Żegluga

W stoczni Yangfan, znajdującej się o 350 km na południe od Szanghaju, dziś rano odbyło się wodowanie nowego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - Armia Krajowa. To pierwsza jednostka z nowego programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. W jego ramach powstanie łącznie 18 masowców o łącznej wartości ponad 400 mln dolarów.

Armia Krajowa to klasyczny masowiec, a więc statek do przewozu takich ładunków jak zboża, węgiel czy ruda żelaza. Jednostka ma długość ok. 190 metrów i nośność 38 500 t. Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich. 

Odbiór wyposażonej już Armii Krajowej planowany jest na początek przyszłego roku. Wówczas również odbędzie się chrzest masowca.

Łącznie stocznia Yangfan zbuduje dla PŻM 12 jednostek z tej serii i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych. 

Statki te są rozwinięciem, dobrze się sprawdzających we flocie PŻM, jednostek o tonażu 38 000 t typu Kujawy, ale będą bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).

Armia Krajowa została zbudowana według projektu znanej fińskiej firmy Deltamarin. Oryginalny projekt został jednak nieco zmodyfikowany przez techników polskiego armatora, w celu dostosowania niektórych rozwiązań do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM.

Nazwa statku jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaxów, które były wybudowane dla PŻM na początku lat 90. i zostały wycofane z eksploatacji armatora w ostatnich latach. Kolejne z serii będą nosić imiona: Szare Szeregi, Legiony Polskie i Solidarność

rel (PŻM)     

+2 gratulacje
Super ! pozdrawiają polscy stoczniowcy.
19 październik 2015 : 15:11 gosc5646 | Zgłoś
+7 Brawo !
Płyń po morzach i oceanach bezawaryjnie, a do Polic zawijaj, by dać zarobić Nam.
19 październik 2015 : 16:04 Antoni | Zgłoś
+2 nowy masowiec
no i wlasnie gdyby marsjanie nie zniszczyli stoczni polskich to statki bylyby budowane i w Szczecinie i w Trojmiescie. juz za pare dni dostana czerwona kartke i mam nadzieje ze zacznie sie odbudowa przemyslu stoczniowego a winni zniszczen zostana rozliczeni i nie pomoze im gajowy bo juz go nie ma. wierze ze idzie nowe i sprawiedliwe.
19 październik 2015 : 18:00 jagoda | Zgłoś
-7 @jagoda
Nie ma najmniejszych szans aby takie statki budować w Polsce czy też Europie.....
Koszta pracy materiałów mamy kilkukrotnie wyższe niż w Chinach, Korei....
W Europie buduje się tylko statki skomplikowane technicznie i technologicznie a nie proste masowce. Każdy kto miał cokolwiek doczynienia z przemysłem stoczniowym wie to co napisałem powyżej....

Propagandzie jednyj słusznej, prawej i sprawiedliwej na swój sposób partii mowimy nie.
19 październik 2015 : 19:44 stoczniowiec | Zgłoś
+7 o jaki ekspert z koziej
o jakiej korei wspopminasz północnej? w południowej koszty pracy sa wielokrotnie wyższe niż w Polskich podobnie w japońskich a jednak budują tam o dziwo masowce i kontenerowce czy tez w miarę proste tankowce i im sie opłaca , w europie skupili sie na budowie tak skomplikowanych konstrukcji jak zaopatrzeniowce na pola naftowe :) i srednio im idzie jedni maja sie lepiej remontowa a inni padaja jak muchy i specjalizacja im nie pomaga .
20 październik 2015 : 00:13 maks | Zgłoś
+3 polskie stocznie i ... brednie
brawo marian/na, nastepny/a madry co mowi ze w Polsce sie nic nie oplaca, jak sie tak znasz na tym biznesie to powiesz mi dlaczego amerykanie buduja kontenerowce u siebie - dzisiejszy artykol o TOTE - kontenerowiec zasilany LNG? jak sadzisz ile wynosi godzinna stawka weldera w usa? 25 zl???, takie mariany jak ty rozkradli polskie stocznie a teraz bredza ze sie nic nie oplaci, zamiast krasc trzeba bylo myslec o innowacyjnosci i zmianie prawa - przywroceniu polskiej bandery dzieki konkurencyjnosci, to teraz moze PZM zbudowalaby statek w Polsce, napedzany LNG, ale wtedy Ty nie moglbys pierdzielic glupot I wyzyskiwac (zapewne) pracownikow, chcwalac sie po za tym jaki to jestes biznesman!
21 październik 2015 : 07:34 RysiekTAXI | Zgłoś
-1 idzie nowe...
...ale nie zauważyłeś dlaczego polskie stocznie padły. Nie zniszczyli ich Marsjanie a chińska konkurencja i brak zamówień z byłego ZSRR. Te stocznie, zwłaszcza Lenina i Warskiego, musiały paść, bo były nienowoczesne i zatrudniały zbyt wielu ludzi. Popatrz na Remontową: stocznia w rozkwicie. Myślisz, że czerwona kartka dla PO coś zmieni? Mylisz się. W te klocki grają tylko najlepsi, a politykom nic do tego, bo to nie oni zdobywają rynki, projektują, budują i sprzedają. Decydują fachowcy.
20 październik 2015 : 04:58 Peter Domaradzki | Zgłoś
0 jagoda co to za bajki !!!!
JAGODA - co Ty za bzdury wypisujesz. Stocznie w Gdyni budowała tylko samochodowce dla Pana R. U. z Israel. Co roku Stocznia miała około 200 mln straty tz. co roku wszyscy Polacy dokładali do interesu .... a Pan U. zbudował sobie flotę około 30 samochodowców za pół ceny . TAKI TO BYŁ BIZNES DLA POLSKI.
20 październik 2015 : 07:01 gdynianin | Zgłoś
0 niby gdynianinowi
stocznia gdynska w swym okresie dzialalnosci produkcyjnej zbudowala kilkaset statkow i to roznego przeznaczenia - zapoznaj sie z historia stoczni a pozniej zabieraj glos. nie wiem skad masz informacje o stratach stoczni sadze ze liczby podawane przez ciebie sa wyssane z palca.faktem jest ze stocznia miala straty na dzialalnosciale przyczyny tych strat byly rozne dzisiaj nie ma co wspominac bo i tak to nic nie zmieni. a co do statkow do przewozu samochodow to byl to jeden z wielu typow statkow jakie powstaly w gdynskiej stoczni.
21 październik 2015 : 19:00 jestem z gdyni | Zgłoś
-2 Idioci?
W Polskich stoczniach? Mówienie o budowie masowców w polskich stoczniach to przejaw kompletnej głupoty i nieznajomości realiów oraz działanie na szkodę samych stoczni.
19 październik 2015 : 19:41 SSN | Zgłoś
-1 do jagody
Bardzo słusznie, towarzyszu Jagoda. Już niedługo PiS zadekretuje, żeby polski armator budował masowce w polskich stoczniach, tylko co Jagodo wybierasz: wolisz dopłacać do stoczni, żeby armator miał tanio, czy do armatora, żeby tymi statkami zarabiał ?
20 październik 2015 : 10:27 DarekN | Zgłoś
+2 pelno kasztanow na forum
ktos widze ladnie ssal falusa poprzednich rzadow skoro teraz wypisuje takie brednie o Polskich stoczniach, byl potezny kapital (roznego rodzaju) - ktory zostal zaniedbany rozkradziony sprzedany, mozna by powiedziec ze zrobiono to na rozkaz tak jak na rozkaz rzad doprowadza do upadlosci, rozsprzedania rozkradzenia inne narodowe majatki, Peter Domaradzki sprzedaj lasy panstwowe I wmow twoim dzieciom ze drzewa to zlo bo zabieraja im w nocy tlen a w dzien slonce, a pozniej na rozkaz wez pod opieke dwoch roslych przesladowanych syryjczykow, I moze zadzoni do Ciebie telefon z pochwala I znow zaczniesz na rozkaz ssac fiuty - czarne tym razem!
21 październik 2015 : 07:48 RysiekTAXI | Zgłoś
-2 Brednie
Dalej powtarzajcie za Jarkiem i Szydło, że polskie stocznie upadły a niemieckie mają się świetnie. W Niemczach też prawie wszystkie zostały zamknięte (wyjątek stocznia budująca wycieczkowce).
Ale to bardzo wygodne powtarzać populistyczne dane bez ich sprawdzenia.
21 październik 2015 : 08:07 H-201 | Zgłoś
+3 nowy masowiec ARMIA KRAJOWA
przypominam, że do serii tzw duńskich panamaxów należał także statek pod
nazwą ORLĘTA LWOWSKIE. czy ta nazwa także się odrodzi?
21 październik 2015 : 09:17 odra | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter