Żegluga

Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym, którym popłyną towary z przeładowanych portów trójmiejskich.

Szanse związane z gospodarczym wykorzystaniem rzeki omawiane będą podczas współorganizowanego przez samorząd województwa promocyjno-badawczego rejsu kontenerowego z Gdańska do Warszawy, który odbędzie się między 19 a 27 kwietnia. W regionie barka odwiedzi Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń i Włocławek.

- W Kujawsko-Pomorskiem działamy aktywnie na rzecz popularyzacji transportu wodnego i gospodarczego wykorzystania rzek. Impulsem dla naszej gospodarki będzie z pewnością utworzenie w regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych ­- tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

W środę, 19 kwietnia z Portu Gdańsk wyruszy w kierunku Warszawy ponad 70-metrowy zestaw rzeczny złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami. W ciągu 9 dni pokona 450-kilometrowy odcinek Wisły przez Tczew (20 kwietnia), Grudziądz (21 kwietnia), Bydgoszcz (22 kwietnia), Solec Kujawski (23 kwietnia), Toruń (24 kwietnia), Włocławek (25 kwietnia), Płock (26 kwietnia) i Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin (27 kwietnia). Powrót zajmie cztery dni, czyli tyle, ile realnie potrzeba na przebycie takiego odcinka.

Rejs ma promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju (częściowo już teraz - w warunkach dużej degradacji szlaku żeglugowego) oraz wspierać ideę powstania w regionie platformy multimodalnej. Organizatorzy - wśród nich samorząd województwa oraz Miasto Bydgoszcz - zaplanowali szereg wydarzeń na samej barce oraz znajdujących się na trasie miastach.

Na pokładzie odbędą się spotkania zespołów roboczych zajmujących się problematyką wodną, między innymi w sprawie międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, zagospodarowania Zbiornia Włocławskiego oraz Grupy Roboczej do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych przy Ministrze Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W nadwiślańskich miastach zaplanowano imprezy integracyjne dla mieszkańców. Na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy (21 kwietnia, godzina 11.30) odbędą się debata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce, a także impreza plenerowa dla mieszkańców, podczas której będzie można obejrzeć prezentowaną w kontenerze wystawę "Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych". Tego samego dnia (godzina 16) w bydgoskim Brdyujściu odbędzie się także pokazowy przeładunek kontenerów.

Wyprawa będzie miała także aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbiorą specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Całe wydarzenie odbędzie się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, który ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz. Rejs kontenerowy barką wpisuje się również w obchody Rokiem Rzeki Wisły, który został zainicjowany upamiętnieniem 550. rocznicy pierwszego wolnego flisu na Wiśle. Na te obchody wpisują się liczne wydarzenia organizowane we wszystkich województwach położonych nad Wisłą.

Pełna nazwa projektu EMMA to "Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych". Projekt współfinansowany jest w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.

Rejs został objęty honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Global Compact, Ligii Morskiej i Rzecznej i Związku Miast Nadwiślańskich.

rel (Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego; Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego)

Trasa rejsu kontenerowego barką (Ilustr.: UMWP)

Trasa rejsu kontenerowego barką (Ilustr.: UMWP)
+1 Przy okazji
Przy okazji rejsu powinny zostać wykonane pomiary batymetryczne i inne (wysokości prześwitów) , które mogą okazać się pomocne, w starciu z ekologami.
Rada Kapitanów , która organizowała taki rejs Odrą kilka lat temu na namiary na specjalistów od pomiarów
19 kwiecień 2017 : 10:01 Grzegorz _ | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter