W dniach 30 i 31 października br. w siedzibie OECD w Paryżu odbyło się posiedzenie Komitetu ds. Przemysłu Stoczniowego (OECD Shipbuilding Committee). Motywem przewodnim dwudniowego spotkania była sytuacja w światowym przemyśle okrętowym w świetle globalnych wyzwań.
OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) jest międzynarodową organizacją o profilu ekonomicznym, skupiającą 38 wysoko rozwiniętych i demokratycznych państw. Polska jest jej członkiem od roku 1996 i uczestniczy w pracach różnych komitetów, w tym Komitetu ds. Przemysłu Stoczniowego. Misją OECD jest poszukiwanie i promowanie najlepszych rozwiązań politycznych i gospodarczych na całym świecie.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Polski: Agnieszka Kuraszyk z Ministerstwa Infrastruktury oraz Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.
Motywem przewodnim spotkania było przywrócenie zasad zdrowej konkurencji w światowym przemyśle okrętowym. W tym kontekście delegacja amerykańska omówiła kroki przygotowywane przez administrację Prezydenta USA Joe Bidena przeciwko stoczniom chińskim, których produkcja jest dotowana. Między innymi rozważane jest nałożenie dodatkowych opłat w portach amerykańskich na statki zbudowane w stoczniach chińskich.
W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na zaburzenia w światowym handlu, wynikające z zakłóceń w żegludze przez Kanał Sueski - spowodowanych wojną na Bliskim Wschodzie, oraz przez Kanał Panamski - z powodu suszy i niskiego stanu wód.
W efekcie konieczny jest wybór alternatywnych tras, przez co wydłuża się czasu transportu i wzrastają jego koszty. Sytuacja ta generuje przejściowy wzrost zapotrzebowania na dodatkowy tonaż, którym można przewozić towary morskiej wymiany handlowej.
Omówiono również przebieg dekarbonizacji żeglugi i problemy z nią związane: m.in. niedobór zielonego paliwa oraz infrastruktury do jego wytwarzania i magazynowania, potrzebnej do osiągnięcia zdefiniowanych celów klimatycznych. W dyskusji zwrócono uwagę, iż koszty zielonego paliwa będą radykalnie wyższe od dotychczas powszechnie stosowanych paliw kopalnych, co przełoży się na wyższą stawkę frachtową i będzie miało wpływ na handel morski.
W tym kontekście omówiono również sytuację podażową i działania wspierające produkcję zielonych statków przez rządy Chin, Korei Południowej i Japonii. Podkreślono przy tym, że – o ile nic się nie zmieni - te trzy kraje są i będą niemal wyłącznymi beneficjentami produkcji tych statków.
IK