Inne

Najpierw uczniowie liceów i techników stworzyli projekty wirtualne, a w drugim etapie zbudowali na PG rzeczywiste modele platform wiatrowych. Do dyspozycji mieli rury z PVC wraz z systemem łączników, kanistry o pojemności 1 l i bardzo dużo szarej taśmy. Każda konstrukcja została zbadana na basenie modelowym na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Tak w skrócie przebiegła pierwsza edycja Floating Offshore Wind Challenge For Youth.

Wszystkie konstrukcje spełniły wymagania stateczności, a zwycięska drużyna zostanie wyłoniona już niebawem.

Konkurs inżynierski

Floating Offshore Wind Challenge for Youth to konkurs inżynierski skierowany do uczniów szkół ponad podstawowych. Dzięki temu wyzwaniu uczniowie mogli stworzyć, przy wsparciu nauczycieli akademickich i przedsiębiorców, nowoczesne rozwiązania do wytwarzania pływającej energii wiatrowej dla prężnie rozwijającego się globalnego sektora offshore.

Konkurs był podzielony na dwa etapy. W pierwszym etapie drużyny grały w grę komputerową przygotowaną przy współpracy PG z trójmiejską firmą Flint-tech. Zadaniem było zbudowanie platformy, której kąt przechyłu nie będzie większy niż 10⁰ dla trzech różnych stanów morza. Premiowane były przy tym konstrukcje, do budowy których zużyto jak najmniej elementów – opowiedziała mgr inż., Ewelina Ciba z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, współorganizatorka konkursu z ramienia PG.

Gra pozwoliła uczestnikom zrozumieć podstawowe zagadnienia wyporności i stateczności, kluczowe w procesie projektowania obiektów pływających. Na podstawie wyników gry spośród 15 pięcioosobowych zespołów wyłoniono 5 drużyn, które przeszły do następnego etapu. Zwycięskie drużyny wraz opiekunami przyjechały na PG i z pomocą naszych specjalistów zbudowały zaprojektowane przez siebie konstrukcje. Trzeciego dnia konkursu gotowe modele przebadano na falach o różnej częstości, mierząc za pomocą nowoczesnej aparatury przemieszczenia modeli – dodała Ewelina Ciba.

Wspomniana gra pozwoli również urozmaicić zajęcia z projektowania dla studentów Wydziału.

Nagrody

W zawodach wzięli udział uczniowie szkół z Gdańska, Swarożyna, Szczecina, a nawet z Częstochowy. Uczestnicy, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu, otrzymali vouchery STEM wartości 50 € oraz gadżety firmy Simply Blue Group i StoGda, a zwycięska piątka otrzyma vouchery o wartości 100 €, zestaw LEGO wind turbine oraz wycieczkę po stoczni CRIST.

Zalety projektu

Celem projektu było propagowanie odnawialnych źródeł energii oraz zachęcenie młodych ludzi do wyboru studiów na PG. W trakcie dwóch miesięcy uczestnicy mieli okazję zdobycia wiedzy na temat pływających konstrukcji morskich i sprawdzenia się w roli projektanta. Budowa modeli i badania na PG pozwoliły natomiast zetknąć się młodym ludziom z praktyką pracy inżyniera

rel (Politechnika Gdańska)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0629 4.1449
EUR 4.3008 4.3876
CHF 4.5976 4.6904
GBP 5.1639 5.2683

Newsletter