Duński armator kontenerowców Maersk Line znany jest z bicia rekordów i wyznaczania nowych trendów w morskim transporcie kontenerów. Jego domeną jest posiadanie floty kontenerowców, na którą składają się także te bijące rekordy wielkości pełnostatkowych ładunków, mimo, że straciły już status rekordzistów nominalnej ładowności. Teraz jeden z nich, Maersk Mc-Kinney Moller (z będącej jeszcze budowie serii 20 kontenerowców Triple-E), który przez ponad rok w latach 2013-2014 nosił miano największego kontenerowca na świecie, ustanowił nowy rekord w ilości przewożonych kontenerów.
Co prawda statki są po to by zarabiać na ich pracy przewozowej, ale nawet najpoważniejsze, czołowe branżowe media fachowe nie stronią od przekazywania informacji o spektakularnych rekordach ustanawianych w żegludze. Szerokim echem odbił się w specjalistycznych mediach na całym świecie także świeży rekord ustanowiony przez statek Maersk Line. W dniu wczorajszym Maersk Mc-Kinney Moller opuścił hiszpański port Algeciras z ładunkiem odpowiadającym 18 168 TEU, czyli teoretycznie na jego pokładzie zostały jedynie 102 wolne sloty kontenerowe dla 20 stopowych kontenerów. Na ogół nie zdarza się, aby kontenerowiec przewoził nominalną liczbę kontenerów, lub nawet aż tak zbliżoną do niej liczbę. Trzeba też pamiętać, że mimo ustanowienia rekordu zapełnienia slotów, sporo z tych kontenerów było pustych. Niestety armator nie udostępnił informacji ile dokładnie i jakie kontenery znajdują się na burcie, oraz ile z nich jest zapełnionych ładunkiem.
Czytaj także: ''Umarł król, niech żyje król'' - wyścig rekordowych kontenerowców
Poprzedni rekord należał do innego kontenerowca z serii Triple-E Mary Maersk. W sierpniu 2014 roku opuścił on ten sam port z ładunkiem 17 603 TEU. Tak więc nowy rekord, przełamując granicę 18 000 TEU, znów ustawia poprzeczkę na nowym poziomie. Ciekawe, czy właściciele pojemniejszych kontenerowców np. MSC Oscar o pojemności 19 224 TEU, czy CSCL Globe o pojemności 19 100 TEU szybko pokuszą się o pobicie nowego rekordu Mearska.
Czytaj także: Największy kontenerowiec wyruszył w pierwszy komercyjny rejs. Oskar do Gdańska nie przypłynie.
Obydwa kontenerowce Maersk Line (Mary Maersk Maersk Mc-Kinney Moller) mieliśmy okazję wielokrotnie oglądać w terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku. Niestety docierając do Gdańska były one za każdym razem częściowo rozładowane w portach do których docierały, zanim wpłynęły na Bałtyk. Gdańsk jest dla nich ostatnim portem w serwisie Mearsk Line AE-10 (Europa Północna - Daleki Wschód).
Mærsk Mc-Kinney Møller- fakty, liczby, ciekawostki
rozmiary i ładunek:
- ładowność kontenerów w tonach (brutto - z masą pojemnika - tara), to ok. 165 000 ton - mniej więcej tyle ile dotychczas w historii ludzkości wydobyto złota;
- ładunek 18 000 TEU ze statku Triple-E zapełniłby Times Square w Nowym Jorku; kontenery piętrzyłyby się ponad billboardy, lampy uliczne i wiele z budynków;
- gdyby cały, pełnookrętowy ładunek ok. 18 000 kontenerów statku klasy EEE stanowiły tenisówki - wystarczyło by ich na obucie całej populacji Holandii, Francji, Belgii, Danii, Norwegii i Finlandii i jeszcze zostałoby dla wszystkich mieszkańców Berlina (w sumie ok. 111 milionów par);
- statki klasy EEE mają po ok. 73 m wysokości (co odpowiada 24-piętrowemu budynkowi);
- kontenerowiec Tripe-E ma długość równą niemal 400 m, czyli o ok. 70 m więcej niż wynosi wysokość wieży Eiffel’a;
- masa statku pustego: 52 859 ton - około pięć razy więcej, niż wieża Eiffel’a
budowa:
- statek zbudowany jest z 425 podstawowych sekcji, które łączy się większe sekcje i w bloki;
- kadłub składa się z 21 bloków (sekcji pierścieniowych);
- od pierwszego cięcia stali do przekazania armatorowi, budowa statku typu Triple-E trwa ok. 375 dni;
- bloki (zespoły sekcji) budowane są w Korei, ale także u podwykonawcy w Chinach, ich budowa zajmuje 161 dni;
