Inne

Poczta Polska wprowadziła do obiegu 3 znaczki pocztowe emisji "Polskie transatlantyki". Nakład każdego z nich wynosi 140 tysięcy sztuk. Nowa seria "Polskie transatlantyki" trafiła do placówek pocztowych w całym kraju 23 lipca br.

Autorką projektów znaczków jest artystka plastyk Marzanna Dąbrowska, zaś przedstawione na nich trzy polskie przedwojenne transatlantyki: SS Polonia, SS Pułaski i SS Kościuszko, namalował znakomity polski marynista Adam Werka (1917-2000).

Na pierwszym znaczku uwidoczniono transatlantyk SS Polonia. Parowiec ten powstał w 1910 r. w Glasgow. Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO), a następnie, od października 1934 roku, przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA.

SS Polonia obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.

Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS Kościuszko. Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec.
W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.

Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków "Polskie transatlantyki", jest SS Pułaski. Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS Pułaski przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires.
Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.

Poczta Polska uzupełniła serię "Polskie transatlantyki" tematycznymi kopertami pierwszego dnia obiegu. Przedstawione są na nich poszczególne statki w obrazach Adama Werki w szacie wojennej oraz ich szkice autorstwa Marka Twardowskiego.

Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach - wyparły je samoloty. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Historię polskiej, oceanicznej żeglugi pasażerskiej tworzyło dziewięć transatlantyków, kilkanaście tysięcy marynarzy i oficerów na nich pracujących.

Oprócz tegorocznych trzech, Poczta Polska w następnych latach, chce pokazać kolejne 6 transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.
Najprawdopodobniej przyjdzie nam na nie czekać do 2023 i 2025 roku.

O znaczkach:

liczba znaczków: 3
wartość: 3,30 zł każdy
nakład: 140 000 szt. każdego znaczka
technika druku: offset
format znaczka: 76,5 x 31,25 mm
arkusz sprzedażny: 6 znaczków

rel (Poczta Polska)

Rys.: Poczta Polska

Polskie transatlantyki na znaczkach i FDC
Polskie transatlantyki na znaczkach i FDC
Polskie transatlantyki na znaczkach i FDC
Polskie transatlantyki na znaczkach i FDC
Polskie transatlantyki na znaczkach i FDC
Polskie transatlantyki na znaczkach i FDCPolskie transatlantyki na znaczkach i FDCPolskie transatlantyki na znaczkach i FDCPolskie transatlantyki na znaczkach i FDCPolskie transatlantyki na znaczkach i FDC

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter