Sejmik Województwa Dolnośląskiego w czerwcu br. wystosował apel do Rady Ministrów w celu przypomnienia o projekcie podniesienia klasy żeglowności na Odrze. Teraz do sprawy dołącza się Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego. Ten region również jest żywo zainteresowany sprawą z uwagi na rozwój jaki mogą przynieść mu inwestycje w poprawę tragicznego stanu na Odrze.
Kolejny zainteresowany
W liście, wystosowanym m. in. do premier Ewy Kopacz, Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego deklaruje swoje wsparcie w sprawie możliwości wykorzystania potencjału transportowego Odrzańskiej Drogi Wodnej z uwzględnieniem IV klasy żeglowności. Inwestycja miałaby zostać przeprowadzona na całej długości rzeki, od granicy z Republiką Czeską do Morza Bałtyckiego.
Inwestycja wpasowuje się w europejskie programy. W piśmie czytamy „Podjęcie działań przygotowawczych dla urzeczywistnienia programu kompleksowej modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej docelowo dl IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, przybliży szansę na ożywienie transportu na kierunku północ – południe poprzez budowę Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC – Route 65, w tym udrożnienie Odry i jej pełne włącznie do systemu śródlądowych dróg wodnych Europy – transeuropejskiej sieci kompleksowej TEN-T.”
Sejmik ma nadzieje, że kolejny zainteresowany sprawą pobudzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju do działania. Konieczne jest niezwłoczne podjęcie prac planistycznych ponieważ inwestycja musi znaleźć się w odpowiednim programie rozliczeniowym. Jej szacowany koszt to ok. 5 mld euro.
Odra może dać rozwój
Patrząc na tegoroczne lato, można zapytać czy Odrę da się jeszcze uratować? W czasie najwyższych temperatur miejscami rzeka zanikała, a na niektórych fragmentach żegluga zostawała tymczasowo wstrzymywana. Taka sytuacja przynosiła ogromne straty. Jednak gdyby koryto było odpowiednio skanalizowane, a w pobliżu wybudowane zostałyby odpowiednie zbiorniki retencyjne problemów by nie było.
Dobra sytuacja gospodarcza przewozów na Odrze to przeszłość ale teraz po przeprowadzeniu znaczących prac inwestycyjnych na rzece, znowu są szansę na zwiększenie tonażu transportowanego tą drogą wodną. - Na razie możemy tylko powspominać lata 80 i 90 XX w., kiedy przewozy roczne w naszym rejonie sięgały 15-16 mln ton rocznie. Wtedy Odrą przewożono osiem razy więcej tonażu niż wszystkimi innymi drogami wodnymi w Polsce - komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
Za rozpoczęciem przygotowania dokumentacyjnego dotyczącej modernizacji Odry do rewizji sieci TEN-T zapowiadanej na rok 2023 przemawia wiele argumentów. Apel trafił do Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Środowiska, Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz innych zainteresowanych osób.