Inne

W piątek, 10 lutego, w rocznicę zaślubin Polski z Morzem, w hotelu Radisson Blu w Szczecinie, odbył się jubileuszowy Konwent Morski. - W swoich pracach Konwent Morski nadaje współczesny sens wyzwaniu do miłości i szacunku do morza, sprzed ponad 100 lat – pisał w liście skierowanym do uczestników prezydent Andrzej Duda.

Konwent Morski utworzono w 2016 roku, z inicjatywy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Pierwsze posiedzenie odbyło się 2 lutego 2017 r. w Sopocie. Tworzą go ludzie morza, pracujący pod kierunkiem kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulatyckiego, dla którego największą inspiracją jest Eugeniusz Kwiatkowski, założyciel polskiej gospodarki morskiej i twórca jej największych sukcesów w okresie II Rzeczpospolitej.

W piętnastym, jubileuszowym spotkaniu udział wzięli m.in.: Piotr Karczewski - doradca Prezydenta RP, Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, Zbigniew Bogucki – wojewoda zachodniopomorski, Danuta Zawadzka – rektor Politechniki Koszalińskiej, kpt. ż.w. Wojciech Ślączka - prof. Akademii Morskiej w Szczecinie, kontradmirał prof. dr hab. Tomasz Szubrycht - rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej, Adam Ruszkowski – prezes Zarządu Remontowa Holding, Aleksander Gosk – wicedyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, dr Robert Domżał – dyrektor Muzeum Morskiego w Gdańsku, kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, prof. Marek Dzida z Politechniki Gdańskiej, wiceadmirał Jarosław Ziemiański - Inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Krzysztof Urbaś - prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i nadinsp. Tomasz Trawiński - komendant Wojewódzki Policji w Szczecinie.

List od prezydenta RP Andrzeja Dudy odczytał Piotr Karczewski. Prezydent zaznaczył w nim, jak istotne znaczenie, w kontekście toczącej się wojny w Ukrainie, mają otwarcie drogi żeglugowej przez Mierzeję Wiślaną, uniezależnienie się od Federacji Rosyjskiej i przewidziane w tym roku zakończenie budowy kolejnego zbiornika w terminalu LNG w Świnoujściu.

To dzień wyjątkowy, 103. rocznica zaślubin odrodzonej Rzeczypospolitej z Bałtykiem. Cieszę się, że wybierając datę dzisiejszego spotkania, kierowali się Państwo tą doniosłą kartą z kalendarza polskiej historii.

W swoich pracach Konwent Morski nadaje współczesny sens wezwaniu do miłości i szacunku do morza sprzed ponad stu lat. Państwa gremium, składające się z wysokiej klasy specjalistów przyczynia się do rozwoju gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Uznanie budzą ważne inwestycje ostatniego półrocza, w których planowaniu i finalizowaniu, wspierając władze publiczne, mieli Państwo udział. Bez wątpienia zalicza się do nich otwarcie drogi żeglugowej przez Mierzeję Wiślaną. Jej przełomowe znaczenie to uzyskanie pełnego, niezależnego od Federacji Rosyjskiej dostępu do Bałtyku od strony Zalewu Wiślanego. Jest to ważny krok ku ożywieniu żeglugi na tym akwenie i wzmocnieniu roli lokalnych portów. Jestem przekonany, że przekop Mierzei przyniesie oczekiwane, wymierne korzyści dla naszej gospodarki (…).

W kontekście toczącej się wojny za wschodnią granicą wielkie znaczenie ma przewidziane w tym roku zakończenie budowy kolejnego zbiornika w terminalu LNG w Świnoujściu. Z satysfakcją przyjmuję również podejmowane przez Konwent Morski inicjatywy dla zwiększenia potencjału Marynarki Wojennej i zabezpieczenia morskiej granicy Rzeczypospolitej. Cieszy mnie także współpraca ośrodków naukowych na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej (…)”.

