Jak zapowiadaliśmy (11 sierpnia, jako pierwsi w polskich mediach) - największy w świecie ciężarowiec typu flo-flo, dostarczył (z Czarnogóry) na redę Kłajpedy duży dok pływający dla działającej w tamtejszym porcie stoczni Western Shipyard grupy BLRT. Bezpośrednio z kotwicowiska Kłajpedy skierował się (wczoraj po południu) na redę Gdańska, gdzie dotarł dzisiaj ok. godz. czwartej rano (w środę, 23 sierpnia).
Jak dowiedział się Portal Morski, statek przybył na nasze wody w celu przyjęcia ok. 300 ton paliwa lekkiego MGO. Dostawę zrealizował Ship-Service SA z grupy Orlen z wykorzystaniem zbiornikowca bunkrowego Poroniec.
Co ciekawe (bo rzadko spotykane) - ze względu na specyficzny kształt i rozplanowanie ciężarowca oraz nietypowe umiejscowienie przyłączy do bunkrowania, 60-metrowej długości bunkierka zacumowała nie przy burcie statku pobierającego paliwo, tylko przy jego pawęży (przy rufie). Zupełnie prostokątny w planie (nie zwężający się ku rufie) pokład ciężarowca ma 70 m szerokości.
Dockwise Vanguard, o długości całkowitej 275 m, szerokości maksymalnej 78,75 m i nośności 116 175 t, to nowej generacji statek wśród ciężarowców wpływnych (typu flo-flo, określanych także jako półzanurzalne) - szeroko swego czasu opisywany, nie tylko w prasie fachowej, m.in. ze względu na rekordową w swojej klasie wielkość i ładowność oraz ciekawą konfigurację konstrukcji.
Opiekę agencyjną nad ciężarowcem Dockwise Vanguard na polskich wodach sprawowała Morska Agencja Gdynia.
Około południa Dockwise Vanguard opuścił redę Gdańska i udał się w dalszą podróż z Rotterdamem, jako deklarowanym portem przeznaczenia.
Więcej o obecnej (najprawdopodobniej pierwszej) wizycie największego w świecie ciężarowca półzanurzalnego na Bałtyku i o samym statku (w tym szczegóły techniczne) - w naszych wcześniejszych materiałach:
Wkrótce na Bałtyku: największy ciężarowiec świata i nowy w regionie duży dok
Dockwise Vanguard - statek jak żaden dotąd
PBS
Fot. (dla Portalu Morskiego): Ship-Service SA