Żegluga

W sobotę, 24 stycznia wieczorem, w swój pierwszy, komercyjny, rozkładowy rejs, z pierwszym ładunkiem, wyruszył z chińskiego portu Dalian największy pojemnikowiec świata - MSC Oscar. Polski terminal kontenerowy DCT Gdańsk dwukrotnie, z początkiem obsługi pojemnikowców typu Emma Maersk, następnie klasy Triple-E (w tym przypadku - od początku ich komercyjnego życia), mógł cieszyć się z prestiżowych wydarzeń gospodarczych i sukcesów wizerunkowych, jakimi było przyjmowanie największych kontenerowców świata. Tym razem tak nie będzie - MSC Oscar nie zawinie do gdańskiego portu.

Przez pewien okres DCT Gdansk mógł się szczycić przynależnością do elitarnej grupy terminali kontenerowych przyjmujących i obsługujących największe pojemnikowce świata - należące do serii Triple-E statki Maersk Line i uważane to było za jeden z ważniejszych sukcesów polskiej gospodarki morskiej. Najważniejsze, by w gdańskim terminalu był ruch i ten pozostanie, także dzięki właśnie rozpoczętej realizacji inwestycji rozbudowy terminalu, ale największe kontenerowce świata (przynajmniej w zdefiniowanej już i ujawnionej przez głównych graczy na rynku przyszłości) do Gdańska zawijać nie będą.

Statki klasy Triple-E zostały ostatnio zdetronizowane najpierw przez jednostkę chińskiego operatora CSCL, a następnie przez statek MSC Oscar szwajcarskiego (z korzeniami włoskimi) armatora MSC. Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł Portal Morski wynika, że MSC Oscar był (w konsultacjach i wymianie informacji) "przymierzany" (pod względem technicznym) do terminalu w Gdańsku. Ostatecznie, mimo, że MSC - partner Maersk'a w sojuszu 2M, oferuje serwis przewozowy o nazwie Silk z zawinięciami do Gdańska, to nie zobaczymy w polskim porcie największego obecnie kontenerowca świata, MSC Oscar, ani jego bliźniaków (przynajmniej na chwilę obecną nie ma takich planów), gdyż skierowane one zostały przez MSC na wspólny z Maersk'iem serwis - Albatros (wg nomenklatury MSC).

Czytaj także: ''Umarł król, niech żyje król'' - wyścig rekordowych kontenerowców

Czytaj także: MSC Oscar: największy kontenerowiec świata

MSC Oscar, obecnie największy kontenerowiec świata, do Europy dotrze pod koniec lutego, rozpoczynając pracę w serwisie Albatros w chińskim porcie Dalian, z którego ma wyjść planowo 25 stycznia. Przejdzie przez Kanał Sueski 21 lutego i między 26 lutego, a 16 marca odwiedzi terinale kontenerowe w Algeciras, Rotterdamie, Bremerhaven, Wilhelmshaven, ponownie w Rotterdamie, Felixstowe, Tanger i ponownie Algeciras. Podobną rundę po północno-zachodnio-europejskich oraz śródziemnomorskich portach, w dniach od 12 lutego do 2 marca, wykona kontenerowiec Munkebo Maersk (klasy Triple-E), który właśnie ostatnio zainaugurował wspólny serwis 2M utworzony przez Maersl Line i MSC.

Czytaj także: Wystartował Alians 2M

Co więcej, nie tylko MSC Oscar'a nie zobaczymy (przynajmniej na razie) w Gdańsku, ale i żadnych innych statków z białym znakiem MSC na czarnych burtach. Oferta przewozowa MSC do i z Gdańska, w ramach serwisu o nazwie handlowej Silk, realizowana będzie tylko statkami Maersk Line serwisu AE10, w oparciu o umowę (sojusz 2M), która zastąpiła wszystkie inne wcześniejsze umowy dzierżawy slotów i współdzielenia powierzchni przewozowych (Vessel Sharing Agreement) na kontenerowcach obu uczestników aliansu 2M . Jeżeli to się zmieni, to nie w najbliższej, zdefiniowanej i zaplanowanej przez MSC i Maersk Line, przyszłości.

SeaMedia

1 1 1 1
-5 pogody były znane
mógł nie łapać w sztrancie .
17 listopad 2024 : 00:56 mojarybka35@wp.pl | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192