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek w liście odczytanym przez Andrzeja Wróblewskiego, dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, napisała m.in.:

„Dostęp do morza i jego właściwe wykorzystanie, to jedne z najważniejszych elementów naszych gospodarczych sukcesów i niezależności. W tym kontekście cykliczne spotkania Konwentu Morskiego są niezwykle cenną inicjatywą. Wskazania i analizy reprezentatywnego grona ekspertów zmierzają bowiem do przywrócenia gospodarce morskiej jednego z kluczowych miejsc w strukturze gospodarki narodowej”.

Bardzo cieszę się i dziękuję za zorganizowanie Konwentu Morskiego w Szczecinie. Ma to szczególne znaczenie w kontekście 103. rocznicy zaślubin Polski z morzem. To wszystko wydarzyło się znacznie dalej, bo w Pucku, ale dzisiaj ta granica, która przesunęła się w ramach naszego wybrzeża, nakazuje nam podjęcie innej walki, nie takiej, jak w tamtym czasie, ale tak, jak to dzisiaj wygląda – na argumenty, inwestycje, które realizujemy, a chcemy tutaj zrealizować niezwykle ważną inwestycję pod kątem właśnie rewitalizacji Odry czy chociażby budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – mówił minister Marek Gróbarczyk.

List od premiera Mateusza Morawieckiego odczytał Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Polska znów rozwija swój potencjał morski, a związane z wybrzeżem przedsiębiorstwa stają się coraz silniejszym uczestnikiem globalnej gospodarki. Jesteśmy dumni z kolejnych osiągnięć rodzimego przemysłu stoczniowego, firm transportowych, czy wprowadzanych do użytku innowacji, jak chociażby uruchomiony w ostatnich dniach program cyfrowej platformy PCS, która w znaczny sposób przyspieszy obsługę statków i zwiększy wydajność najważniejszych polskich portów Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia. Cieszy też fakt, że rozpędu nabiera program budowy morskich farm wiatrowych oraz szeroko pojęta aktywizacja rodzimego przemysłu okrętowego (…). Polskie morze to coś więcej niż tylko kwestia gospodarcza, to także sprawa suwerenności RP, która dzięki rozwojowi przemysłu stoczniowego staje się coraz bardziej liczącym podmiotem w relacjach międzynarodowych. (…) Wiem, że w tym kontekście chcecie Państwo, szczególnie wnikliwie w trakcie obrad Konwentu Morskiego, przyjrzeć się wyzwaniu stojącym przed portami w Szczecinie i Świnoujściu, dziękuję za tę inicjatywę, gdyż oba te porty, dzięki wielu inwestycjom strukturalnym, przeobrażają się w szybkim tempie i nabierają znaczenia nie tylko na Bałtyku. Wystarczy powiedzieć, że w minionym roku zakończono pogłębienie toru wodnego między nimi oraz zmodernizowano wiodące do nich połączenia kolejowe”.

Premier przypomniał także, że już niedługo sfinalizowana zostanie kluczowa dla Świnoujścia inwestycja, jaką jest budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego. Dzięki niemu do nabrzeży będą mogły zawijać nawet 400-metrowe kontenerowce. Wszystko razem sprawia, że perspektywy stojące przed tym największym w regionie zespole portów są niezwykle obiecujące i wymagają wnikliwego namysłu, a także odpowiadającej współczesności strategii.

Kilka słów do uczestników Konwentu Morskiego skierował także komendant główny policji Jarosław Szymczyk. W liście odczytanym przez nadinsp. Tomasza Trawińskiego podkreślił zaangażowanie kpt. ż.w. Zbigniewa Sulatyckiego.

Bardzo doceniam nieustającą pracę i zaangażowanie Pana Kapitana oraz wszelkie działania ukierunkowane na wzmocnienie polskiej gospodarki morskiej. Pana nieoceniona wiedza i doświadczenie, to bez wątpienia wielkie wsparcie dla rozwoju polskiego przemysłu morskiego i stoczniowego. Profesjonalne doradztwo pozwala na stały rozwój, wzmocnienie oraz dążenie do innowacyjności zgodnej ze światowymi standardami (…)” – pisał komendant Jarosław Szymczyk.

