizowali statki i barki z Włocławka, Torunia, Grudziądza itd i włączyli do Żeglugi Bydgoskiej i wszystko zniszczyli.
! DW E-70 to największa fikcja, na Brdzie jest za mało wody by śluzować statki do Wisły, Śluzy też są w rozpadzie, a mosty tak niskie, że żaden kontener się nie zmieści. Zapamiętajcie: DW E70 nie łączy się i nie może się łączyć z Wisłą!!!
Na tym zakończę, mógłbym tak w nieskończoność. Dla mnie Bydgoszcz to synonim "Nic nie mogę" i "Mi się należy"
Pozdrawiam DK
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.