Rybołówstwo

Do portu gdańskiego na krótki postój zawinął Lundy Sentinel - statek inspekcyjny Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (European Fisheries Control Agency - EFCA) odbywający drugą misję patrolową na Bałtyku. Dotychczas zawijał do portów Szwecji, Danii, Niemiec i Litwy. Teraz - po raz pierwszy - do portu polskiego. 

Statek zacumował w poniedziałek przed południem przy nabrzeżu Obrońców Westerplatte. W Gdańsku pozostanie najprawdopodobniej do środy.
Jak dowiedział się Portal Morski, wizyta, poza celami technicznymi, jak uzupełnienie zapasów, służyć ma także spotkaniu - na pokładzie statku - przedstawicieli EFCA z delegacją Departamentu Rybołówstwa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zarządzone przez Komisję Europejską ograniczenie połowów dorsza i śledzia dotyka rybaków na Morzu Bałtyckim. Na tym etapie UE wysyłała swój statek inspekcyjny na Morze Bałtyckie jako widoczny znak ochrony zasobów morza mający sprawować kontrolę połowów.

Lundy Sentinel opuścił Morze Śródziemne pod koniec października i ruszył w kierunku Europy Północnej. Po patrolu na Morzu Północnym i wizycie w Cuxhaven, pomarańczowy patrolowiec z logiem UE na burcie, po przejściu przez Kanał Kiloński, pojawił się 20 listopada minionego roku na Bałtyku. To już druga jego wizyta na Morzu Bałtyckim od rozpoczęcia służby w barwach EFCA.

Lundy Sentinel to wielozadaniowy statek wsparcia i dozorowiec ratowniczy (multi-role field support ERRV - emergency response and rescue vessel), zbudowany w Chinach w 2015 roku, należący do floty brytyjskiego armatora Sentinel Marine w Aberdeen. W wyniku ogólnoeuropejskiego przetargu 61-metrowy statek został wyczarterowany w styczniu 2018 r. przez agencję EFCA z siedzibą w Vigo w Hiszpanii.

Jego misją jest monitorowanie wód UE i kontrola działalności połowowej. Dodatkowo Lundy Sentinel może wypełniać pewne zadania związane ochroną środowiska morskiego, wybrzeża i granic, np. usuwać skutki rozlewów olejowych na morzu czy brać udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych (podejmowanie rozbitków należy do typowych funkcji statków typu ERRV).

Na pokładzie, poza załogą stałą, znajdują się również inspektorzy agencji. Mają oni do dyspozycji nowoczesne szybkie łodzie służące do inspekcji statków rybackich.

W zależności od kraju, którego akweny połowowe podlegają kontroli, inspektorzy na pokładzie Lundy Sentinel działają samodzielnie, niezależnie lub - jak ostatnio w październiku na wodach Hiszpanii, współpracują z lokalnymi władzami. O ile nam wiadomo, nie prowadził wspólnych działań ze statkami Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego z siedzibą w Słupsku. Jak wynika z doniesień lokalnych mediów - podobnie było od listopada 2019 roku w Niemczech.

Brytyjscy właściciele przygotowali statek na ewentualne niezgodności prawne lub niewygody organizacyjne związane z brexitem - "uciekli" przed nim przerejestrowując Lundy Sentinel z Wielkiej Brytanii do otwartego rejestru Portugalii, a ściślej mówiąc Madery (Madeira's International Shipping Register - MAR). Nowym portem macierzystym statku został Funchal na wyspie Madera.

Lundy Sentinel charakteryzuje się długością całkowitą 61 m, szerokością 15 m, zanurzeniem maksymalnym 4,8 m, tonażem pojemnościowym brutto 1944, nośnością 1400 t, ładownością pokładu 500 ton, mocą napędu głównego 2850 kW i dopuszczalnym obciążeniem pachoła holowniczego 30 T (statek nie posiada wciągarki holowniczej).