- z ciągu zaledwie 65 dni, wszystkie mniejsze sekcje kadłuba są montowane (spawane) w 21 sekcji pierścieniowych;
- rozruch i próby maszyn, wyposażenia oraz próby morskie statki zajmują 214 dni;
- dla pomalowania kadłuba statku typu Triple-E zużywa się 955 250 litrów farb okrętowych;
- śruby napędowe statków Triple-E produkowane są w Niemczech i transportowane kontenerowcami do Korei;
- łodzie ratunkowe pochodzą z Chin;
- silniki napędu głównego są projektu europejskiego (MAN B&W), ale wyprodukowane w Korei;
- silniki pomocnicze i generatory pochodzą z Korei i Niemiec
siłownia i pędniki:
- odlewanie (wypełnianie formy odlewniczej metalem rozgrzanym do 1190 stopni Celsjusza) każdej z czteropłatowych, 70-tonowych śrub napędowych o średnicy 9,65 m trwa 10 minut, a studzenie odlewu - ok. 10 dni;
- masa każdego z silników głównych statku wynosi 910 ton;
Mærsk Mc-Kinney Møller- charakterystyka podstawowa
nr IMO: 9619907
sygnał wywoławczy: OWIZ2
państwo bandery: Dania
port macierzysty: Hellerup
armator zarejestrowany / właściciel: A. P. Møller - Mærsk A/S, Kopenhaga, Dania
operator: Maersk Line
pierwotne zatrudnienie: kontenerowy serwis liniowy AE10 (Europa Północna - Daleki Wschód)
stocznia: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. (DSME)
stoczniowy symbol budowy: 4250
zamówienie (kontrakt): 21 lutego 2011
pierwsze cięcie stali: 18 czerwca 2012
położenie stępki: 27 listopada 2012
wodowanie: 24 lutego 2013
chrzest: 14 czerwca 2013
przekazanie do eksploatacji: 2 lipca 2013
koszt budowy / wartość kontraktowa: ok. 185 mln USD
długość całkowita: 399,00 m
długość między pionami: 376,21 m
szerokość konstrukcyjna: 59,00 m
wysokość boczna: 30,30 m
wysokość wolej burty (przy nośności 194 153.3 t): 6845 mm
nośność: 194 153 t
masa statku pustego: 52 859 t
wyporność (około): 250 000 t
tonaż pojemnościowy brutto: 194 849
tonaż pojemnościowy netto: 79 120
nominalna, projektowa ładowność kontenerów (liczba slotów kontenerowych): 18 270 TEU
liczba pojemników chłodzonych: 600
liczba grodzi wodoszczelnych: 17
liczba zbiorników
- balastowych: 38
- na olej smarny: 17
- na paliwo ciężkie: 13
- na olej napędowy: 4
- na wodę słodką: 8
- na wodę techniczną, zanieczyszczoną: 6
- na osady / odpady: 4
- komory łańcuchowe: 2
- ładownie kontenerowe: 11
pojemność zbiorników [ m3/ t ]:
- olej napędowy: 1108,6 / 997,74
- woda słodka: 1134,6 / 1134,6
- paliwo ciężkie: 14 337,2 / 14 480,572
- olej smarny: 579,6 / 521,64
- inne zbiorniki: 788,6 / 204,02
- woda balastowa: 62 525,4 / 64 088,535
napęd główny:
- śruby napędowe (2): produkcji Mecklenburger Metallguss GmbH, materiał: Bronze (ABS-Type 4 Ni-Al Bronze);
- silniki napędu głównego (2): produkcji Doosan Engine Co., Ltd., model 8S80ME-C Mk 9.2, ośmiocylindrowe, o średnicy cylindra 800 mm, skoku tłoka 3450 mm i maksymalnej mocy ciągłej (MCR) - 29 680 kW przy 73,1 obr./min.;
- prędkość maksymalna: 23 węzły
elektrownia okrętowa
zespoły prądotwórcze i prądnice:
- 2 x 2800 kW (produkcji HHI Electro Electric System (Korea), typu HSJ7 801-10P);
- 2 x 4300 kW (HHI Electro Electric System, typu HSJ7 913-10P);
- 1 T/G generator 6000 kW (HHI Electro Electric System, typu HSJ7 903-4P);
- 2 prądnice wałowe - każda 3000 kW (produkcji Siemens AG (Niemcy), typu 1DM5543-8XT08-Z);
- kotły (pomocnicze, do odzyskiwania ciepła spalin, etc.): 7 sztuk różnej wydajności (ciśnienie 8 do 14 barów), wszystkie produkcji Alfa Laval Qingdao Ltd. (Chiny)
- średnica nominalna ogniwa łańcucha kotwicznego: 137 mm
załoga: 22 osoby (min. 13)
miejsca dla załogi: maks. 34
klasyfikacja: ABS
notacja klasy: XA1, Container Carrier, HIMP, , XAMS, XACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWE, ENVIRO+, GP, SHCM
dodatkowe notacje klasy i przepisy: POT, RRDA, UWILD, CPS, CRC, PMP, SLAM-B, SFA 25, SLAM-S, ISPS
opracowanie: SeaMedia/JB
Fot.: Portal Morski