Żegluga

W Gdańsku, na statek Saturn, cumujący przy nabrzeżu WOC, załadowano przed południem 15 marca główny moduł największej, zbudowanej w Polsce turbiny parowej należącej do Grupy PGE Elektrowni Opole. Za organizację transportu odpowiada Fracht FWO Polska.

To kolejny etap realizacji inwestycji budowy bloków energetycznych nr 5 i 6, dla której GE Power jest generalnym projektantem oraz dostawcą technologii, w tym kluczowych urządzeń - generatorów, turbin parowych i kotłów.

Oficjalny wyjazd turbiny z Elbląga nastąpił w dniu 9 lutego br. W ceremonii udział wzięli przedstawiciele władz centralnych i lokalnych, reprezentanci inwestora oraz partnerzy General Electric - gospodarza uroczystości, w tym dostawcy i podwykonawcy pracujący przy projekcie.

Jak mówił wówczas Michael Keroulle, wiceprezes GE Power, Steam Power, urządzenia należą do najbardziej na świecie zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla energetyki węglowej, zapewniających bardzo niski poziom emisji w porównaniu do średniego globalnego poziomu.

Budowa bloków energetycznych nr 5 i 6 o łącznej mocy 1.800 MWe w Elektrowni Opole to największa infrastrukturalna inwestycja w Polsce po 1989 roku. W ramach realizacji tego projektu, w sierpniu 2016 r. do Opola został wysłany nowoczesny generator 50WT25E-158, zaprojektowany i wyprodukowany przez wrocławską fabrykę GE Power.

Dla opolskich bloków energetycznych nr 5 i 6 wykonano zaawansowane technicznie elementy turbiny, w tym: moduły wysokoprężne, moduły średnioprężne, komory zaworowe, części fundamentowe oraz rurociągi wlotowe. Wyprodukowane elementy, z uwagi na moc turbiny 900MW, mają także odpowiednie gabaryty. Moduł wysokoprężny o wymiarach 8,05 m x 2,87 m x 3,25 m waży ponad 85 ton (brutto). Natomiast moduł średnioprężny przy wymiarach 10,63 m x 4,01 m x 5 m osiąga ciężar 166,8 ton (brutto).

Z uwagi na wielkość i wagę turbiny jej poszczególne elementy są transportowane z Elbląga do Opola odpowiednio do gabarytów drogą lądową lub wodną. Moduł wysokoprężny, którego montaż odbył się na Wydziale Obróbki Kadłubów i Montażu Turbin, jest transportowany specjalnym samochodem niskopodwoziowym z pilotem. Natomiast moduł średnioprężny przy pomocy suwnicy hydraulicznej został przetransportowany na nadbrzeże Kanału Elbląskiego, skąd popłynął do Gdańska. Teraz statek popłynie do Szczecina, skąd ładunek zostanie przetransportowany Odrą do Opola.

Zaawansowanie prac przy budowie dwóch nowych bloków nr 5 i 6 w elektrowni PGE w Opolu przekroczyło 70 proc. i kontynuowane jest zgodnie z harmonogramem. Zatrudnienie przy inwestycji zdobyło ponad 5 tys. osób, a przy realizacji zleceń pracuje ponad 300 firm.

Budowa odbywa się w formule EPC (engineering, procurement, construction), czyli obejmuje projektowanie, dostawę i budowę bloków energetycznych "pod klucz". Dwa realizowane bloki - każdy o mocy brutto 900 MWe - opalane będą węglem kamiennym. Rocznie zużywać będą łącznie ok. 4,1 miliona ton tego surowca. Zastosowanie najnowszych technologii pozwoli na uzyskanie sprawności netto bloku ok. 46 proc. i ograniczenie emisji, w tym emisji dwutlenku węgla o ok. 20 proc. na jednostkę wyprodukowanej energii. Rocznie nowe jednostki produkować będą do 13,4 TWh energii elektrycznej, co stanowi ok. 8 proc. produkcji krajowej. Żywotność zainstalowanych bloków została przewidziana na 35 lat pracy z czasem wykorzystania mocy zainstalowanej do 8000 godzin rocznie.

Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii możliwe jest osiągnięcie czystszej produkcji opartej na węglu, spełniającej wysokie normy środowiskowe wymagane przez Unię Europejską.

Warto dodać też kilka informacji na temat statku, który zabrał ciężki ładunek z Gdańska do Szczecina. Należąca do duńskiego armatora Norresundby Shipping A/S Saturn, niemal 51-letnia jednostka, eksploatowana jest głównie na Bałtyku i Morzu Północnym. To kabotażowiec, który do eksploatacji w 1966 roku przekazała niemieckiemu armatorowi Konrad Frank z Brake, mała, nieistniejąca już stocznia Scheepswerf "Vooruitgang" Gebr. Suurmeijer N.V., Foxhol (Groningen) z Holandii. Statek nosił wówczas imię Wilma Frank.

Saturn - charakterystyka podstawowa:

nr IMO 6604690;
państwo bandery - Dania;
długość całkowita - 53,50 m,
szerokość - 9,30 m,
zanurzenie - 3,45 m;
nośność - ok. 800 ton (wg innych źródeł - 772 t, 780 t);
pojemność brutto - 627,
pojemność netto - 297;
wymiary luku - 26,60 m x 5,4 m;
prędkość eksploatacyjna - ok. 9,5 w.;
moc napędu głównego - 550 KM

rel (General Electric), AL, PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Fracht FWO

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0568 4.1388
EUR 4.3073 4.3943
CHF 4.6015 4.6945
GBP 5.1886 5.2934

Newsletter