PBS 

Trasa Lundy Sentinel z ostatnich pięciu dób do wejścia na Zatokę Gdańską i do Gdańska
Lundy Sentinel - widok boczny z planu ogólnego
Lundy Sentinel w Gdańsku
Lundy Sentinel w Gdańsku
Trasa Lundy Sentinel z ostatnich pięciu dób do wejścia na Zatokę Gdańską i do GdańskaLundy Sentinel - widok boczny z planu ogólnegoLundy Sentinel w GdańskuLundy Sentinel w Gdańsku
 
+25 Zablokować
Zablokować Gdańsk, zobaczymy jak wypłynie i w Brukseli zaraz usłyszą.
28 styczeń 2020 : 07:12 Górek | Zgłoś
+16 hipokryzja
wytoczyli armaty na wroble
28 styczeń 2020 : 07:33 ost | Zgłoś
-4 Macie odpowiedź departamentu
To jest wojna Panowie. Szykujcie wszystkie tematy ktore zalatwili od 2016 dla swoich. oni sie nie patyczkują i ściągnęli unijny statek zeby nas wykonczył i spacyfikowac. To juz wiemy dlaczego grzesio w jastarni taki grzeczny jest i w skrzyneczki robi bez kontroli rybkę. Czas sie obudzic brac rybacka i wywiesc tych kapusi na polskiego rybaka do unii europejskiej. Wystawili nas przy zakazie dorsza, okradli z limitow duzejednostki i teraz konttole sciagaja na innych zeby limity sobie gumować. Za chwile minister bedzie sie skarzyl do unii że polscy rybacy przelawiaja ryby i trzeba to zlikwidowac bo sam sobie nie radzi z kontrola bo jego glowny doradca okazal sie zainteresowanym wlascicielem łososiowych łódek.
28 styczeń 2020 : 08:22 Jesiek102 | Zgłoś
+14 Dr
Ty tak serio czy leki się skończyły?
28 styczeń 2020 : 10:36 Edward Trapp | Zgłoś
0 Masz wybór
Masz podejrzenie o popełnieniu przestępstw lub masz na to dowody to zgłoś to prokuraturze. W przeciwnym razie możesz zostać pociągnięta do odpowiedzialności za brak reakcji na tego typu działania
29 styczeń 2020 : 20:52 lex | Zgłoś
+8 Przypłynęli sprawdzić, czy wszystko już wyłowione
niemiecka dokładność.
28 styczeń 2020 : 12:17 Merkel Trans | Zgłoś
0 Inspekcja
Moze by go przerobic na travler rybacki, lub holownik dla MW!?
28 styczeń 2020 : 10:17 Dorsz baltycki | Zgłoś
0 Jest temat dla brukselskich kundli
Wg kontrolerów KE Dania nie dopełniła obowiązków kontrolnych w zakresie ważenia i wyładunku ryb. Nie zostały również przygotowane niezbędne dokumenty dotyczące ilości i gatunków wyładowywanych ryb. W praktyce może oznaczać to, że duńscy rybacy dopuścili się przełowienia i przekroczenia krajowych limitów połowowych. Jak na razie nie wiadomo, jakich gatunków ryb sprawa dotyczy. Oburzeni są polscy rybacy, którzy od 2007 roku muszą raportować 100 procent połowów dorsza. Ostatnio wprowadzono u nas również pełne raportowanie połowów łososia.

