W dniu 11 czerwca 2024 r. Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Ustawa weszła w życie z dniem 1 lipca 2024 r. Wprowadzone przepisy mają na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2021/514 z 22.3.2021 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (tj. dyrektywy DAC7).
Zmiany w przepisach nakładają na operatorów platform internetowych obowiązek przekazywania szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) informacji o osobach i podmiotach sprzedających w Internecie. Nowe obowiązki mogą wywierać negatywne skutki dla polskich obywateli, w tym osób wykonujących pracę poza granicami kraju.
Sedno regulacji
W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że wdrażana dyrektywa jest odpowiedzią na problemy w zakresie ograniczonej dostępności danych dotyczących dochodów uzyskanych przez podatników za pośrednictwem platform cyfrowych. Komisja Europejska dostrzegła nie tylko przeszkody w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych, ale także problem zbyt niskiej skuteczności współpracy administracji podatkowych państw członkowskich.
Celem zmian DAC7 jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 11.03.2011, str. 1, z późn. zm.), dotyczącej zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych, przez:
- nałożenie na platformy obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,
- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach między państwami członkowskimi oraz państwami trzecimi, m.in. sygnatariuszami wielostronnego porozumienia w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych,
- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami.
Zgodnie z ustawą platformą dla celów ustalenia nowych obowiązków podatkowych jest każde oprogramowanie, strona internetowa, a także aplikacja, które umożliwiają transakcje sprzedaży między sprzedawcami, a użytkownikami. Do platform objętych od lipca 2024 obowiązkiem raportowania możemy zaliczyć np. platformę OLX, Allegro, Booking, Vinted czy Otomoto.
Obowiązek raportowania dotyczy rodzajów transakcji dokonywanych przez sprzedawców za wynagrodzeniem za pomocą platform internetowych, jak: udostępnianie nieruchomości, usług świadczonych osobiście, sprzedaży towarów, udostępniania środków transportu. Obowiązkiem raportowania nie będą objęte m.in. te podmioty:
1) będącego:
- rządem państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium,
- jednostką terytorialną niższego szczebla państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium, w tym stanem, prowincją, okręgiem lub gminą,
- agencją lub instytucją państwa uczestniczącego lub innego państwa lub terytorium będącymi w całości własnością danego państwa lub terytorium,
- agencją lub instytucją będącymi w całości własnością rządu lub jednostki terytorialnej, o których mowa w tiret pierwszym i drugim, lub
2) będącego podmiotem, którego akcje są przedmiotem regularnego obrotu na regulowanym rynku papierów wartościowych, lub podmiotem powiązanym podmiotu, którego akcje są przedmiotem takiego obrotu, lub
3) będącego podmiotem, któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów, lub
4) któremu operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro;
Z przepisów jednoznacznie zatem wynika, że obowiązkiem raportowania nie będą objęte osoby, które sporadycznie sprzedają używane rzeczy z majątku osobistego. Ponadto w ustawie wskazano, że w sprawozdaniach przekazywanych przez poszczególne platformy nie będą wyszczególniane dane osób kupujących.
Platformy cyfrowe będą zobligowane do raportowania danych dotyczących sprzedawców, którzy korzystają z ich usług w celu przeprowadzania transakcji. Raportujący operator platformy zgodnie z nowymi regulacjami będzie zobowiązany do przekazania szefowi KAS zbiorczej informacji o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu. Informacja o sprzedawcach będzie tworzona na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów.
Operatorzy platform cyfrowych zobowiązani będą do zbierania określonych poniżej danych, dotyczących użytkowników platformy, które kolejno przekazywane będą określonym organom, tj. dane:
- identyfikujące sprzedawcę, jako przedsiębiorcę, tj. w szczególności firmę, główny adres, numer identyfikacji podatkowej oraz wskazanie państwa, które nadało przedsiębiorcy niniejszy numer, czy też numer VAT,
- identyfikujące sprzedawcę, jako osobę fizyczną, tj. w szczególności: imię, nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej, czy numer VAT,
- uzyskane prowizje,
- pobrane (zatrzymane) przez operatora platformy cyfrowej podlegającego obowiązku raportowania należności publicznoprawne, tj. podatki,
- łączną kwotę wynagrodzenia uzyskanego przez sprzedawców, korzystających ze strony internetowej i aplikacji e-commerce.
Niedopełnienie obowiązku przekazania szefowi KAS informacji o sprzedawcach, braku stosowania gwarantujących zachowanie należytej staranności, w tym odpowiedniego gromadzenia dokumentacji może skutkować nałożeniem na operatora platformy kary pieniężnej.
Aspekt międzynarodowy
Obowiązki w zakresie przekazywania odpowiednich danych organom podatkowym nie dotyczą wyłącznie rynku / obszaru polskiego. Ustawa dotyczy wszak wymiany informacji podatkowych między innymi państwami. Powyższe w praktyce oznacza, że szef KAS będzie zobowiązany do przekazania, w terminie dwóch miesięcy od zakończenia okresu sprawozdawczego, w drodze automatycznej wymiany, informacji odnoszących się do sprzedawcy, podlegającego raportowaniu właściwemu organowi państwa uczestniczącego, którego rezydentem jest sprzedawca podlegający raportowaniu, a w przypadku sprzedawcy podlegającego raportowaniu, który świadczy usługi udostępnienia nieruchomości – także właściwemu organowi państwa uczestniczącego, w którym położona jest nieruchomość.
Dla polskich obywateli ważne jest także to, że informację o osobach sprzedających w Internecie, będą przekazywane polskim organom podatkowym także z zagranicy. A zatem dokonywanie sprzedaży za pośrednictwem zagranicznych platform, czy aplikacji, nie będzie chroniło polskiego podatnika.
Wnioski
Przepisy obowiązujące od 1 lipca 2024 r., jak uzasadniano w projekcie zmian, mają zapobiegać szarej strefie. Nowe regulacje pomogą organom podatkowym wyłuskać informację o osobach, dla których Internet stanowi stałe źródło dochodu, a które nie uiszczają należnych podatków. Podkreślenia wymaga, iż organy podatkowe będą otrzymywały sprawozdania wyłącznie o sprzedawcach, którzy w ciągu roku podatkowego dokonają więcej niż 30 transakcji w danym serwisie lub osób, których przychód ze sprzedaży w sieci przekroczy 2000 euro rocznie.
W przypadku spełnienia przez osobę sprzedającą w Internecie powyższych warunków – uzyskany dochód będzie kwalifikowany jako dochód pochodzący z innych źródeł. Powyższe będzie wymagało rozliczenia uzyskanego dochodu w polskim zeznaniu podatkowym.
Przekazanie danych polskim organom podatkowym będzie miało zasadnicze znaczenie dla osób uzyskujących dochody z pracy wykonywanej poza granicami kraju, w tym pracy wykonywanej na statkach dla zagranicznych armatorów. Uzyskanie bowiem dochodu z zagranicy oraz dochodu w Polsce, może w dużej mierze wiązać się z koniecznością złożenia zeznania podatkowego i wykazania w nim także dochodów pochodzących z pracy za granicą.
Radca prawny- Mateusz Romowicz
Współautorką jest radca prawny Alicja Brożek
http://www.kancelaria-gdynia.eu
www.facebook.com/Legal.Marine.Mateusz.Romowicz
Autorzy pracują w Kancelarii Radcy Prawnego Legal Consulting - Mateusz Romowicz.