Prawo, polityka

Gmina Miejska Ustka, Miasto Słupsk i Powiat Słupski przekażą łącznie 120 tysięcy złotych na realizację zadania pn. „Wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy wejścia do Portu Ustka wraz z rozbudową awanportu”. Projekt techniczny ma być pierwszym etapem przebudowy wejścia do portu morskiego w Ustce. Inwestycja szacowana jest na około 200 mln zł.

Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały podjętej przez słupski samorząd mniejsze porty morskie stają się w coraz większym stopniu ważnymi punktami infrastruktury gmin nadmorskich, służącymi generowaniu miejsc pracy, rozbudowy infrastruktury gospodarczej i turystycznej, a tym samym i generowania dochodów. Port Ustka jest największym portem rybackim w Polsce, na stałe stacjonuje w nim 76 kutrów rybackich. Główną i praktycznie jedyną funkcją przystani jest gospodarcza funkcja rybacka – od kilku lat funkcjonuje tu aukcja rybna. Uwzględniając potencjał portu w Ustce, jego mocną stroną z punktu widzenia funkcji gospodarczych jest rybołówstwo i turystyka morska, natomiast słabą to funkcja transportowa i przemysłowa.

Najważniejsze bariery rozwojowe portu to:
· Zdewastowane falochrony i nabrzeża znajdujące się w stanie awarii budowlanej,
· Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura techniczna nabrzeży w stosunku do liczby przyjmowanych jednostek pływających (energia elektryczna, woda, stacja paliw, kanalizacja sanitarna, zaplecze sanitarno-socjalne dla rybaków i innych użytkowników portu),
· Niedostateczna liczba miejsc cumowniczych dla jednostek rybackich zarejestrowanych w porcie z uwagi na zmiany własnościowe nabrzeży, brak obrotnicy o odpowiednich parametrach, umożliwiającej użytkowanie portu przez współczesne małe i średnie statki,
· Brak infrastruktury portowej zapewniającej bezpieczne schronienie dla jednostek pływających oraz będących w stanie awarii.

Z analizy dokumentów woj. pomorskiego na poziomie regionalnym i lokalnym wynika, że w planach obszarów morskich w Ustce należy uwzględnić m.in. rozbudowę i przekształcenia funkcjonalne małych portów, zwłaszcza w kierunku ich turystycznego wykorzystania (mariny i obsługa pasażerów), a także zwiększenia znaczenia w zakresie transportu i przeładunku towarów.

Wg „Studium Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego Polskich Obszarów Morskich wraz z analizami przestrzennymi” opracowanym w lutym 2015 r. przez Instytut Morski w Gdańsku ustecki port należy do grupy portów o znacznym potencjale rozwojowym z możliwością oddziaływania ponadlokalnego, a przewidywane kierunki jego aktywizacji to:
· Zaplecze dla energetyki wiatrowej na morzu,
· Zaplecze dla wydobycia kruszyw morskich,
· Aktywizacja funkcji transportowej oraz
· Aktywizacja międzynarodowej żeglugi pasażerskiej.

Biorąc pod uwagę znaczenie usteckiego portu dla rozwoju całego obszaru funkcjonalnego Słupska oraz rosnącą integrację działań samorządów tworzących MOF Słupska w zakresie przygotowywania
inwestycji ponadlokalnych [np. koncepcja systemu wód opadowych, koncepcja rozbudowy DK 21 Słupsk-Ustka] należy podjąć działania w celu opracowania dokumentacji projektowej przebudowy portu.

Podjęcie uchwały umożliwi zawarcia umowy z Miastem Ustka, następnie przekazanie środków w wysokości 50 000 zł. Powiat Słupski deklaruje współfinansowanie zadania kwotą 20 000 zł, natomiast Miasto Ustka w projekcie budżetu na 2016 rok zapewniło na to zadanie kwotę 50 000 zł. Całkowity koszt dokumentacji szacuje się na kwotę 500 000 zł, a brakującą kwotę 380 000 zł zapewni Urząd Morski w Słupsku, który na podstawie porozumienia z Miastem Ustka przeprowadzi także procedurę zamówienia publicznego. Miasto Ustka otrzyma od Miasta Słupska i Powiatu Słupskiego kwotę 70 000 zł i łącznie ze swoimi środkami będzie współfinansować zadanie kwotą 120 000 zł.

Dokumentacja projektowa, w zależności od potrzeb według uznania Urzędu Morskiego będzie obejmowała: wykonanie mapy do celów projektowych w skali 1:500, wykonanie mapy ewidencji gruntów, wykonanie mapy sondażowej z dopasowaniem jej powierzchni minimalnej pod zakres rozbudowy awanportu; wykonanie badań geotechnicznych, wykonanie karty informacyjnej przedsięwzięcia do uzyskania decyzji środowiskowej, wykonanie badania falowania w Porcie Ustka w nowym układzie falochronów, wykonanie koncepcji  projektowej oraz wykonanie kompletów projektów budowlanych i wykonawczych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Hubert Bierndgarski
fot. H. Bierndgarski

-1 Może już najwyższa pora zbudować duży port na środkowym wybrzeżu
nie zadowalajmy się małymi przybudówkami ,na pewno duży port na środkowym wybrzeżu ma rację bytu , przypomnę ,ze już za Gierka był plan zbudowania portu w Koszalinie na jeziorze Jamno .Praktycznie po 1945 roku na środkowym wybrzeżu nic ambitnego nie zbudowaliśmy ,gdyby dalej tu gospodarzyli Niemcy na pewno by to tak nie wyglądało zresztą tez planowali budowę portu w Koszalinie .
Nie wiem na ile to możliwe ale z tego co wiem to przebudowa portu w Ustce nie jest tak ambitna bo raptem planuje się przesunięcie zachodniego falochronu do 250 metrów na zachód a można by dalej , koncepcji jest sporo wiem ,ze decydują pieniądze nowy rząd mówił ,ze gospodarka morska będzie miała ważne znaczenie dlatego warto zrealizować bardziej ambitny plan
30 listopad 2015 : 22:06 taka prawda | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0629 4.1449
EUR 4.2873 4.3739
CHF 4.5753 4.6677
GBP 5.1558 5.26

Newsletter