W naszym rozumieniu Konwent Morski to już nie jest kwestia tylko i wyłącznie braci morskiej, ale to coś znacznie szerszego. Dlatego dla nas jest wielkim zaszczytem, że w tym Konwencie możemy gościć szeroko reprezentowaną kadrę mundurowych, zarówno marynarkę wojenną, straż graniczną, jak i policję. Jeżeli mamy cokolwiek budować, to musimy zrobić to razem – mówił kpt. Zbigniew Sulatycki.

Część referatową Konwentu Morskiego otworzył dr Robert Domżał, dyrektor NMM w Gdańsku. Prezentacja pt. „Puck 10 lutego 1920 oczami świadków” nawiązała do tego historycznego wydarzenia.

Szerzej o prowadzonych i planowanych inwestycjach na Odrze, wspomnianych wcześniej przez ministra Marka Gróbarczyka, mówił Krzysztof Woś, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Odra to temat rzeka, a od zawsze jedną z najważniejszych funkcji rzeki Odry była funkcja transportowa. Od momentu, kiedy powstały w ujściu Odry porty, żegluga śródlądowa była jedyną i pierwszą gałęzią transportu zaplecza – mówił Krzysztof Woś. - Żegluga śródlądowa lepiej funkcjonuje wtedy, gdy spotyka się z żeglugą morską w portach morsko-rzecznych. Mamy całe mnóstwo przykładów portów takich, jak Hamburg, usytuowany w ujściu Łaby, Rotterdam, czy Amsterdam. Tam żegluga śródlądowa ma ogromne znaczenie w obsłudze transportu.

Wśród planowanych przez Wody Polskie przedsięwzięć są m.in.: przystosowanie Odry do parametrów drogi wodnej o znaczeniu międzynarodowym, wraz z budową na terytorium Polski odcinka Kanału Odra-Dunaj; budowa Kanału Śląskiego, czy wdrożenie zharmonizowanego systemu usług informacji rzecznej (RIS) na całej Odrzańskiej Drodze Wodnej.

Modernizacja śródlądowych dróg wodnych przyczyni się przede wszystkim do wzrostu udziału żeglugi śródlądowej, jako najbardziej proekologicznej gałęzi transportu lądowego, w obsłudze ładunkowej, tym samym do równoważenia systemu transportowego oraz wzrostu konkurencyjności portów morskich ujścia Odry. Jak mówił Krzysztof Woś, jeden statek lub zestaw śródlądowy, poruszający się po drogach wodnych klasy IV, posiada ładowność około 1500 ton.

O portowych inwestycjach, ze szczególnym uwzględnieniem planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jak zapowiedział, umowa przedwstępna z inwestorem tego przedsięwzięcia powinna być zawarta w ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy.

Budowa terminalu jest wpisana w „Program strategii rozwoju portów morskich do 2030 roku”. To zadanie zgodne ze wszystkimi dokumentami istniejącymi w polskiej gospodarce morskiej, a wagę tej inwestycji podkreślił także premier Mateusz Morawiecki w odczytanym dziś liście.

Jak dodał, terminal kontenerowy byłby najbardziej oddalonym terminalem od Obwodu Kaliningradzkiego - potencjalnego zagrożenia. Na koniec przybliżył realizowane obecnie inwestycje, które bezpośrednio wpływają na rekordową (36,7 mln ton) wielkość przeładunków.

W tym roku, w Świnoujściu zostanie oddane do eksploatacji drugie stanowisko LNG, które pozwoli znacznie zdynamizować rozwój przeładunków tego towaru. Kolejnym elementem inwestycyjnym, który w tym momencie toczy się w Świnoujściu jest przebudowa bazy promowej, budowa nowego stanowiska i nasz najnowszy projekt, który w tej chwili jest w fazie projektowej, czyli pierwszy terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Polsce – mówił Krzysztof Urbaś.

W Szczecinie natomiast prowadzone są prace w Basenie Kaszubskim. W tym roku zostanie oddane do użytku jedno z głównych nabrzeży – Nabrzeże Chorzowskie, a także w Kanale Dębickim, gdzie trwa budowa Nabrzeża Norweskiego. Po zakończeniu inwestycji Port zyska infrastrukturę przystosowaną parametrami do obsługi większych jednostek.

Agnieszka Latarska

Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter