Wraz z przekazaniem w październiku 2021 r. odcinka drogi M30 do granicy ze Słowacją, Węgry jako pierwsze zbudowały wszystkie elementy środkowoeuropejskiego korytarza drogowego Via Carpatia - przekazało PAP Ministerstwo Budownictwa i Transportu Węgier.
„Rezultaty rozwoju gospodarczego korytarza transportowego będą zależeć od rozwoju innych zaangażowanych krajów. Węgry popierają jak najszybsze wdrożenie bieżących i planowanych zmian w korytarzu transportowym” – napisał resort w komunikacie.
Poziom zaawansowania prac odcinków krajowych Via Carpatia jest różny w poszczególnych krajach. Na przykład Grecja, która znaczną część swojego odcinka wybudowała wcześniej w ramach innego projektu infrastrukturalnego, musi jeszcze zakończyć prace tylko nad krótkim, 15-kilometrowym odcinkiem do portu w Salonikach.
Według węgierskiego ministerstwa kraje, które przystąpiły do UE w 2004 r. i później „muszą poprawić swoją infrastrukturę transportową, aby zbliżyć się do średniej UE”.
Na Węgrzech szlak liczy około 240 km i biegnie od granicy ze Słowacją na północy przez Miszkolc i Debreczyn do granicy z Rumunią. Prace nad ostatnim odcinkiem drogi M30 na północny kraju, biegnącym od Miszkolca do granicy węgiersko-słowackiej, zostały zakończone na jesieni 2021 r.
Jako kraj śródlądowy, bez dostępu do morza, Węgry pokładają również nadzieję w powstającym szlaku transportowym w kontekście korzystania z portów, zarówno tych na południu, jak i na północy.
Rząd w Budapeszcie ma w planach dalszy rozwój połączeń, które mają usprawnić transport na szlaku Północ-Południe. „W przyszłości Węgry planują powstanie dodatkowego połączenia ekspresowego między autostradą M15 (na zachodzie) a autostradą M30 (na wschodzie) w kierunku Słowacji (a przez nią do Polski)” – poinformował PAP resort budownictwa i transportu.
Ponadto trwają przygotowania do rozbudowy drogi ekspresowej M2, która biegnie od Budapesztu do granicy ze Słowacją.
Droga Via Carpatia ma być kluczowym korytarzem transportowym łączącym Europę Północną i Południową. Jest już częściowo dostępna, a częściowo realizowana – liczyć ma kilka tysięcy kilometrów. W Polsce ma mieć około 700 km.
W grudniu 2022 roku szlak został wpisany do sieci głównych szlaków Unii Europejskiej (TEN-T).
Z Budapesztu Marcin Furdyna
Zdjęcie ilustracyjne (Fot.: Shutterstock)