Szkody w środowisku naturalnym spowodowane przez przekop Mierzei Wiślanej można skutecznie zrekompensować. Tak twierdzą autorzy nowego projektu budowy kanału żeglugowego.
W Elblągu rozpoczął się cykl konsultacji społecznych dotyczących tej inwestycji. Zdaniem autora projektu doktora Zbigniewa Pawelca, zniszczone przez przekop siedliska i plaże można odtworzyć.
- Sytuacja, kiedy rekompensujemy straty w stosunku 1:1 nie jest dla nas, ale i dla Komisji Europejskiej satysfakcjonująca. Dlatego nasz projekt zakłada kompensację kilkukrotną i to przed rozpoczęciem inwestycji. Dotyczy to siedlisk lęgowych ptaków szuwarowych i lądowych, wyjaśnił ekspert..
Autorzy projektu wskazują na dwie lokalizacje budowy kanału – Nowy Świat między Sztutowem i Krynicą Morską oraz Piaski za Krynicą Morską. Druga z lokalizacji wymagałaby uzgodnień międzypaństwowych, bo przekop zniszczyłby także część mierzei po stronie rosyjskiej. Z tego względu najbardziej prawdopodobne miejsce to Nowy Świat..
Jeśli po konsultacjach zapadnie decyzja w sprawie rozpoczęcia budowy kanału, sama inwestycja w miejscowości Nowy Świat może powstać w 4 lata. Jej koszt jest wyceniany na ponad miliard złotych. mnowo/iw
Radio Gdańsk
A kto będzie siedział na jajach?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.