Resort infrastruktury przygotował projekt ustawy przewidującej pomoc państwa dla armatorów, narażonych na straty w związku z wprowadzeniem zakazu połowu dorsza na Bałtyku od 1 stycznia 2020 roku. W czwartek projekt opublikowano na stronach RCL.
Przepisy mają na celu "ograniczenie negatywnych skutków społecznych i gospodarczych spowodowanych wprowadzeniem przez Komisję Europejską w dniu 1 stycznia 2020 r. zakazu połowu dorsza na Morzu Bałtyckim, co uniemożliwia uzyskanie dochodowości na świadczonych przez armatorów usługach" - podkreślono.
Autorzy projektu oceniają, że zakazy połowu dorsza stawiają armatorów jednostek pływających w bardzo trudnej sytuacji. Znaczne ograniczenie możliwości prowadzenia działalności zarobkowej powoduje straty finansowe w tym sektorze, a przedsiębiorcy prowadzący działalność ponoszą koszty opłat portowych, ubezpieczeń, podatków oraz wynagrodzeń pracowników.
Wskazano, że jednostki często kupione na kredyt stoją w portach, wobec czego armatorzy i pracownicy ponoszą straty, co pogłębia ich trudną sytuację finansową. Zdaniem autorów projektu, cumujące przy nabrzeżach, nieeksploatowane jednostki stopniowo niszczeją, powodując tym samym zagrożenie dla środowiska oraz pozostałych użytkowników portu.
Podano również, że obecna sytuacja armatorów jednostek pływających negatywnie oddziałuje na działalność podmiotów zarządzających portami morskimi – zarządów portów oraz Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie.
"Jednostki zajmując nabrzeża utrudniają rozwój portu – np. ograniczając miejsce dla statków serwisowych morskich farm wiatrowych, a w przypadku zatonięcia ze względu na zły stan techniczny powodują konieczność wydobycia wraku na koszt zarządu portu lub Skarbu Państwa – dyrektora urzędu morskiego" - napisano w projekcie.
Jak wskazano, zgodnie z informacjami uzyskanymi m.in. ze Sztabu Kryzysowego Armatorów Rybołówstwa Rekreacyjnego pomoc udzielona na podstawie przedmiotowej ustawy będzie dotyczyła ok. 98 jednostek, których wartość szacunkowa na dzień 1 stycznia 2020 r., określona w oparciu o dostępne materiały dowodowe, w tym m.in. wyceny rzeczoznawcy lub dane zawarte w polisach ubezpieczeniowych poszczególnych jednostek wynosiła od 100 tys. zł do 900 tys. zł.
Ustawa przewiduje wsparcie finansowe skierowane do armatorów jednostek pływających, w przypadku kiedy armator: dokona złomowania jednostki pływającej, trwale wycofa jednostkę pływającą z prowadzonej działalności, przekaże posiadaną jednostkę pływającą urzędowi administracji publicznej albo szkole publicznej.
Autorzy projektu ustawy wskazali również, że wsparcie otrzyma armator, który zaprzestał prowadzenia działalności w związku z ogłoszeniem zakazu połowu dorsza na Morzu Bałtyckim. Podano, że wsparcie będzie udzielone wyłącznie raz na daną jednostkę pływającą, a także że zostanie udzielane w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r., nie wcześniej jednak niż od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji zezwalającej na stosowanie środka pomocy.
Na podstawie informacji przekazanych przez Sztab Kryzysowy Armatorów Rybołówstwa Rekreacyjnego wartość szacunkowa jednostek z przeznaczeniem na złomowanie na dzień 1 stycznia 2020 r. waha się od 200 tys. zł do 900 tys. zł za jedną jednostkę. Wysokość pomocy zostanie powiększona o 50 proc. udokumentowanego średniego rocznego przychodu za lata 2015-2019.
W projekcie przypomniano, że zgodnie z rozporządzeniami Rady Unii Europejskiej od dnia 1 stycznia 2020 r. wprowadzono całkowity zakaz połowu dorsza na tych obszarach Morza Bałtyckiego, gdzie występuje największa część tego stada.
"Rozporządzenie zostało poprzedzone raportami Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES), która zwróciła uwagę na kurczący się drastycznie od 2008 r. zasób dorsza w Morzu Bałtyckim. Decyzja UE z 2019 r. miała na celu ratowanie będącego w złym stanie zasobu dorsza atlantyckiego w tej części Morza Bałtyckiego. To jeden z najcenniejszych gatunków ryb, który stanowił źródło utrzymania wielu rybaków. Jednak nadmierny połów spowodował, że ryb w morzu jest zbyt mało" - podano w projekcie.
Dodano, że w 2021 r. Komisja Europejska informowała, że sytuacja związana z liczebnością stad jest gorsza, niż pierwotnie szacowano w 2019 r., dlatego zakaz połowu dorsza jest przedłużany co roku na kolejny rok kalendarzowy.
Za tydzień kolejny odcinek, brawo rybacy!
Rybacy wypadli pięknie, mówią to co zawsze mówią, ale co nowego wniósł ten film? Dowiedzieliśmy się czegoś czego nie wiedzieliśmy?
Inspektor.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.