Zatwierdzona w połowie października przez rząd umowa między Polska a Niemcami umożliwi uruchomienie 670 mln zł, które zostaną przeznaczone na wspólną regulację Odry granicznej. Dzięki temu poprawi się sytuacja na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim.
Nowe inwestycje na Odrze
Umowa przewiduje likwidację priorytetowych miejsc, które limitują głębokości tranzytowe z obu stron granicy. - Eliminacja miejsc zatorogennych umożliwi prowadzenie skutecznej polsko-niemieckiej akcji lodołamania, chroniącej przed powodzą zatorową polskie miejscowości nadodrzański - informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Poprawa żeglugi
Co więcej, umowa przewiduje pogłębienie toru wodnego na jeziorze Dąbie, dzięki czemu zapewnione zostanie odprowadzanie kry lodowej z granicznego odcinka Odry. Założono też stworzenie warunków do żeglugi statków rzeczno-morskich na drogach wodnych w rejonie Szczecina, co umożliwi żeglugę tymi statkami między portem Schwedt a Morzem Bałtyckim.
Lepsza ochrona przed powodzią
„Realizacja umowy zapewni ochronę przeciwpowodziową i aktywizację gospodarczą terenów nadodrzańskich oraz dogodne warunki pracy dla lodołamaczy. Umożliwi także, wraz z innymi planowanymi działaniami na Odrze, ponowne otwarcie dla portu szczecińskiego i polskiej żeglugi śródlądowej szlaku transportowego łączącego port w Szczecinie z Dolnym i Górnym Śląskiem” - czytamy na stronie KPRM.
Do wydania 670 mln zł
Powyższe przedsięwzięcia pochłoną w latach 2015-2028 kwotę 670 mln zł. Środki w wysokości 82,5 mln zł będą pochodzić z budżetu państwa, kolejne 56,4 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej, 114 mln z budżetu unijnego, następne 250 mln zł z Pożyczki Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju. Pozostałe 167,6 mln zł sfinansuje kredyt z Banku Rozwoju Rady Europy.