Zdecydowana większość wszystkich pomiarów przeprowadzanych w przemyśle dotyczy temperatury. Aplikacje przemysłowe, w których dokonywany jest pomiar temperatury, obejmuje nie tylko technologie związane z obróbką metali i przetwórstwo spożywcze, ale również rozwiązania do budowy statków. Co więcej, pomiar temperatury jest niezbędny w międzynarodowym transporcie ropy i gazu LNG za pomocą tankowców, regulacji procesów w systemach grzewczych i chłodniczych jak i instalacjach uzdatniania wody morskiej.
Budowa czujnika rezystancyjnego
Elementem pomiarowym czujników rezystancyjnych są rezystory termometryczne. Charakterystyka pracy tych rezystorów opiera się na zmianie rezystancji przewodnika wraz ze wzrostem lub spadkiem temperatury. Najczęściej stosowane w przemyśle rezystory są zbudowane z platyny, niklu, irydu lub miedzi. Największą popularność zyskał rezystancyjny czujnik temperatury z rezystorem platynowym. Zastosowanie platyny wynika z jej obojętności chemicznej, która zmniejsza ryzyko zanieczyszczenia i tym samym błędnych wskazań wskutek utleniania lub kontaktu z innymi substancjami chemicznymi. Dodatkowo rezystory platynowe wyróżniają się wyjątkowo długą stabilnością i stosunkowo łatwą obróbką
Czujnik temperatury do zastosowań morskich
W zastosowaniach w przemyśle morskim punkt pomiarowy jest zazwyczaj w znacznej odległości od miejsca wskazania. Ze względu na możliwe wysokie temperatury obiektu nie stosuje się termometrów ze wskazaniem bezpośrednim. Z tego powodu wymagane jest stosowanie czujników, które przekształcają pomiar temperatury bezpośrednio na sygnał elektryczny. Taką funkcją charakteryzują się rezystancyjne czujniki temperatury, które stosuje się w obiektach umożliwiający stykowy i bezpośredni pomiar temperatury. Na statkach elementy silników i sprężarek są narażone na ekstremalne obciążenia temperatury jak i ciśnienia. Ze względu na wysokie temperatury generowane przez te procesy, niektóre elementy mechaniczne muszą być stale monitorowane. Niezawodna technika pomiarowa JUMO pomaga w monitorowaniu temperatury w procesach i maszynerii statków.
Monitorowanie temperatury w silniku statku
W maszynowni statku znajduje się zazwyczaj kilka silników o różnym przeznaczeniu. Silniki główne lub napędowe są używane do obracania śruby napędowej statku i poruszania go po wodzie. Zazwyczaj spalają one olej napędowy lub ciężki olej opałowy, których temperatura musi być monitorowana. JUMO w swojej ofercie posiada dedykowany do takiego zastosowania wkręcany termometr oporowy JUMO VIBROtemp, który wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością nawet w trudnych warunkach montażowych. Zapewnia dokładne odczyty temperatury oleju silnikowego, oleju smarującego i sterowania silnikiem. Posiada dopuszczenia SIL, PL oraz stopnie ochrony IP65, IP69K. Co więcej, zakres temperatury pracy zawiera się w szerokim zakresie od -50 do 300 °C.
Pomiar temperatury w zbiornikach gazu i oleju
LNG (ang. liquefied natural gas) to ciekła postać gazu ziemnego. Szacuje się, że jedna czwarta całego gazu ziemnego podlegającego światowemu handlowi, transportowana jest w postaci cieczy. Gazowce, czyli statki wykorzystywane do transportu ropy naftowej lub skroplonego gazu LNG, wyposażone są w kuliste zbiorniki, które wystają do połowy ponad pokład statku. Aby podczas transportu utrzymać gaz w postaci ciekłej, należy stale utrzymywać i monitorować temperaturę, która nie powinna przekraczać -162oC. Z powodu naprężeń ciśnienia i temperatury, które oddziałują na materiały, zbiorniki są wykonane ze specjalnej stali nierdzewnej i izolowane od kadłuba. Do takiego zastosowania JUMO oferuje czujniki przeznaczone do pracy w strefach zagrożonych wybuchem z dopuszczeniem ATEX i IECEx. JUMO PROCESStemp to czujnik rezystancyjny przeznaczony do pracy w skrajnych warunkach temperatury i ciśnienia, jakie występują w branży stoczniowej. Osłona czujnika wykonana jest ze stali nierdzewnej, tytanu, tantalu, Inconel® lub HASTELLOY®. Temperatura pracy zawiera się w zakresie od -200 do 600°C.