https://www.portalmorski.pl/rybolowstwo/41628-dunscy-rybacy-maja-problemy-z-powodu-blednego-raportowania-polowow
28 styczeń 2020 : 12:14 Gang Olsena | Zgłoś
+3 a polscy rybacy święci...
..... a my nie przeławialiśmy co? idź się wyspowiadaj i czyń pokute... winny najgłośniej gębę wydziera, że złodziei widzi!
28 styczeń 2020 : 14:44 xyz | Zgłoś
+1 Co na to dorsze?
Kilka lat za pozno pojawil sie ten statek, nalezalo Was powstrzymac wczesniej. Zniszczyliscie szproty potem dorsze, zaraz nie bedzie sledzi. Opamietajcie sabotazysci rybolostwa, trzeba tak lowic zeby nie wylowic wszystkiego. Jestescie winni eksterminacji ryb na Baltyku i za to poniesiecie kare. Zadne rekompensaty i dotacje Wam sie nie naleza. Na budowe taczkami jezdzic, na pole ziemie orac a nie ryby lowic! Tylko duren podcina galaz na ktorej siedzi. Strajki, wrzaski i blokady nic Wam nie pomoga - ryby od tego nie przybedzie.
Zrobiliscie to co Peruwianczycy razem z Polakami z piekna ryba ceviche wiele lat temu. Adios!
28 styczeń 2020 : 14:24 Zdzislaw | Zgłoś
+6 ceviche
drogi kolego to jest potrawa z ryby , twoja wiedza na temat ryb i rybolowstwa jest mierna i raczej nie zabieraj glosu w tym temacie
28 styczeń 2020 : 14:44 olaa | Zgłoś
+2 ceviche
ceviche to danie z ryby a nie ryba, ale faktem jest że nasi rybacy dalekomorscy przełowili wody peruwiańskie z morszczuka w latach 1973- 1983. Sam brałem niestety w tym udział.
29 styczeń 2020 : 13:44 stary rybak | Zgłoś
-3 Brak info.
Cytuję Zdzislaw:
Kilka lat za pozno pojawil sie ten statek, nalezalo Was powstrzymac wczesniej. Zniszczyliscie szproty potem dorsze, zaraz nie bedzie sledzi. Opamietajcie sabotazysci rybolostwa, trzeba tak lowic zeby nie wylowic wszystkiego. Jestescie winni eksterminacji ryb na Baltyku i za to poniesiecie kare. Zadne rekompensaty i dotacje Wam sie nie naleza. Na budowe taczkami jezdzic, na pole ziemie orac a nie ryby lowic! Tylko duren podcina galaz na ktorej siedzi. Strajki, wrzaski i blokady nic Wam nie pomoga - ryby od tego nie przybedzie.
Zrobiliscie to co Peruwianczycy razem z Polakami z piekna ryba ceviche wiele lat temu. Adios!

Skąd Ty masz takie informacje że szproty nie ma ????
28 styczeń 2020 : 17:52 Paweł ryb | Zgłoś
+1 Rybacy
Słyszałem że rybacy już się szykują na Gdańsk i Świnoujście nie będzie pływania nie będzie gazu. Ha ha
28 styczeń 2020 : 20:17 Tomasz 50 | Zgłoś
+6 Uwaga
Ruszamy na Gdańsk!!!
28 styczeń 2020 : 20:23 Rybak 60 | Zgłoś
+1 Zwykły
Nie ma czym się podniecać, zwykły przemalowany standby vessel
28 styczeń 2020 : 20:24 Agaaa | Zgłoś
+2 Jastarnia rządzi się swoimi prawami ..
W tej chwili Jas 99 i Jas 77 wyłączyli aisy i trałuja .
Tak się zachowuje doradca ministra RP!
Panie Wysoczanski jak już pan zabrał kontrolerów do siebie to może zacząć wszystkich traktować równo ?
29 styczeń 2020 : 10:51 John Lennon | Zgłoś
-1 Madrzy jastarnicy
Grzeskowi chyba nie przeszkadza, ze czuje oddech polowy rybackiego grona za koncowke 19-go roku .Grzesiek wylacza aisa i pewnie jeszcze zaklada wiadro na szpiega bo i takie rzeczy praktykowali . Kto nic nie ma do ukrycia nie wylacza nadawania ais ale wiem ze 80 procent jastarnikow wylacza aisy
29 styczeń 2020 : 12:01 Xyz | Zgłoś
+1 połowa grona?
ewentualnie paru armatorów z rufowców, czyli znakomita i najbiedniejsza mniejszość:)
29 styczeń 2020 : 16:49 grenwal | Zgłoś
+2 Masz wybór
Masz podejrzenie o popełnieniu przestępstw lub masz na to dowody to zgłoś to prokuraturze. W przeciwnym razie możesz zostać pociągnięta do odpowiedzialności za brak reakcji na tego typu działania
29 styczeń 2020 : 20:54 lex | Zgłoś
0 kontrola
Dlaczego dzisiaj nikogo nie ma w morzu całą pasza w porcie.
29 styczeń 2020 : 12:00 rybak mały | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter