Stena Line zdecydowała się na wyposażenie dwóch swoich statków w produkowane przez firmę Wärtsilä płuczki spalin (tzw. scrubbery) typu in-line, działające w tzw. trybie zamkniętej pętli.
O planach Stena Line, dotyczących montażu systemu oczyszczania spalin na dwóch należących do armatora promach, wiadomo było już wcześniej. Przewoźnik zdecydował, że scrubbery pojawią się na dwóch promach – na Stena Transporter i Stena Transit, które obsługują trasę Hoek van Holland-Killingholme.
Zgodnie z pierwotnymi planami, na dwóch jednostkach miały się pojawić płuczki spalin typu in-line działające w trybie tzw. otwartej pętli, ponieważ tylko takie były dostępne w tym standardzie w momencie, kiedy operator promowy podjął decyzję o modyfikacji dwóch swoich promów. Ostatecznie na Stena Transporter i Stena Transit pojawią się jednak scrubbery działające w trybie zamkniętej pętli.
Stena Line jest pierwszym armatorem, który zamówił od firmy Wärtsilä scrubbery typu in-line działające w trybie zamkniętej pętli. Kompaktowe rozwiązania typu in-line pozwalają na oszczędność miejsca i pozwalają na znaczące przyspieszenie instalacji.
„Dostępność miejsca jest prawdziwym wyzwaniem, które powoduje, że w przypadku wielu statków pojawiają się trudności podczas instalacji systemu oczyszczania spalin. To dlatego nowe systemy typu in-line Wärtsilä spotkały się z takim zainteresowaniem ze strony armatorów i właścicieli statków ” - mówił przed rokiem Sigurd Jenssen z Wärtsilä, zachwalając nowe rozwiązanie oferowane przez fiński koncern. Zgodnie z planami, scrubbery na statkach Stena Transporter i Stena Transit, pojawią się w na przełomie 2015 i 2016 r.
Montaż płuczek spalin to jeden ze środków, jakie Stena Line przedsięwzięła, by poradzić sobie ze wzrostem kosztów paliwa po wejściu w życie dyrektywy siarkowej, która ogranicza maksymalną dopuszczalną emisję związków siarki do 0,1 procent. Carl-Johan Hagman, dyrektor Stena Rederi przyznał, że wyposażenie w scrubbery dwóch promów ma na razie charakter eksperymentalny. Jedną z innych metod, które testować będzie Stena Line, a które mają pozwolić na obniżenie kosztów paliwa, będzie wykorzystanie alternatywnego paliwa. Obecnie trwają prace nad przystosowaniem promu Stena Germanica do zasilania metanolem. Prace odbywają się w Sdańskiej Stoczni Remontowa S.A.
PromySkat
Źródło: Wärtsilä