Porty, logistyka

Prom Stena Spirit operatora promowego Stena Line Polska w piątek wyruszył jako pierwszy w rozkładowy rejs (do Szwecji) z nowego Publicznego Terminalu Promowego. Tym samym rozpoczęła się komercyjna eksploatacja nowego terminalu.

Władze Portu Gdynia w swoim komunikacie poinformowały, że w piątek po raz pierwszy z nowego Publicznego Terminalu Promowego wyruszył w rozkładowy rejs do Szwecji prom Stena Spirit.

Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Kazimierz Koralewski, cytowany w komunikacie podkreślił, że budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od niemal 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia.

"Nowy Publiczny Terminal Promowy stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych" - oceniał wiceprezes. Dodał, że po miesiącach testów i przygotowań, Port Gdynia spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa w basenie Morza Bałtyckiego. "Dzięki temu Port Gdynia jest konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego i poprzez planowane inwestycje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku" - zapewniał cytowany w komunikacie Koralewski.

Dyrektor zarządzający Stena Line Polska Marek Kiersnowski, którego wypowiedź równiez przywołano w komunikacie zarządu portu zaznaczał, że przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala firmie, którą zarządza na wprowadzenie znacznie większych jednostek.

"Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m takich jak statki klasy E-Flexer" - tłumaczył Kiersnowski.

W oficjalnym komunikacie rzecznik Portu Gdynia Aleksander Wicka dodał, że Stena Line wprowadza dwa promy ro-pax klasy 'E-Flexer' na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego. Dwie nowe jednostki - jak wynika z komunikatu - rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy (jedna już wyruszyła w drogę do Europy, zatrzymując się jednak w portach chińskich w celu załadunku - red.). Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Będą mogły zabrać na pokład nawet 1200 pasażerów oraz ładunki toczne na pasie ładunkowym ro-ro o długości 3600 metrów ładunków (+ samochody osobowe).

Publiczny Terminal Promowy to zakończona w ubiegłym roku inwestycja w Porcie w Gdynia. Mieści się niedaleko wejścia do portu, przy Nabrzeżu Polskim, co ułatwia manewrowanie promów o długości 240 metrów, bo takie będzie mógł przyjmować nowy terminal - znacznie większe, niż to było możliwe w przypadku dotychczasowego, w głębi portu, przy terminalu kontenerowym.

Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut - czytamy w oficjalnym komunikacie zarządu portu.

Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminalu Promowego jest możliwość zasilania promów prądem z lądu podczas postoju (tzw. cold ironig; shore power supply). Wpisuje się to w ideę tzw. green port. Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju promów przy nabrzeżu.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

Piotr Mirowicz (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Prom operatora Stena Line przed pierwszym rozkładowym odejściem z nowego terminalu promowego w Gdyni
Prom operatora Stena Line przed pierwszym rozkładowym odejściem z nowego terminalu promowego w Gdyni
Prom operatora Stena Line przed pierwszym rozkładowym odejściem z nowego terminalu promowego w GdyniProm operatora Stena Line przed pierwszym rozkładowym odejściem z nowego terminalu promowego w Gdyni

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter